Stoooor bebis!

Elinkan

Trådstartare
Lillebror tittade ut för lite drygt en vecka sedan, döm om vår förvåning när vågen visade 5620 gram och 56 cm lång! :eek:

Storasyster var oxå stor, men hon vägde "bara" 4380 gram!

Är det några fler som har fått stora bebisar?

Sv: Stoooor bebis!

Grattis till lillebror!

Har ingen erfarenhet av stor bebis, mina vägde 3950 resp 3700gram.

Hur gick det att få ut en sånn baddare? (om jag får fråga)

Ojjj, det var en riktig baddare!!

Har ingen erfarenhet av stora bebisar heller, den jag har väger ungefär så mycket nu och hon är 4,5 mån ;)

En annan tvillingmamma som fick barn samma år som jag bar över 8 kg i magen, båda ungarna vägde över 4 kg.......:eek:

Min ena vägde "bara" 4100 och var 53 cm, den sista vägde 5350 och var 54 cm lång.

Min pojke vägde också 4380 gram, precis som din första :D Kommer aldrig mer vilja föda "vanligt" igen. Sedan vet inte jag om det tvunget berodde på att han var stor eller inte, men jag vågar inte chansa.

Hur gick dina förlossningar med två så stora barn? Grattis förresten!

det beror mer på huvudomkretsen har jag hört, och det är ju rätt logiskt :)

Och då har jag hört att det beror på axelbredden på bebisen. Det är därför de kan behöva gå in och knäcka nyckelbenet på stora bebisar som fastnar på vägen ut. Aj säger jag!

Kl
Grattis till bebisen! Oavsett hur stor eller liten han var!
Lite tur att det är en lillebror så du kanske redan tränat upp armmusklerna lite. Min son vägde ganska snabbt 9 kg medans övriga vänners barn vägde behändiga 6 kg. Då blir både armar och rygg ganska fort trötta.

Mvh Miks

Alltså förlossningen gick verkligen hur bra som helst, hade inte ens någon smärtlindring. Och återhämtningen har oxå gått jättebra!

Alla barnmorskor ville komma och klämma på lillebror hela tiden så han blev lite av en kändis på BB ;)

Ja jag har också hört att det beror på axelbredden. I vårt fall stämde det, huvudet gick väl relativt bra, men sedan fastnade han och fick ha stor hjälp (sugklocka och att barnmorskan stoppade in det ena fingret, drog honom loss och drog sitt eget finger ur led :crazy:) med att komma ut. Så i vårt fall var det axlarna som var "boven i dramat".

Grattis till lillebror!

Jag har tvärt emot dig fått modell mindre bäbisar. Men skönt att det gick bra!

Sonen vägde 4835 gram och var 54 cm lång när han föddes. Då var han en av de största som fötts på det bb´t.
Sonen fick ligga i kuvös en vecka och det såg ganska kul ut när han slog ut med armarna och slog armarna i väggarna medans de små mini bebisarna brevid inte ens nådde väggarna. Kuvöser är inte gjorda för så stora barn ;)

Min pojke vägde också 4380 gram, precis som din första :D Kommer aldrig mer vilja föda "vanligt" igen. Sedan vet inte jag om det tvunget berodde på att han var stor eller inte, men jag vågar inte chansa.

!

Även jag fick förra månaden en "liten" grabb på exakt 4380 g.

Helt otippat att lilla jag med "pojkhöfter" skulle få en "stor" bebis, men ut kom han, till slut, efter många timmar och mot slutet en barnmorska som låg med hela sin tyngd på min mage:(

Ska jag göra om detta igen, har jag krävt en behändig 2.5-3.5 kilo bebis;)

OJ! Inser att man ligger i kraftigt lä med sin 4 kilos... och inte ens han ville komma ut rätt väg :( Han vägde ungefär som födelsevikten på din för en vecka sen, vid 6 veckors ålder - svårt att föreställa sig en sådan baddare som nyfödd och dessutom på rätt väg... Grattis! Vad var huvudmåttet om man får fråga?

OJ! Inser att man ligger i kraftigt lä med sin 4 kilos... och inte ens han ville komma ut rätt väg :( Han vägde ungefär som födelsevikten på din för en vecka sen, vid 6 veckors ålder - svårt att föreställa sig en sådan baddare som nyfödd och dessutom på rätt väg... Grattis! Vad var huvudmåttet om man får fråga?

Min andra hade huvudomfång på 39 cm och vägde 4950g, han var axelbred som en brottare och jag är glad att det blev kejsarsnitt, för det hade aldrig gått! Han har fortfarande jättebreda axlar. Han är snart 16 år och över kroppen ser ut som ett V!

Han hade 37 cm i huvudmått, min första hade 35 cm.
Jag bar honom i babybjön idag och jag fattar inte hur man orkade med tyngden när man var gravid :O Och det är ju ändå bara lite mer än en vecka sedan! Och hur han fick plats sedan, är ett mysterium.
Jag är ganska lång, nästan 180 cm så antagligen har han haft gott om plats att ha det bra på ;)

Jag är 165 cm och precis innan sonen skulle födas så sa barnmorskan att den här blir inte så stor...Han har mycket plats i magen! Hmmm, näää!

Hehe, ja barnmorskorna har inte allid helt rätt. Min barnmorska höll på att smälla av när jag ringde och berättade hur stor han blev ;) "Men vart hade du honom någonstans?" blev hennes kommentar på det hela ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 495
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 345
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar