StÖld!!!!!!!!

P

phial

Nu försöker jag igen....saken är den att min vänninas ex har stulit papprena på ett vblsto,skickat in det och blivit reg ägare!!!!Så här gick det till !!!!den förra ägaren ringde mig och frågade om jag ville ha stoet,nej jag hade inte plats,men min vännina tog emot henne,ägaren hade med sig pappren ifyllda och klara för ägarbyte!!dom lades undan tillsammans med en annans hästs papper oxå dom ifyllda av säljaren,meningen var att min kompis skulle skicka in båda samtidigt,men han stal dom båda och skickade in till STC fick ut pass på den ena men jag han spärra för häst nr 2..har pratat med den förra ägaren och med STC ,om den förra skriver ett papper att han gav henne till min kompis och vi bifogar det och polisanmälan som gjordes när det här upptäcktes så kan dom på SC ändra ägarbytet men förra ägaren vill inte bli inblandad!!!är inte det jävligt oansvarigt???av den första ägaren?dom ville inte slakta henne men det är just det som kan hända nu!!hur gör vi ??vet någon råd??

Sv: StÖld!!!!!!!!

Tycker istället att det är oansvarigt att inte skicka in papperna för ägarbytet med en gång. Finns ju ingen som helst anledning till att "lägga undan" dem istället för att stoppa dem på brevlådan.

jo kan man ju tycka men ska man inte kunna lite på den man bor med?+vart har världen tagit för riktning då??suck ....

Om dom bor ihop eller bodde ihop så kommer ju sambolagen in i bilden. Då är det ju inte heller helt självklart vem av dem som ska vara ägare till hästarna. Beror ju på om de skrivit avtal och/eller hur man delar på sakerna.
Så det här fallet är ju inte helt solklart.

Till saken hör att han inte bodde där..utan hon bor/hyr stallet själv!!!dessutom stal hand en andra hästens papper oxå men där han vi lägga en spärr!!har ingen hört talas om målet i domstolen jag refererar till??där tilldömdes den personen som hade haft hästen försäkrad som ägare,det ansågs att hon ägde den i det fallet,tror jag läst om det här på Buke...gällde en dressyr häst tror jag.

När det gäller juridik och domar så går det inte att direkt överföra ett fall till ett annat. Man måste ha alla fakta i bägge fallen för att kunna avgöra det.

I det här fallet så finns det ju en del oklara saker som:
- varför inte papperna skickades in?
- hur har affärerna med hästarna gått till från början?
- hur kom exet åt papperna?
- vad de de bägge har sagt till varnadra när det gäller hästarna från början?
o s v.

Nu försöker jag igen....saken är den att min vänninas ex har stulit papprena på ett vblsto,skickat in det och blivit reg ägare!!!!Så här gick det till !!!!den förra ägaren ringde mig och frågade om jag ville ha stoet,nej jag hade inte plats,men min vännina tog emot henne,ägaren hade med sig pappren ifyllda och klara för ägarbyte!!dom lades undan tillsammans med en annans hästs papper oxå dom ifyllda av säljaren,meningen var att min kompis skulle skicka in båda samtidigt,men han stal dom båda och skickade in till STC fick ut pass på den ena men jag han spärra för häst nr 2..har pratat med den förra ägaren och med STC ,om den förra skriver ett papper att han gav henne till min kompis och vi bifogar det och polisanmälan som gjordes när det här upptäcktes så kan dom på SC ändra ägarbytet men förra ägaren vill inte bli inblandad!!!är inte det jävligt oansvarigt???av den första ägaren?dom ville inte slakta henne men det är just det som kan hända nu!!hur gör vi ??vet någon råd??

Har din kompis skrivit under med sin namn teckning på de papper säljaren hade skrivit klart & sen lagt undan dem? Eller hade det lämnats tomt där nya ägarens namn, adress & personnr plus namnteckning ska skrivas?

Hade inte hästarna pass innan?

? Vi? VEM ÄR VI?
Hur är du inblanded i allt det dar?
Råd, din kompis för skaffa en advokat.
Arizona

Hej ja nu har det varit tyst en stund från min sida...men så här ligger det till!!!!det är inte så att en häst ägs juridiskt av den som står som ägare på passet,om någon annan står som försäkringstagare så är det inte helt enkelt,i vårt fall så har vi blivit rådd av vår advokat att behålla hästen hos oss så tänk på det att om ni vill vara säker på att vid en ev separation eller tvist inte bara stå på passet utan även försäkringen!!!!

Den som är juridisk ägare är den som står på kontraktet, som säljare/givare och köpare/mottagare skrivit under på..

NIX...den som står för färsäkringen säger jag ju kan hävda att hästen tillhör honom/henne..kolla själva med en advokat får ni se sjukt men så kan det gå!!!!!

Väldigt märkligt i såna fall....

Det innebär ju att jag kan försäkra en häst och därmed få den???? Hm....Finns MÅNGA tänkbara kandidater....:angel:

Jag tror du bara snackar en massa skit... Du uttrycker dig barnsligt och omoget och dillar om sånt du inte vet något om, ge dig nu!

NIX...den som står för färsäkringen säger jag ju kan hävda att hästen tillhör honom/henne..kolla själva med en advokat får ni se sjukt men så kan det gå!!!!!

Hävda kan man alltid göra! Men det är inte samma sak som att man verkligen gör det. I det här fallet så har du ju själv t ex hävdat att det är din kompis som äger hästarna. Det är ju inte samma sak som hon verkligen gör det. För enligt andra saker så äger ju exet hästarna. Det är liksom det som är orsaken till den tråden från början.
Skulle det vara så enkelt att man bara behövde stå för en försäkring på en häst för att skulle det innebära att man var ägare till den. Så skulle det ju vara bra mycket enklare att ordna sig en försäkring på en trevlig häst och sedan säga att man ägde den. Än att lägga ner en massa tid och pengar på att åka och köpa den För att inte tala om alla som har häst på foder och har en försäkring. Då skulle de också kunna säga att de ägde hästen.

Men under vissa förutsättningar som t ex med oklarheter med delat ägarskap vid t ex en bodelning skulle mycket väl den som betalar för hästens foder, försäkring m m vara den som skulle kunna anses vara ägaren. Men inte automatisk för att man hävdar det eller/och har en försäkring. Behövs mer för det.

måste du skrika!!!!!!!?!

frukansvärt jobbigt att läsa en text med en massa utropstecken, förövrigt återkommer jag med åsikt.

...eller kan uppvisa ett kvitto på att hästen är betald/överlåten.

Precis!
-------------------------------------
TS:

Kvitto och /eller kontrakt är vad som gäller för att bevisa juridiskt ägarskap och inget annat oavsett vad du inbillar dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17