Stökig box

S

Silly

Hörde någon gång talas om att man kan lägga in bajs från en annan häst i boxen hos hästar som stökar till väldigt och inte vill skita på samma ställa. Hypotesen är att hästen vill täcka över den utomstående hästens bajs och dölja doften med sin egen, låter ju vettigt? Någon som testat detta? Eller finns det några andra metoder för att göra hästen lite mer rumsren?

Sv: Stökig box

funkar på vissa men inte på andra :angel: är min erfarenhet.
valet av strö kan ha stor betydelse med, min ena är väldigt lättmockad då han står på halm (funkar inte med annat strö eftersom det blir så ihoprört och äckligt hur man än gör) en av dom andra funkar bäst på spån för att ta 2 ex. :)

föst nämda prövade vi att lägga in skit från en av dom andra till när han va unghäst, så grisigt har han aldrig varit som han va då, bara att slänga ut va där va.

Min häst funkade detta absolut INTE på :D men kanske funkar för andra? hehe... min skiter precis där han står just då :crazy: och det är lite varstans... stökig box e bara förnamnet! :rofl:

Ja, min ena häst gör precis så, den andra är asnoga me var hon bajsar, allt ligger prydligt i ena hörnet av boxen, tara max 5 min att mocka medan den andra boxen går på 30... Gosh.. Får väl prova iallafall o se om de blir bättre eller sämre...

hur är planlösningen i boxen?
hur ser det ut med grannarna?
har man boxdörr i ett hörn, krubba i nästa, vattenkopp i tredje och höhörna i den sista måste ju hästen snurra runt runt runt
har man allt på ena sidan men har en bråkig boxgranne där så stör ju det självklart och hästen vänder sig gärna..

hur länge står hästen inne? är den rastlös av sig annars? hur stor är boxen(och hästen)?

Jag har boxdörr, krubba och vatten kopp på samma väg, han har kompisar på båda sidorna som är cool lugna och skiter i ett o samma hörn båda två.. han står inne från ca 18.00 (beroende på när jag rider och hur vädret är) till 06.30. Boxen i storlek är.... ? NORMAL??? :confused::confused hehe, vet inte exakta mått men den är godkänd iaf :grin:

Stökiga hästen har krubba och dörr på samma sida, grannar på två sidor och vattenkopp på en fjärde sida så hon får snurra endel som du säger. Prydliga pållan har inga grannar, dörr o krubba på en väg, vattenhink i samma hörn som krubban fast en annan väg och vattenkopp precis där hon bajsar (diagonala hörnet). Båda har stora boxar, stökiga hästen är d-ponny o prydliga 1,65 cm.

Hörde någon gång talas om att man kan lägga in bajs från en annan häst i boxen hos hästar som stökar till väldigt och inte vill skita på samma ställa. Hypotesen är att hästen vill täcka över den utomstående hästens bajs och dölja doften med sin egen, låter ju vettigt? Någon som testat detta? Eller finns det några andra metoder för att göra hästen lite mer rumsren?

Rent naturligt så är det ett typiskt hingstbeteende men sitter väl rotat i även valackar...hur sto gör vet jag ej.
Vet dock inte om beteendet följer med in i boxen hos stökiga hästar.
Min pre hade säkert annamat det då han har det här beteendet väldigt djupt rotat och gör det ofta i hagen.
men han är duktig på att bajsa på ett ställe :)

Tja, den som sa till mig en gång att hingstar var lättmockade för de bara la sina högar på en plats, hade inte träffat på min. Han var hingst tills han var tre. Han har ALLTID varit en grävmaskinist korsad med el-visp oavsett strö, boxplanering, mat placering.

Vi har ett sto som alltid lägger på samma plats. Hennes dotter har ärvt detta till viss del. Hon lgger högarna och kisset längs med en vägg (det slurpar rätt bra i den delen, kan man säga) och bäddar för att ligga och sussa i en annan del av boxen.

Har inte testat det med att lägga in från annan häst men han har inte visat sådana tendenser i hagen ens. Så tror inte det skulle funka i boxen heller.

Tja, den som sa till mig en gång att hingstar var lättmockade för de bara la sina högar på en plats, hade inte träffat på min. Han var hingst tills han var tre. Han har ALLTID varit en grävmaskinist korsad med el-visp oavsett strö, boxplanering, mat placering.

Vi har ett sto som alltid lägger på samma plats. Hennes dotter har ärvt detta till viss del. Hon lgger högarna och kisset längs med en vägg (det slurpar rätt bra i den delen, kan man säga) och bäddar för att ligga och sussa i en annan del av boxen.

Har inte testat det med att lägga in från annan häst men han har inte visat sådana tendenser i hagen ens. Så tror inte det skulle funka i boxen heller.

Har aldrig hört att hingstar ska vara "renligare" än andra men just det där med att lägga högar på varan stämmer på typ 99% av alla hinstar :)

funkade på min pålle, nu skiter han bara där jag la bajset från den andra hästen, visst kan han dra ut det lite om de blir utsläppta sent men annars har han blivit hemskt mycket lättare att mocka efter.

Tidigare så såg det ut som om att han hade pissat överallt i boxen och typ spunnit när han bajsat, allvarligt.. var tvungen att ta ut nästan allt spån ur boxen för att det var så skabbigt..

Jag tror inte att det hjälper med att lägga in en annan hästs bajs i boxen. Kanske om du hade haft en hingst, men oftast så brukar hingstar vara duktiga på att sortera sina högar (dock inte min shettishingst som gräver ner sin bajs) Såg svaret som du fick innan att tänka på att man försöker att ha allt på samma ställe, som vatten, foder och hö så att hästen slipper att snurra runt. Vissa hästar at ju stökigare än andra. Alternativet är ju att sätta den på spilta ett tag för att se om det lugnar ner sig. Annars så finns det nog desvärre inga sätt att få en häst "rumsren".

Är din häst nervös i boxen, kanske står brevid en häst som den inte alls går ihop med? Står ensam och bara längtar efter sällskap? Mycket sånt kan vara en stor del till att boxen blir stökig

Står din hingst tillsammans med andra hingstar? Hingstar som är äldre? Dominanta valacker el ston? Min arabhingst på 9år är väldigt lätt mockad. Han har sina bajsställen, gräver/trampar aldrig ner (om det inte dröjer för länge innan frukosten serveras)
Däremot min shettishingst på 5år började att gräva över sin bajs då han blev könsmogen. Tror att detta är ett beteende ifrån honom att visa att den äldre hingstens doft är mera visentlig och att han inte utmanar hans revir. Dock i hagen (dem går tillsammans) bajsar dem över varandras högar.

de där ska jag prova!
kan ju inte annat än att inte fungera... har en unghingst som leker elvisp i boxen..vet inte varför, han har allt på samma sida men han är ju ung, så han blir ju lätt rastlös..
har en äldre valack däremot, som var hingst tills han var fem, sedan han fick en flickvän i hagen så skiter han bara i ett hörn, och pinkar på exakt samma ställe varje gång..mycket praktiskt!

Ja jag måste nog också prova. :) Min hingst är värsta fotbollsproffset i boxen. :grin:
Vilken skit är bäst? Från sto? Valack? Från hagkompis eller icke?
Ska man ta ut den 'främmande' högen dagen efter och lägga in en ny eller hur funkar det?

hur är planlösningen i boxen?
hur ser det ut med grannarna?
har man boxdörr i ett hörn, krubba i nästa, vattenkopp i tredje och höhörna i den sista måste ju hästen snurra runt runt runt
har man allt på ena sidan men har en bråkig boxgranne där så stör ju det självklart och hästen vänder sig gärna..

hur länge står hästen inne? är den rastlös av sig annars? hur stor är boxen(och hästen)?

Hej!

Kan inte låta bli att svara, fast det inte var jag som skrev orginalinlägget. Jag har samma problem..
Pållan har dörr (med öppning att titta ut genom), vatten och hö på samma kortsida och hon äter endast ur hink på morgonen, precis innan utsläpp. Står på halm.
Granne på ena sidan, en stor snäll valack som inte brukar bråka med någon. På andra sidan bor halmen, men den sidan är trävägg upp till tak.
Häst står inne max 12 timmar/natt, snarare 8-10. Hon är förvisso ganska energisk, men står snällt i boxen om man borstar och håller på och har vad jag sett stått lugnt och snällt i boxen- hon verkar trivas bättre i boxen än i hagen... Boxen är väl 3*3 tror jag och pållan är 154 cm arab, dvs ganska kort i ryggen och liten på alla sätt. I jämförelse med förra hästen (i samma box) ser hon ut som en ponny, medans förra (connemara på 160 cm) såg mer ut som en flodhäst i skokartong.

Så vad ska jag göra för att få henne mer renlig i boxen? Hon är superren i hagen, vill inte rulla sej, verkar avsky lera och annat klegg..

/ lavinia, som fortfarande lär sej nya saker varje dag med sin lilla diva.. Svårt när förra hästen var mer åt gyttjegris-hållet.

Förra vinter gjorde jag så med mina två lortgrisar, la skit i hörnet. Den ena lärde sig på några dagar och den andra ändrade sig aldrig. Efter en sommar så hade den ena glömt sina nya kunskaper och sket som innan. Började jag med skit i hörnet igen och nu är det den andra som hakat på trenden. så jag fortsätter att lämna lite skit så att båda ska hinna lära sig det.. :D

Min häst har krubba, vattenkopp, boxdörr på samma väggsida. Boxen bredvid står tom. Han har en stor box, skulle gissa på 4x4m?!

Det konstiga är att vissa dagar har han lagt allt prydligt längs bakre väggen, och andra dagar är det skit precis överallt!

Kan det ha att göra med var de lägger höet? För vissa dagar lägger de höet vid krubban och vattenkoppen, och andra dagar lägger de höet i bakre hörnet.

Jag gjorde så och hästen bajsade på den ditlagda högen, så långt fungerade det:).
Efteråt vände han sig om och krafsade ut det så jag fick ge upp.:mad:

Testa med att låta dom byta box med varandra, kan vara värt ett försök. Och givetvis vara ute så mycket det bara går.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka