Stofrågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
S

solbacka1

Vad krävs för att ett sto ska få elit?
Vad innebär ASVH:s förvärvningspremie?

Hittar inte det jag söker :(

Men hur många poäng måste ett sto upp i för att tilldelas elit? Hur på ett ungefär räknas poängen?
Sökte dessutom på stoet men där fanns inget.

Vet att du har ett fint sto :)Kan du ge ett exempel.

Gå in på www.asvh.se
I listan till vänster går du in på regelverk
Då får du upp ett fönster och där går du in på storeglemente.
Det är en pdf fil som du kan ladda hem.

Lill / Stall Nöbbeled

För att stoet ska få AB så ska hon ha egna meriter. För att få A är det avkommornas meriter som gäller, men det krävs att hon har minst 5 avkommor.
För elit gäller att stoet ska vara stambokfört och uppfylla kraven för värdebokstav A samt - ha minst 6 levande födda föl med härstamning som berättigar till införande i Riksstambok avdelning I. Dom egna och avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 26. Minst två avkommor skall ha lägst 4 förärvningspoäng vardera och ytterligare minst en avkomma skall ha lägst 5 förärvningspoäng.
Gå in på www.asvh.se och därifrån regleverk och sedan storeglementet 2004. Där står allt!

TACK allihopa, tyvärr fungerade inte nerladdningen..pg. av datorn.

Men nu vet jag lite mera. Mitt stos mor och mormor är elitston och då undrar man vad som har krävts för det. Fast det var kanske andra regler förr.

Det var inte andra regler förr, för ston och hingstar har bara kunnat elitpremieras i typ 15 år.

Tack! Ja, Jarrah är fin :love: och blev Elit-premierad förra året tillsammans med sin mamma Jill :love:, som numera också bor hos oss.
Någon annan hade redan svarat på vad som krävs för meriter.
Förärvningspremie hette det väl innan Elit kom till? Det kunde tilldelas speciellt fina avelsston och hingstar, men jag är inte helt säker på hur det fungerade.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈