Ston mindre lekfulla än valacker?

Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Jag tycker också det verkar som det. Jag står inakorderad i ett stall med ca 45 hästar sammanlagt, ungefär lika många av varje kön. Dom flesta av valackarna oberoende av ålder rasar runt och busar men endast två av stona. Och då är det det ena stoet (12 åring ) som drar igång ett av dom andra i samma ålder. Resten av stoflocken står då mest och glor på vildingarna. Kommer dom för nära i sin lekiver får dom möjligen ett tjuvnyp men det är allt. Även dom yngre stona avstår leken.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Det finns studier som behandlat detta ämne, tyvärr har jag inte källan dock, det var flera år sen jag läste om det, men där konstaterades iallafall att föl ändå från tidig ålder, skilde sig i fråga om lekfullhet beroende på kön. Hingstfölen var betydligt aktivare och lekter mer (och mer drastisk) än fölston.

Jag tycker det stämmer av det man ser av hästar i vuxen ålder också. Valackflockerna är alltid betydligt livligare än stoflockarna.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Hingstföl och unghingstar ska leka för att öva på att slåss för en flock. Det sitter så klart kvar lite trots ålder och kastration.
Det är därför hingstföl har mer nafsreflexer då man rör runt munnen på dem etc. Det triggar nedärvd lek/kamp.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Generellt kan det nog vara så. Däremot är mitt sto väldigt leksugen. Hon är född 2010 och hennes kompis är också sto och född samma år men väldigt lugn. Det har alltid varit min som försökt dra igång flocken, har det inte lyckats har hon trakasserat dem medan att springa mot dem o hoppa osv.

Nu går det en hingst i hagen, född i år, och det är super tycker hon. De leker och stegrar och biter varandra ganska hårt.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Våra ston leker men det är mest springlekar med varandra .
Dock så när ena stoet var 1 åring och det årets fölunge (hingst) lekte ordentligt med bit i ben och stegringar med oredntliga tag som de lekte med varandra .

Mia
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Mina två ston 4 och 3 år leker mer än gärna och ofta också. De tycker pojkarna i hagen är tråkiga som aldrig vill leka så det beror nog på "personlighet" också.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Håller med fjordtokan, mina två damer 6 och 3 år leker väldigt gärna, både bits, "låtsaslåss" och springer ikapp! Kan tillägga att 6-åringen är överlägset lekfullast, har extrem energi och uppfinningsrikedom! Perfekt att trickträna dessutom :D
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Nu är det bara lite äldre ston i min hage och en 1,5 åring. Ingen leker med henne. Skulle inte falla dom in, inte dom gamla valackerna heller. Den enda gången dom leker till lite är när vi släpper dom på grönbete första minuterna.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Har också erfarenheten att grabbarna är mer lekfulla än damerna. Min förra häst (sto) hade gärna spring-lekar med andra hästar, men att brottas, stegra och busa på det viset har jag nästan enbart sett hos valacker/hingstar. Minns hur våra två unghingstar vi hade för några år sedan röjde runt i hagen, brottades och lekte så torvorna yrde. Ungstona mest sprang, någon liten nafsning då och då, men mest bara spring.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

problemet blir ju att de ser ut därefter :angel: bitmärken överallt, rispor i pannan osv. Ingen fara iofs men ändå :D
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Vad jag upplever här hemma är att de leker på väldigt olika sätt, flickorna är mkt mer spring och lite tet men sällan att man ser flickor bära sig åt som grabbarna :angel:
DSC_01151.jpg

DSC_03721.jpg

DSC_02601.jpg


Bland pojkarna går det som bilderna visar minst sagt lite väl vilt till väldigt ofta vist springer de också men mkt mindre än tjejerna de har fullt upp med sina närstrider och springet blir mer när den ena skall ha tag på den andra som smiter iväg.

Även som äldre tycker jag det skiljer pojkarna skall mer hålla på och tetas med varandra, dra i grimmor och dylikt även när de är äldre medans damerna ofta tar en repa med diverse bocksprång.

Ser man till de yngre så blir en pojke snabbt odräglig om den inte får busa med kompis varje dag medans flickorna klarar det mkt bättre deras lek med att springa kan ju bedrivas mer på egen hand även om även de klart blir mer motiverade att busa av sig med jämnårig.
 
Sv: Ston mindre lekfulla än valacker?

Såhär ser det ofta ut, fast hingsten brukar vara mer framåt :D Däremot kan min häst trötta ut stackars lillen då hon hela tiden ska vara på honom och bita och leka så ibland går han till mamma för att få vila (min häst är rädd för mamman). Min häst älskar att bita hingsten på benen och insida lår.

Vill inte hingsten leka tar hon ett race över stock och sten medan alla hästar tittar på. Hon får igång andra åringen också ibland, dock inte så mycket men lite. De vuxna kan väl tänka sig att springa liiite. Typiskt ston, de springer ifatt.

Eftersom detta är buke så ja, jag vet att hästen är muskelfattig (har ökat protein och nu börjar det ordna sig) och nej, hingstfölet är inte mitt.

32819501.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 557
Senast: Stereo
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 004
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp