stol-på-bord

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Har funderingar på en sån här stol på bord till småbarn. Hur pass säkra är de egentlinge? ÄR det någon som vet för och nackdelar och så med dem?
 
Sv: stol-på-bord

dom kanske går an tills barnet kommer på att det kan skjuta ifrån mot bordskanten. Undrar om dom orkar trycka så dom trillar av?

Jag vill inte prova
 
Sv: stol-på-bord

Tack för era svar!

Det är just det jag också tycker! Men jag vet att de ändå är ganska populära och min tanke var att det kunde vara en bra stol att ha när man ska hem till någon eller så, lätt att ta med och tar minimal plats ju. Dock känns den ostabil:crazy:
 
Sv: stol-på-bord

Jättebra!! Kanske inte att använda alltid, men som extrastol att ta med sig när man åker bort etc. Men funkar nog finfint att ha hemma också, särskilt om man är trångbodd. Nackdelar: Om den blir ordentligt nedsölad så är den inte så lätt att tvätta.
Stolen sitter bra på borden, den sugs liksom fast av hävstångsprincipen, dessutom spänner man fast nyare modeller.
 
Sv: stol-på-bord

Jag tycker att de är kassa:cool: Dels tycker jag att de verkar osäkra fast det är de nog inte om de hängs ordentligt på ett rejält bord och dels når barnet långt... Vi hade en sån stol när vi var bortbjudna och vi kunde inte äta i lugn och ro för vår gosse nådde för bra:crazy: Vi satt nästan i knät på "grannen" Jag tycker att Ikeas plaststolar är kanon att ha med när man ska bort,lätta att få med sig och har man klåfingriga ungar är det bara att backa stolen lite... Hej hopp !
 
Sv: stol-på-bord

maiagull skrev:
dom kanske går an tills barnet kommer på att det kan skjuta ifrån mot bordskanten. Undrar om dom orkar trycka så dom trillar av?

Jag vill inte prova
Fast skjuta i från kan det ju i en "vanlig" barnstol också om man inte hakat fast den i bordet.
 
Sv: stol-på-bord

De är inte farligare än någon annan barnstol. Då skulle de inte få säljas öht.

Det stora problemet med de som säljs nuförtiden är att de har en fästanordning som gör att de inte längre passar för alla bord.. Har man ett bord med list/ram under bordskivan (vilket de flesta matbord har), så funkar det inte.

Jag har en sådan stol.. fick den i present av mormor, men av alla bord i bekantskapskretsen, så är det endast mormors som passar ihop med stolen...
 
Sv: stol-på-bord

Vi hade en begagnad sådan till båda våra barn och vi använde den jättemycket.
Denna hade avtagbart tyg och var lätt att ta av och tvätta och det torkade fort. Den hakades bara fast över bordskanten och vi upplevde den aldrig som 'osäker' det finns ju andra varianter där man skruvar 'fast' stoden på undersidan, då borde man ju absolut inte kunna trycka sig bakåt i dom. Det gjorde heller aldrig våra barn i sin stol, den tyngs ju ner av barnet och de 'grejerna' som var på bordets undersida hade om de försökt och lyckats fastnat i bordets list på undersidan , så stolen hade inte kunnat ramla ner.
En gång upplevde vi stolen som dum och det var under semestern med sonen då vi var på Mallis, då var bordet så lätt att bordet nästan tippade av sonens tyngd! Det avhjälptes med att vi hängde stolen på bordet och sedan placerade en vanlig stol under den och byggde upp med div, kuddar etc för att tyngden inte skulle komma på bordet, det fungerade hur bra som helst!
Jag gillade stolen också för att dne var ganska så djup och gav bra stöd runt barnet i ganska så tidig ålder.
 
Sv: stol-på-bord

Fast det "farligaste" man kan göra med en sådann stol är att sätta en vanlig stol under den, för då kan barnet trycka ifrån uppåt och på så sätt få stolen att tappa sitt grepp.
 
Sv: stol-på-bord

det var så mycket grejor på stolen under att barnets fötter inte fick plats så den risken var eliminerad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hjälp mig att hitta den ultimata stolen att släpa med på träning, tävling, utställning osv. Jag har idag stol av modellen till vänster...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: snorp
·
Hemmet Jag insåg ,efter ett besök hos kompis med mysig altan, att anledningen till att jag inte är så ofta på altanen nog beror på att den...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Luff
·
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp