Stooora lastningsproblem

Sv: Stooora lastningsproblem

Min var precis likadan, så jag började träna, å träna. Efter att ha tränat 3x20 minuter, tre dagar i rad. Såg det ut såhär - http://www.youtube.com/watch?v=Hp0Of6oxWCc

Första gången tog jag helt enkelt longerlinan, en hink med godis och gick in och satte mig i transporten och väntade. Tillslut var han så nyfiken att han lufsade in, sakta men säkert. Sen var det bara å fortsätta på samma spår :)
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Jag använde mig av en (välrenommerad) NH-tränare, för att lära min häst att gå in i transporten. Vi gjorde det "jobbigt" för honom att stå kvar utanför, när vi bett honom gå in. Väl inne i transporten blev det lugnt och behagligt för honom... Vilket tror ni han valde, så småningom? ;)

Han har också tendenser till att backa/kasta sig ut ur transporten, när man fått in honom, men andra gången han går in (tar betydligt kortare tid än första gången) står han lugnt. Jag sätter aldrig på bommen innan han står lugnt, är rädd att han ska kasta sig och slå runt...

Han får också stå och vänta ("acklimatisera sig") ett tag innan jag kör iväg med ekipaget. Samma sak vid urlastning, han får inte kasta sig ut så snart vi tar bort bommen, utan ska stå lugnt och vänta, för att sedan backa ut, steg för steg, på kommando.

Jag uppfattar dock min häst som ganska rutinbunden och tror att han blir lugnare om man alltid gör på samma sätt med honom. Då vet han vad jag förväntar mig av honom och gör då "allt" för att uppfylla mina förväntningar (men, det kanske är berömmet och godisen han är ute efter, egentligen? Det finns inte så mycket som han inte gör, för en morot... :D)
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Han får också stå och vänta ("acklimatisera sig") ett tag innan jag kör iväg med ekipaget.

Det här tror jag är en jätteviktig grej som många glömmer. Man är så glad att man fått in dem i trailern att man kastar sig i bilen och kör iväg med en oförberedd häst.
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Jag kan rekommendera klickerträning. Har du en matglad häst är detta utmärkt. På detta sätt kan du vända lastningssituationen till något positivt, ett tillfälle för hästen att "tjäna" godis istället för något obehagligt och stressande.
Inte att förväxla med mutor. Med mutmetoden försöker duhästen att göra något den egentligen inte vill. Med klickerträning så är det istället hästen som försöker få dig att göra något, dvs klicka och belöna. Hästen upplever att den har kontroll på situationen, den vill göra rätt och få dig att klicka och belöna, tvånget och obehaget försvinner.
Klicka först in hästen med någon helt annan övning, finns många trådar om hur man gör. Bryt sedan ned lastningssituationen i så många steg du bara kan komma på. Nivå ett kan vara att hästen bara tittar på transporten, sedan ta ett steg ditåt, två steg osv. Höj kraven långsamt så att den hela tiden måste vara lite duktigare för att få klick och godis. Misslyckas ni och hästen flippar ur får man backa någon nivå till något som hästen klarar och sedan försöka bryta ned det i ännu fler steg så att hästen hela tiden lyckas, den ska bara behöva vara lite duktigare varje gång för att du ska klicka. Gör den fel ignorerar man det bara, rätt vad det är tar den ett steg i rätt riktning och då klickar du. Lycka till!
 
Sv: Stooora lastningsproblem

Jag tycker också att det är helt outstanding att ta hjälp av en annan erfaren häst. Speciellt med unghästar.

Visa transporten, erfaren går in och mumsar, unghäst går direkt in får att få ta del av mumsandet.

Sen superviktigt att åka luuungt, speciellt i kurvorna.
Testa själva att stå i transporten i färd, det har vi gjort.

Efter det så måste jag säga att hästarna är helt underbara som ändå litar på oss människor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp