Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Det är verkligen dax att utreda din häst! se till att det blir gjort nu direkt i veckan.

jo nu på tisdag i övermorgon ska veterinären ta en titt o se..:/ artros hur visar sig det egentligen o vad e vanligadte sympomen? nu tänker ja som vanligt på det värsta. tänkte på de där me spricka..brukar dom inte bli varma i hoven.då?:/ va uppe nu ikväll o kolla han o svullnaden hade gått ner..inge varm men ganska svampig o svullen bakom knät elr vad man ska säga..
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

jo nu på tisdag i övermorgon ska veterinären ta en titt o se..:/ artros hur visar sig det egentligen o vad e vanligadte sympomen? nu tänker ja som vanligt på det värsta. tänkte på de där me spricka..brukar dom inte bli varma i hoven.då?:/ va uppe nu ikväll o kolla han o svullnaden hade gått ner..inge varm men ganska svampig o svullen bakom knät elr vad man ska säga..

om den är svullen och svampig i karpaleds fästet bak på knät hade jag tippat på gaffelband eller rent generellt, blödning i senan. Men det är helt orelevant vad jag tippar på för ingen kan säga vad det är som inte är veterininär och undersöker din häst! Bra att du har tid inbokad. Hoppas du vill uppdatera här sen.
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

jo på tisdag eftermiddag kommer det en veterinär som ska ta en rejäl titt på han så hoppas inte på de värsta:'(
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

SÅÅÅÅ!=)

Nu har veterinären tagit en rejäl titt på pållen. Visade sig vara en skada på djupa böjsenans förstärkningsband:cry: så nu ska han äta antiflammatoriskt i 14 dagar och stå i sjukhage och 10min promenad varje dag. Sen ska hon ko mma ut om 6veckor igen för o kolla så det läkt ordentligt..

Hoppas verkligen han blir helt bra och återställt efter det där:( hon sa att det är vanligt att dom flesta hästarna blir helt återställda efteråt men man kan ju aldrig veta säkert...Sen sa hon att det e olika från häst till häst hur långt tid det tar innan det läker men eftersom det inte va så jätte stort på ultraljudet man kunde se ca 1cm av senan knappt det... va skadat och hon hade sätt hästar som hade mkt mkt värre skada av det så lite positiv kan man ju försöka vara att det inte va så stort:(

Nån mer som haft en häst med en skada på djupa böjsenans förstärkningsband?:S hur har hästen blivit efter det? helt återställd elr?:/

Sen mitt i allt upptäckte på böjprovet o longerings testet att han visa liiiiite hälta på höger bak i några steg men hon sa att det kan lika gärna va för han e stel elr nåt..men den lilla hältan skulel vi gå vidare med om 6veckor om han då fortfarande visade lite. Ingen ide o hålla på o spruta lede o longera o springa massa nu när han är skadad i frambenet mena hon..
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Tråkigt med skadan men skönt att du fått veta vad det är!! Det finns ju inget värre än att veta att de är sjuka och inte veta varför. :)
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Tråkigt med skadan men skönt att du fått veta vad det är!! Det finns ju inget värre än att veta att de är sjuka och inte veta varför. :)



Ja precis det va tråkgit men som sagt han har varit jätte friskt o aldrig skadad under dom 9 åren jag haft han så det ska väl komma nåt:cry: Men som sagt jag är lite positiv ändå för veterinären sa att hon va nästan helt säker på att han skulle bli helt återställd sen om de inte dyker upp nå mer elr om han trampar sig snett igen..Men om han får vila ordentligt och får lugn igångsättning så ska det väl gå åt rätt håll.

Innan skadan gick han som allroundhäst men hoppning va hans starka sida:) den lilla travaren på 1.50 cm i mankhöjd skutta 1.15cm hinder när han va frisk o alert men antar att det blir ju inte så mkt hoppning o inte på den höjden när han blivit bra igen..vill som sagt inte riskera nå mer skit,har hört att efter en senskada så kan det va lätt att att dom får tillbax skadan.. Det får bli lättare dressyrpass o skogsturer och hoppning på små hinder nån enstaka gång ibland om veterinären tkr det är lämpligt,beror ju som sagt på hur skadan läker o allt.. fyfasen aldrig kul me skadade hästar=/
 
Sv: Hästen halt i båda varven men ingen svullnad elr nåt i benen!!

Laddar upp nåra bilder på pållen min,hoppas dom syns:confused:


397912_306941529354380_100001156051588_798499_1362552256_n.jpg



264112_194623837252817_100001156051588_485349_5484337_n.jpg


386320_257975270917673_100001156051588_679238_1036441085_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 746
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 450
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 229
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp