Sv: Ston i avel
Samtliga ston jag har - och har haft - har jag valt ut just för att ha i avel. Jag föder upp New forest-ponnyer, och har just nu dessa två ston i avel:
-ELIT-premierat sto f-83, guldbelönad 16 ggr (som mest 43p) + guldbelönad i avkommeklass. Gammal, genuin, men lite omodern stam. Köpte henne för snart 15 år sedan, då var hon flerfaldigt guldbelönad och tävlad t o m LB - och stammen var synnerligen "inne"... Nu har hon fått 9 föl till hos mig, bl a diplomsto och två avkommor har kvalificerat sig till Rikskvalitetsbedömning. Skulle kanske inte köpa henne idag då hon är lite för liten för mitt avelsmål (132 cm i mkh), men hon är en riktig pärla, en god mor, mjölkar bra, lätta fölningar och nu dräktig med sitt tolfte föl. Hon kommer ur en liten stostam med hög kvalité, flera diplomston och kvalificerade tävlingsavkommor.
-AB-premierat sto f-88, diplomsto, placerad i msvB hoppning, flerfaldigt guldbelönad, imp England. Hade lämnat både avkomma i FEI dressyr och avkomma som gått högt på kval.bed (+ 42p exteriört) innan jag köpte henne. Nu har hon fått tre föl hos mig. Sto som nästan har "allt". Ur stor engelsk stofamilj (stofamilj 3, Burley Brookside), som även har förgreningar i Sverige, Holland och Belgien, hennes mor har även lämnat godkända hingstar i Sverige, Belgien och England.
Jag har även två ston som för närvarande är ute och tävlar, båda skall betäckas till våren:
-AB-premierat diplomsto, egen uppfödning, u.ELIT-stoet ovan. Har lämnat mycket bra avkomma, hingst som visats på avelsvärdering, 39p exteriört, mycket högt bedömt bruksprov, klar för final i ponnychampionatet efter sina två första LA-rundor.
-AB-premierat sto, egen uppfödning, plac LA, tävlar msvB hoppning, flerfaldigt guldbelönad med 9-9 på rörelserna. Har haft två klass I-avkommor. Två halvsyskorn på moderns sida har placeringar i msv B hoppning.
Min rekrytering består av fyra ungston:
-Sto f.02 e.SM-placerad hingst (hopp) u.ELIT-stoet ovan. Klass I som föl. Blir kanske lite liten. Egen uppfödning.
-Sto f.02 e."Gångartshingst", mormor och mormorsmor diplom 42p. Ur "Sveriges bästa stostam", Bridgelea Blue Haze (stofamilj 12.) Klass I som föl. Egen uppfödning. Blir kanske för tung för mitt avelsmål. :smirk:
-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney - Miclas Activ. Klass I som föl. Linjeavlad på Smedhults Cavat för tävlingsprestationsavel. Måste bara hitta en tillräckligt bra "outcross-hingst" som passar henne den dan det är dags
Inköpt.
-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney u.diplomsto m plac i msvB hoppning. Klass I som föl. Stofamilj 3, Burley Brookside. Egen uppfödning.
Tycker att alla mina ston har berättigande i Svensk New forest-avel, och hoppas förstås på avkommor som blir ännu bättre än föräldradjuren!
Hlsn Helena