Stooora lastningsproblem

Amanda_Monia97

Trådstartare
Hejsan! Min häst är väldigt svår att lasta. Vi har försökt i åtta timmar utan resultat. Vi har testat med linor, sopkvastar, spön, backa in transpotten till stalldörren, locka med godis, bara vänta ut henne. Men inget funkar. Hon går på lucksn med framhovarna och ibland bakhovarna, hon har flera gånger gått in och står snällt tills man tar upp bommen och ska stänga den då backar hon ut fort som tusan. Dem har även försökt "bära in" henne. Hon är inte rädd, hin står hur lugnt som helst på lucksn men så fort man tar i hnne för att hon ska gå fram backsr hon. Vad ska jag göra?! Borde jag testa någon annan slags transport? Just nu har vi en normalstor utan frontutlastning, hon har gått in i den en gång tidigare efter en och en halv timme. Då stog hon lugnt och stilla när vi hade stängt. Kom med förslag vad jag ska göra!
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Ta hjälp av någon mer kunnig hästtränare, det är värt varenda öre. Om du är säker på att hästen inte är rädd så har det med respekt att göra. Den skiter i vad du vill.


Men jag tänker inte skriva vad jag skulle ha gjort för alla hästar är olika och utan att ha sett hästens reaktioner i verkligheten kan man inte ge tips över ett forum tycker jag. Det är stora djur vi handskas med och gör man fel så kan det bli så himla mycket fel.

Så ta hjälp av någon du litar på! Lycka till! :)
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Håller med seabaz. Hade hästen haft respekt för dig, och du variot tydlig med vad hästen skulle göra, hade den varit lättlastad.

Du får börja med vanlig grundhantering. Där ingår att framåt betyder framåt, och att motstånd i nacken betyder att man INTE backar.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Hej!

Missade..

Jag hade sett till att vara så pass många att man kan få dit bakbommen snabbt som 17. Det har funkat super på min, när hon väl lärde sig att bommen satt slutade hon försöka backa ut igen :-)

/Lavinia, som också tycker grundträning låter som en bra sak, kanske passa på att vänja hästen vid ett spö??
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Min häst är oxå omöjlig. Tog hjälp av en väldigt duktig, nh intresserad tjej. Gick kanon när vi tränade, gick tillslut på transporten och stod där snällt.
Men sen när dagen med stort D kom, tro fan hästen totalvägrar.
Efter 5 timmar tappar jag humöret, backar till transporten mot stallet, sätter på hästen en kedja, drar till och säger; nu går du!
Hon gick på utan att tveka!
Vi tog även ut ALL inredning, och körde hästen lös. För så som hon flög ut ibland så skulle vi aldrig hinna med att flytta skiljevägg, sätta fast bom och stänga lem.
Utan så fort alla 4 hovar va inne i transporten så slängdes lemmen upp fort tusan!
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Bara en undran, ni hann stänga lämmen men ingen tid att lägga på en bakbom? Jag är starkt emot att åka transport utan bakbom, kan sluta i katastrof om hästen kastar sig innan man lyckats stänga. Man kan ha bakbom även utan mellanvägg ev låta hästen åka brett bara.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Du säger att hon backar när ni ska sätta dit bommen; då undrar jag om ni har mellanvägg, och är den breddad när hon går in?

Om så är fallet så kan det vara så att hon vill åka bredare, och misstycker när ni ska stänga och flyttar väggen?
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Du säger att hon backar när ni ska sätta dit bommen; då undrar jag om ni har mellanvägg, och är den breddad när hon går in?

Om så är fallet så kan det vara så att hon vill åka bredare, och misstycker när ni ska stänga och flyttar väggen?

Vi har testat att ha brett, man kan ställa in bommen så den blir läbgre så man inte behöver flytta väggen
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Utan så fort alla 4 hovar va inne i transporten så slängdes lemmen upp fort tusan!

Just därför är det många som har lastningsproblem; när man väl äntligen fått in hästeländet vill man bara stänga och åka så fort man kan. Och på det viset blir det lika jobbigt varje gång.

Som CK skrev; grundträning. När du säger till hästen att backa eller gå fram så ska den göra det, i det tempo och antal steg du väljer, oavsett om den står i hagen, på gången eller i släpet.
Efter att ha fastnat i en fånigt konstruerad mellanvägg så lär jag numer mina hästar att de ska kunna stanna halvvägs ut ur släpet om så är.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Bara en undran, ni hann stänga lämmen men ingen tid att lägga på en bakbom? Jag är starkt emot att åka transport utan bakbom, kan sluta i katastrof om hästen kastar sig innan man lyckats stänga. Man kan ha bakbom även utan mellanvägg ev låta hästen åka brett bara.

Ja, det handlar om sekunder. Jag gillar egentligen inte heller att köra löst, men i detta fallet funkade inget annat. vi tränade med skiljevägg först, men gick inte att flytta den breddade halvan så att säga, utan att hon flög ut.
Detta var en engånsförteelse, och skulle jag ha lastat och kört ofta hade jag sett till att på något sett vänja hästen att åka med inredning.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Om det var en engångsförteelse hur 17 kan du rekommendera det på ett internetforum där någon försöker lastträna sin häst?!!!!!!



Att få in en häst till varje pris i en transport är inte särskilt svårt, men som du säger, då är det oftast bara en gång och raka vägen till slakt den ska!
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Ja, det handlar om sekunder. Jag gillar egentligen inte heller att köra löst, men i detta fallet funkade inget annat. vi tränade med skiljevägg först, men gick inte att flytta den breddade halvan så att säga, utan att hon flög ut.
Detta var en engånsförteelse, och skulle jag ha lastat och kört ofta hade jag sett till att på något sett vänja hästen att åka med inredning.

Ärligt talat förstår jag ändå inte hur man hinner få upp lämmen men inte hinner slänga på en bom som tar betydligt kortare tid. Och hästen kan väl åka brett? Den måste inte åka trångt och då behövs det inte flyttas någon vägg när hästen är inne i transporten.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Att använda tvång vid lastning, alla sorts form av tvång, är sällan någon bra idé. Att stänga fort som attan när hästen väl gått in är sällan heller någon bra idé. Att ge råd över internet är inte heller så lätt men en sak som hjälpte mig en gång var att helt enkelt använda en annan häst.

Min häst var svårlastad och fick panik en gång i släpet, efter att jag lagt på bakbommen med resultatet att han sparkade och kastade sig tills bakbommen lossnade och han kastade sig ut. Så jag fick börja om och tog då hjälp av hagkompisen. Det gäller ju att ha en lämplig hagkompis och en stor stadig transport. Men det tog förvånadsvärt kort tid att få min häst "transportsäker" med detta sätt, tycker jag för jag trodde aldrig han skulle kliva in i någon transport igen

Hagkompisen fick helt enkelt kliva in och mumsa hö varav min häst insåg att nu blev transporten genast mycket mer inbjudande. Första gångerna stängde vi inte ens bakbommen bakom min häst utan han stod helt lös och åt hö cirka en kvart. Sen stängde vi bara bakbommen ett par gånger när vi såg att han verkligen var lugn och sedan stängde vi bak och sen stängde vi även fram. Och så körde vi ett par gånger.

Det handlade alltså om cirka 20 minuters träning (när vi sedan körde också tog det lite längre tid) tre gånger i veckan, inget tvång överhuvudtaget och bara lugna hästar.

Efter detta lastade jag och åkte själv med denna häst kors och tvärs i flera år och hade aldrig igen några problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Stooora lastningsproblem

Jag hade också problem i början, med min varmblodstravare (som har åkt massor av transporter).

Det som funkade första gången var att gå lite framåt o sedan backa, alltså vara snabb att få honom o backa, innan han själv gör de.
Så när man sen kommer några steg upp på transportlemmen, då berömde vi och gav godis. Sen backa
igen och såvidare. Det funkade då, efter 45 min var han uppe.

Andra gången hade vi en tid o passa, började i tid, men efter 1 timme o 45 min ville han fortf inte gå på.
Min häst är också spörädd, jag gick in i sadelkammaren o tog en longerpisk, kom ut, han såg mig på 15 meters avstånd, och gick upp..

Idag är det inga problem, men har övat o övat o övat. Inte just i en transport, men smala o läskiga utrymmen överlag.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

tror det handlar om att ORKA öva öva och öva. ett par gånger i veckan. inte lägga på bakbommen till att börja med. äta kvällsmat i transporten. åka på nått roligt, eller kanske bara ta en åktur runt stallet
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Det allra viktigaste när det gäller att transportera hästar och få den lättlastade är faktiskt att köra lugnt, jämt och fint när de väl är i transporten. Många som kör tror att de kör just så men om man har kamera i släpen och kan se hästen så kan man då ibland bli förvånad över hur det ser ut där bak när man kör.
Nästa bit är att transporten har bra luft så att hästen inte upplever det obehagligt av den anledningen. Det får inte bli varmt, fuktigt eller dammigt i den när man kör.

Kort sagt om gör själva resan och upplevelsen behaglig går de flesta häst snällt in nästa gång det är dags att åka.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Det allra viktigaste när det gäller att transportera hästar och få den lättlastade är faktiskt att köra lugnt, jämt och fint när de väl är i transporten. Många som kör tror att de kör just så men om man har kamera i släpen och kan se hästen så kan man då ibland bli förvånad över hur det ser ut där bak när man kör.
Nästa bit är att transporten har bra luft så att hästen inte upplever det obehagligt av den anledningen. Det får inte bli varmt, fuktigt eller dammigt i den när man kör.

Kort sagt om gör själva resan och upplevelsen behaglig går de flesta häst snällt in nästa gång det är dags att åka.
:bow::bow:
Det är HUR viktigt som helst!
Hästar som BLIR svårlastade har sällan goda erfarenheter.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Instämmer helt, det är precis min erfarenhet också. Att möta lastningsproblem med olika tekniker att försöka tvinga in hästen är att angripa det hela från fel håll tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp