stolsits i gallop

Mirre

Trådstartare
jag hamnar i stolsits i gallopen.
Nåt tips om vad jag ska göra åt det?
Rida utan stigbyglar kanske?

Prova att rida utan stigbyglar som du skrev! :)
Varför du hamnar i stolsits är nog för att du kniper med knäna och drar automatiskt upp dem. Jag gör iallafall det i alla gångarter då och då när jag rider med stigbyglar :crazy:

Du verkar ha svarat på din egen fråga ;)
Utan stigbyglar är alltid bra för sitsen. Har du möjlighet att rida där det finns spegel, träna på fattningarn och håll dig på en volt så att du kan se dig själv mesta tiden. Så fort du märker att skänkeln far iväg så bryt av, se till att du har koll på hästen och gör en noggrann fattning igen. Ta gärna hjälp av någon som tjatar om det hela tiden, det brukar också funka :D

oki tack för tipsen båda två.
:) :bow:
Ska ta och rida utan stigbyglar och se om det blir bättre.
Rida på volt var också bra tips :bow:

Du har inte funderat på i fall sadeln har ngt med det hela att gör? En bra sadel ska placera en i en lodrät sits automatiskt, man ska inte behöva anstränga sig för det!

Ifall man tittar på dig från sidan, går det att dra en lodrät linje genom axel-höft-häl? Det är *otroligt* vanligt med ryttare i stolsits pga sadeln!

Prova med andra sadlar tycker jag! Och hjälper det inte så får man ju börja fundera på vad det är som orsakar din stolsits - sitter du t ex med handbromsen i? Spänner du dig så du drar upp knäna?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Lightzone
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 991
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar