Ston och ston, valackar och valackar?

Sv: Ston och ston, valackar och valackar?

som tidigare talare har sagt så är anledningen oftast att valackerna betäcker.

Jag vill inte ha mitt sto bland valacker av anledningen att då brunstar hon konstant oavsett om hon ska brunsta eller inte. Mitt förra sto var likadant, hon brunstade året runt med max 1 veckas mellanrum.
Inge kul när man har en häst som påverkas väldigt av brunsten.

Valacker.

Vadå blir lätt hingstiga? Det var det dummaste. :D Visst kan det hända men vanligt vet jag inte. Det är väl snarare tjejerna som är problemet.

Ston är ju överlag 'bråkigare' än valacker mot varandra. Varför? Ja, det är ju faktiskt tjejer vi snackar om ;) men också är det ju så att en valack har ju inga kulor kvar medan stona är fulla med hormoner. Dessutom så har ston, även om man jämför med en normal flock med hingst och ston, mer nära till varningar etc.

Sen finns ju risken för att en valack börjar rida och det är ju en risk för dem båda. Men det kan jag inte heller tycka är speciellt vanligt.

Anledningen till varför min häst fått gå med grabbarna är att hans bästa vän är väldigt förtjust i flickor och kunde bli väldigt vaktig på dem, så att både stona och min häst då skulle utsättas för en risk.

Jag tycker att man ska blanda. Kan man så är ju en valack och några ston den bästa kombinationen om man frågar mig. Min häst går numera som ensam valack med två ston. Förhoppningsvis blir det fler och det kan hända att det även kommer in en valack till. Men jag känner inte att det är något problem, det kan bli konflikter oavsett "blandning". Jag ser att han trivs med tjejerna och det är viktigt för mig. Sen har jag ju tur med en häst som sällan hamnar i konflikter.

Hmmm, vi har ställt in ett par valackar för att få lugn i stoflocken. Men nu är bara min valack kvar för han vet inte vad ett sto är till för :confused:

Centaur skrev:
Därför att ston brukar vara så griniga och elaka mot valacker!!
Fast det är inte fallet i det här gänget faktiskt. Men nu kommer han få gå kvar med tjejerna :love:

Min förra häst (valack) gick tillsammans med två ston i hagen, på våren så försökte han hela tiden betäcka dom och stona blev som tokig i honom. Detta ledde till att ett av stona fick sår på ryggen och gick inte att rida på 2 veckor, samt att stona blev mer brunstiga än normalt och ett av stona bli riktigt jobba när hon är brunstig. Så på våren fick de gå i skillda hagar´, resten av året gick det bra att ha dem i lag.

Nu så står min nuvarande häst (sto) tillsmammasn med ett sto och en valack. Valacken har ännu inte försökt betäcka mitt sto men dessa två brukar bråka ovanligt mycket under brunsten. De går fortfanande i samma hage och detta är inget som påverkar hästarna negativt...

Har alltid haft mina ston och valacker ihop. Har aldrig varit något problem. Just nu går min valack tillsammans med tre ston. Han är uppvuxen i hingst flock tills han va fyra då jag kastrerade honom. Har haft honom i olika typer av flockar, flera valacker och ett sto, flera ston och flera valacker. Har aldrig varit något problem. Min häst är väldigt ranghög men har ett bra socialt betende troligtvis för att han är uppvuxen i en flock och har lärt sig hur man beter sig.
När man håller på att sära på ston och valacker så lär sig dom inte hur man ska bete sig i en riktig flock.

Så jag förespråkar att ha dom tillsammans

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar