Ston i avel

E

Ebony

Man talar ju mycket om stoets betydelse för avkomman och att vi skall selektera vårt stomaterial. Nu är jag lite nyfiken att höra varför ni satt in just ert sto i aveln? Vad kan hon bidra med till avelsframsteget?
Det vore intressant att höra hur olika uppfödare resonerar. I Holstein är man ju oerhört noga med att tala om vilken stostam hästen kommer ur, men här är vi inte lika noga att prata om stostammar även om vi också har dem i halvblodsaveln.

Sv: Ston i avel

Jag har två ston i avel.

Sto 1. Född 1995 i Sverige med med utländska föräldrar (e. Jolly Roger of Marshwood u. Witch van Bunswaard ue. Roy van Bunswaard om det är nån som är intresserad av shettisstammar :D ) Hon fick diplom som 3-åring och har fått fyra föl hittills. Hon är svensk utställningschampion, AB-premierad, gjort körprov, flerfaldig BIS-vinnare, fått 43 exteriörpoäng flera gånger. Hennes avkommor är alla bedömda i klass I. De tre första är tyvärr inte visade för diplom eller på utställning som vuxna :( , föl nr 4 har jag kvar på gården men hon är bara ett år så det är svårt att säga om hon blir lika bra som sin mamma. Fördelen med det här stoet är hennes exteriör och gångarter. Negativt är humöret (som till viss del nedärvs). De är väldigt ranghöga och hårda i psyket men jag vill poängtera att de är jättesnälla mot människor och stoet är både inkört och rids av barn.

Sto 2. Född 1991 i Holland (e. Oberon van Stal Volmoed u. Nanette van Vliek ue. Highlander van Bunswaard) Hon är A-premierad och har lämnat två godkända hingstar, en i Tyskland och en i Holland samt ett par riktigt bra ston. Hon är själv bedömd med 43 poäng exteriört. Detta sto har kanontemperament och lämnar bättre än vad hon är själv. Årets föl, en hingst, ska jag behålla och se om han kan bli 'nåt'. ;)

Jag hoppas (och tror) att bägge stona kommer ge mig många fina avkommor. De har välmeriterade föräldrar i många led. Sto nr 2 är linjeavlad. Själv har jag hittills bara betäckt för att få linjeavel. När jag väljer hingst vill jag ha en med en stam som matchar dvs alltså linjeavla, bra psyke är jätteviktigt eftersom det är en barnponny i grund och botten, hingsten får gärna vara meriterad men det är absolut inget krav, anser att bägge stona är så beprövade nu att jag vågar lägga på yngre, oprövade hingstar. :)

En modern exteriör, blod och en stor hoppförmåga, samt tillhör en bra stofamilj.

Stofamiljen är för mig det viktigaste, både när jag analyserar vilken hingst som passar henne, och givetvis stoets egen.
Mitt sto tillhör en liten, men oerhört stark familj, som toppar de holländska indexen.

Jag tror att det kommer mer och mer, det här med stofamiljerna. Vi brukar ju som regel vara lite sömniga, och så är nog fallet även här.

mvh

Har betäckt mitt gamla welshsto ffa för hennes supertemperament, dessutom är hon guldbelönad. Upptill detta har hon tävlat MSV hopp och LA dressyr.
Då jag avlar på kat.b, tycker jag att det visst är viktigt med bra exteriör, men det som står högst på pluskontot är ett mycket gott lynne, då ju faktiskt avkommorna ska hanteras av barn.
Därför valde jag en elithingst, som har tävlat alla dicipliner, men också är helt rätt i skallen.

Vi betäckte vårt arabsto för att hon har fin stam, är otroligt fin o har ett OTROLIGT temprament o ger mkt bra avkommor. När vi köpte henne för ett antal år sen, visste vi inte så mkt om henne.. men har fått reda på desto mer på senare tid vid utställningar o via internet=)
Nu ska hon bara få gå i hage o lata sig då hon nu är 24 år.. men är som en 15 åring gyn o utseendemässigt...
Det är AYORA e Bassora u Ayscha ue Exelsjor
Vi i vår familj har nu tre avkommor efter henne.. Två ston o nu ett litet hingstföl.
Så just med Ayora så handlade det om att ta vara på ett sto som fick väldigt bra avkommor och nedärvde hennes temprament.

Avelssto 1: har tävlat upp tom CCI*** i fälttävlan och msv hoppning. Hon har mkt stor hoppkapacitet. Avlas för fälttävlan/hopp.
Avelsto 2: syster till ovanstående, har tävlat msv fälttävlan och 120 hoppning. Hon har mkt stor hoppkapacitet. Avlas för fälttävlan/hopp, är nu utlånad till en fälttävlans ryttare som ska ha föl efter henne.
Avelssto 3: Tävlat lätta klasser i alla tre discipliner, har själv 40 poäng enl. gamla skalan. Avlas för hoppning, men sista fölet är sålt som hingstämne så han kommer nog att få gå mkt dressyr gissar jag, han blev högt bedömd på mönstringen även vad gäller sina gångarter.

Mina ston är i avel för jag tror att de kommer att få bra avkommor som blir ännu bättre än vad de själva är. Stona har fått visa att de kunnat prestera själva innan de sätts i avel. Jag använder gärna hingstar som både hoppar bra samt har bra gångarter. :)

Ebony skrev:
Man talar ju mycket om stoets betydelse för avkomman och att vi skall selektera vårt stomaterial. Nu är jag lite nyfiken att höra varför ni satt in just ert sto i aveln? Vad kan hon bidra med till avelsframsteget?
Det vore intressant att höra hur olika uppfödare resonerar. I Holstein är man ju oerhört noga med att tala om vilken stostam hästen kommer ur, men här är vi inte lika noga att prata om stostammar även om vi också har dem i halvblodsaveln.

Mycket intressant (och angelägen) tråd. :)

Vi har just köpt ett avelssto och har då tittat efter ston med riktigt bra stam, gärna i kombination med egna meriter.

Det blev till sist ett sto utan egna meriter; hon blev skadad som unghäst. Hon fick i och för sig diplom som treåring, men bara i gång, i hoppning kunde hon inte visas pga skadan (och vi ska ha henne i hopphästaveln). Men hon har riktigt fin stam, hon är e. Concorde som tillhör världens bästa hoppförvärvare och mamman är helsyster med en godkänd hingst med bra hoppindex. Det finns flera mycket högt (10-10) bedömda hästar på mödernet och en halvbror till stoets mamma tävlar internationellt. Hon kommer från stofamilj 46 som är den stofamilj som gett mest/bäst tävlingshästar. Går man ett par ytterligare ett par led tillbaka på mödernet så hittar man Spitfire, som gick OS på sin tid.

Så i det här fallet var det stammen som avgjorde. Med den stammen hoppas vi kunna få fram kapabla hopphästar.

I övrigt har vi två ston som kommer att sättas in i aveln när de meriterats. Båda har utpräglad hoppstam i flera led. Den ena har en mamma som bedömts med 10-10 i hoppning och tävlat msv. Själv har hon diplom (50p) och ska gå fyraårschampionatet i höst. Hon har en avkomma som ser bra ut. Den andra var bra placerad i Breeders förra året och har i år tävlat till och med 1.30m, och förhoppningsvis kan det bli mer.

Vi har försökt ställa höga krav på våra ston och sålt det som inte passat, det duger ju onekligen inte med halvdana ston och bra hingstar om man vill ha hyfsade odds att få fram riktigt bra hästar. Då måste nog stona vara riktigt bra med. Tycker det är ganska vanligt att man väljer jättefina hingstar men ändå har ganska trista ston, och det är ju synd. Det kostar lika mycket att föda upp fölen ändå, men man får rimligen sämre betalt för dem.

Det ploppar upp sådanahär "upp till bevis" trådar emellanåt men det skadar väl inte att återigen påpeka meningen med ett bra stomaterial så jag hakar på.

har en Welsh Cob, sexåring, fått ett föl som blivit guldbelönad men har tyvärr resorberat i år på 70dagar :( hon själv är guldbelönad fler gånger än jag har räkningen på samt har blivit juniorchampion 3 gånger av 3 möjliga, som fyråring kvalade hon till Rikskvalitetsfinal i gångarter men vi åkte aldrig dit. har vunnit en talangjakt i löshoppning i konkurrans med 40st halvblod 2-4år. hoppar 9-10mässigt men ärinte tävlad pga tidsbrist. hon är så ung ännu så hennes tid kommer på tävlingsbanan, men först vill vi föra generna vidare genom föl då vi definitvit anser att hon tillför sin ras både typ och prestation. :idea: :love:

Sto Nr 1: Ardennersto 5 år efter bra hingst med mycket bra stostam. Mamma och mormor ELIT. Fyra systrar, alla diplom, hon fick 39 p som treåring. Dessutom har hon ett underbart temperament och är en fantastisk bruks. och körhäst! Har haft henne sen hon var fölis.
:love: Min pärla är i år betäckt med Junid, och väntar sitt första föl.... Spännande! :)

Sto Nr 2: Shettisto 7 år Köp i sommar. Medelmåttig mamma, bra pappa Hon är aldrig visad, haft ett föl. ska stamboksföra henne nästa sommar, och sen får vi se om hon kommer i avel.....
Vill ha minst 38 p för att sätta henne i avel. Kanske på 37 om hon har en dålig dag... :angel:

Mitt förra halvblodssto betäcktes pga sin EXTREMT goda ridbarhet, kombinerad med stor hoppförmåga och bra gångarter. men ridbarheten var definitivt största orsaken. Hon hade sina nackdelar också, som alla ston väl har, men jag valde att bortse från dem och försöka "avla bort" dem...
Hennes avkommor (2 st i vuxen ålder, en avlivad som åring) ärvde också mycket riktigt hennes ridbarhet OCh de blev bättre än henne själv på hennes svaga punkter.
Detta gjorde att jag envist har kämpat med att få hennes förstfödda dotter dräktig, vilket hon till sist också blev i år! :bow: Detta sto är av god exteriör, väl sammansatt med bra benställ och rörelser och en alldeles för bra spänst för att fega matte ska våga rida henne :p. Men spänsten koimer väl till pass i hoppningen, där hon har både teknik och kapacitet.
Sonen är med sina 53 poäng (hoppning på treårstestet en av de hittills högst bedömda treåringarna i landet... Det visar ju att det inte var nån slump att dottern också blev bra, att deras mamma bevisligen hade goda egenskaper som nedärvdes. Stostammen i övrigt har väl kanske inte gjort någon lycklig... :smirk:

Mitt fullblodsto är inköpt för avelsändamål och har en i mina ögon ändamålsenlig exteriör, bra stam med starkt möderne (för ridhästavel!) och goda rörelser i alla gångarter. Att hon dessutom har ett underbart temperament, är lättfödd och har riktigt bra hovar gör ju inte saken sämre...

Jag har två olika stolinjer hos mina shettisar. Ena linjen är kanske inte så kul om man tittar på härstamningen, men hon är ändå berättigad till A på sina 5 första avkommor, varav två visade... Själv efter Freddie-Prinsen (vilket inte säjer ens shettiskunniga särskilt mycket... :smirk: Om de int eär superintresserade av stammarna) Hon har tre döttrar varav hennes diplomdotter (som dessutom är årgångstopp i ponnytrav som 3- och 4-åring) betäckts första gången i år, den andra som är visad ska tävla ponnytrav i några år innan hon går i avel, fick 39 p på sin första utställning härom dagen...
Andra stolinjen har jag två tjejer i nu, där båda är väldigt rastypiska och den ena väldigt rörlig (2-åring osm jag hoppas få diplom på nästa sommar, fått 41 på utställning i år) - den andra en snäll barnpnny och kan nog bli framgångsrik utställningsponny också... Deras mor dog som 6-åring, var diplomsto och klassvinnare på utställning 2 ggr med upp till 42 p. Mormor också diplomsto och mormorsmor elitpremierad (vet inte om hon hade diplom), så det känns osm att stostammen är stark...

Min lilla "fia" har väl en hyfsad stam iaf..=) Många tycker att den är toppen.. ;) Morfar är Kariba ox , mormors far är Raketen (russ), Pappa Son of a Gunxx, Farfar Modernexx, Farmor Miraxx. Sedan har hon två guld och ett silver, fiin exteriör, bra gångarter (dock något svag trav) , har gjort bra ifrån sig på tävling (gotländsk mästare i fälttävlan bl a) Men mest för hennes toppentemperament. Hon är toppen med småungar som vill gosa, borsta o rida en liten sväng.. :) Valde en fullblods hingst (för att få fölet så "renrasigt" som möjligt) med 10 10 9 i gångarterna, och som också nedärver bra hoppförmåga, dressyr "förmåga" och ett bra temperament. Ville ha en "liten häst med sotr gång" och får förhoppningsvis det också. :D

Lite udda kanske man kan säga om mitt val?
Betäckte mitt sto för att hon ville ha ett föl!
Hon var skendräktig och jag fick ingen rätsida på saken. Först testade jag med att hon fick ett baggelamm i flocken. Det ok i några veckor sedan dög det inte längre som bäbis.
Hon har en hyffsad stam, enormt bra psyke, löphuvud, enormt fint trav, och har hittils visat sig vara en fantastiskt bra mor, på alla sätt och vis.
Så några mindre "skönhetsfel" har jag accepterat.

Har inte det bästa sto materialet men de är ändå valda med omsorg med förhoppning att kunna få fram en ännu bättre individ än stona !

Sto 1: Har bra exteriör och typ. Har tävlat hopp, dressyr, fälttävlan och distans i lätta klasser. Hoppar med bra teknik och mod men har också bra gång. (Trakhenerblod) Bra temperament vid hantering men vassare vid ridning tyvärr. Stofamilj 23

Sto 2: Tävlad msv hopp med plac och startad lätt klass dressyr. Har mycket mekanik både i gångarterna och vid hoppning. Ädel med angloblod. Blir lätt lite stressad i nya miljöer men med ett hjärta av guld. Stofamilj 13

Sto 3: Har enbart varit fölsto. Fått 3 levande föl hos tidigare ägare, som alla fått klass 1 dressyr på 3 årstest. Mäktigt sto med goda gångarter och ett supertemperament. Alla stona i hennes stam har A, Elit eller fått statens förärvningspremie. Stofamilj F.2. Har visat sig vara en utomordentligt trevlig ridhäst när jag började rida henne som 12 åring :smirk:

Jag avlar för gångarterna i första hand men jag vill även ha en bra exteriör med god hoppförmåga hos mina unghästar.

Lill / Stall Nöbbeled (som i år har lyckats med att föda upp den sämst bedömda fölungen på fölmönstringen :crazy: Bra reklam va!!! )

Samtliga ston jag har - och har haft - har jag valt ut just för att ha i avel. Jag föder upp New forest-ponnyer, och har just nu dessa två ston i avel:
-ELIT-premierat sto f-83, guldbelönad 16 ggr (som mest 43p) + guldbelönad i avkommeklass. Gammal, genuin, men lite omodern stam. Köpte henne för snart 15 år sedan, då var hon flerfaldigt guldbelönad och tävlad t o m LB - och stammen var synnerligen "inne"... Nu har hon fått 9 föl till hos mig, bl a diplomsto och två avkommor har kvalificerat sig till Rikskvalitetsbedömning. Skulle kanske inte köpa henne idag då hon är lite för liten för mitt avelsmål (132 cm i mkh), men hon är en riktig pärla, en god mor, mjölkar bra, lätta fölningar och nu dräktig med sitt tolfte föl. Hon kommer ur en liten stostam med hög kvalité, flera diplomston och kvalificerade tävlingsavkommor.

-AB-premierat sto f-88, diplomsto, placerad i msvB hoppning, flerfaldigt guldbelönad, imp England. Hade lämnat både avkomma i FEI dressyr och avkomma som gått högt på kval.bed (+ 42p exteriört) innan jag köpte henne. Nu har hon fått tre föl hos mig. Sto som nästan har "allt". Ur stor engelsk stofamilj (stofamilj 3, Burley Brookside), som även har förgreningar i Sverige, Holland och Belgien, hennes mor har även lämnat godkända hingstar i Sverige, Belgien och England. :d

Jag har även två ston som för närvarande är ute och tävlar, båda skall betäckas till våren:
-AB-premierat diplomsto, egen uppfödning, u.ELIT-stoet ovan. Har lämnat mycket bra avkomma, hingst som visats på avelsvärdering, 39p exteriört, mycket högt bedömt bruksprov, klar för final i ponnychampionatet efter sina två första LA-rundor.
-AB-premierat sto, egen uppfödning, plac LA, tävlar msvB hoppning, flerfaldigt guldbelönad med 9-9 på rörelserna. Har haft två klass I-avkommor. Två halvsyskorn på moderns sida har placeringar i msv B hoppning.

Min rekrytering består av fyra ungston:
-Sto f.02 e.SM-placerad hingst (hopp) u.ELIT-stoet ovan. Klass I som föl. Blir kanske lite liten. Egen uppfödning.
-Sto f.02 e."Gångartshingst", mormor och mormorsmor diplom 42p. Ur "Sveriges bästa stostam", Bridgelea Blue Haze (stofamilj 12.) Klass I som föl. Egen uppfödning. Blir kanske för tung för mitt avelsmål. :smirk:
-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney - Miclas Activ. Klass I som föl. Linjeavlad på Smedhults Cavat för tävlingsprestationsavel. Måste bara hitta en tillräckligt bra "outcross-hingst" som passar henne den dan det är dags ;) Inköpt.
-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney u.diplomsto m plac i msvB hoppning. Klass I som föl. Stofamilj 3, Burley Brookside. Egen uppfödning.

Tycker att alla mina ston har berättigande i Svensk New forest-avel, och hoppas förstås på avkommor som blir ännu bättre än föräldradjuren! :D

Hlsn Helena

I år har jag betäckt tre ston.

1) Tävlingsmeriterat (upp till SM-kval-nivå, även tävlad av barn) högt bedömt 4-gångssto med bra men lite vanlig stam, eksemfri import med toppenlynne, korrekt exteriör, naturlig tölt och lättriden för alla, både supervillig och supersnäll. Ytterligare på plussidan finns att hon är spattröntgad u.a. vid 12 års ålder, aldrig varit sjuk eller krånglig på något sätt, blir lätt dräktig och har mycket man och kul färg. (rödskäck)
Hennes svaga punkter är en medioker skritt och att avkommorna ofta blir lite större än vad jag vill ha dem.

2) 4½ (troligen 5-g men inte framtagen pass)-gångssto som bara är inriden, aldrig tävlad eller visad. Bra stam, frisk, massor av tagel och mycket bra gångarter med lätt för tölt med fina rörelser och form. Blir lätt dräktig. Hon har en i rasen utrotningshotad färg (svartskimmel) och jag har inte haft lust att förlora avelsår genom att rida henne för visning nu när jag inte haft tid själv att rida pga tvåbent avel..
Hennes svaga punkter är ett något tufft lynne (inte svårriden men ranghög på ett lite framfusigt sätt), en lite för rak rygg och att hon inte är visad.

3) ungsto (3 år) med mycket spännande ovanlig stam, livmodersimport efter en "svåråtkomlig" extremt högpresterade tävlingshingst (Glampi frá Vatnleysa) och starkt möderne. Mamma är (hittills) eksemfri import med bra lynne, ridbarhet och gång. Töltar naturligt i hagen, 5-g och har gång klart över medel, stor med bra lynne och mycket resning och utstråling, extremt ovanlig färg (silvermusblackskäck). Hennes svaga punkter är att hon egentligen är alldeles för stor för min smak, har ganska fult huvud och för tunn man och svans.

Till alla tre har jag använt min egen Askur frá Hofstadaseli - till de första två för de fått sagolika avkommor med honom tidigare och till den tredje för att hon från början är "designad" för att passa honom så det är jättespännande!

Målet är att få fram lättridna snälla mycket välresta och vackra töltare med fin gång, ovanlig färg och FRISKA. Familjehästar med tävlingskapacitet och drömfärg, skulle man kunna säga.

Jag tog ett föl på mitt sto för att det blev lite jobbigt i familjen och för att hon drog på sig en hag skada (inte ärftligt).
Men hon har även bra och rena ben.
Ett klokt huvud (har ridit och handlat på mc donalds draven och klok i hoppning och i skogen)
Har fåt komentarer på att hon hoppar bra av duktiga hoppryttare.

Och jag har i år fått ett underbart hingst föl, som många undrar om han är till salu. men icke sa nicke.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Avel Jag är intresserad av hur ni som sysslar med avel ser på det här med antibiotikaanvändningen inom hästaveln? Ingen kan väl ha undgått...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 286
Senast: Hedinn
·
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 545
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V