Stofamiljer, Flyinges m fl

grimman

Trådstartare
Funderar över det här med stofamiljer. Hur långt tillbaka i tiden sträcker de sig och vad innebär de? :angel:

Har själv 3 ston ur F5 som tydligen stammar från ett sto som heter Hillevi. Varför blev hon stamsto? :confused:

Har samma funderingar!... Mitt sto härstamar ur F1 tror jag. Kalmia stoet! Varför anses hon vara det bästa stoet på flyinge genom tiderna? För att hon gav Gaspari? När jag skulle avla på mitt sto förra året fock jag höra att hon hade bästa tänkbara stolinje, stämmer det? Blev ju lite stolt men frågan är om det stämmer... :confused:

I början av 20-talet köpte Flyinge in ett rätt stort antal ston, främst trakhenare och Ostpreussare, men också några inhemska. Bland dom fanns Zaida, stammor till (1) och Hillevi, stammor till (F.5.)

Kalmia var inte mamma till Gaspari :D
Däremot fick hon flera föl e honom!

Gaspari var u Russi från (5), Hoby-familjen.

Finns några fakta om vad dessa olika familjer har inneburit för svensk halvblodsavel?

Någon litteratur att läsa?! :smirk:

F2 sägs vara den som gett mest den kända Spinda familjen.
Där ur kommer massor av godkända hingstar
Bl.a Briar, So What, Davinci, Moliere, Chess, Brigadör, Artist, Sorba, Lemon, Feliciano som äe verksamma nu tidigare

Troll, Pierre, Royal,
Maistic, Det är väl igentligen endast sto fam 5 som kan hota F2? eller?

Stig Facht gav 1976 för ASVH:s räkning ut boken Våra stofamiljer. Den går fram till familj (45), men med supplementbandet till stamboken kom en förteckning över ytterligare familjer ut. Tror att (50) som bl a Amiral tillhörde, är den sista.

Jag tror tyvärr inte att ASVH har den kvar i lager :(

Från boken Våra Stofamiljer:
Brabant
Cecil
Dansör
Elan
Emalj
Garriär
Gordon
Hildebert
Jarramas
Muskot
Novarro
Vital

Kom förresten på att Maraton och Gibraltar tillhör (51), så det finns åtminstone så många familjer :)

Men om man som jag då har ett sto ur en namngiven stostam, inte en numrerad, finns den nämnd någonstans i de där böckerna? Har ett sto ur Jermara-stammen från Flyinge, som fanns i Östergötland. Har hittat info om ston ur denna i en bok som heter Hästar & Östgötar.

Alla 58 stofamiljerna är namngivna. Om din häst tillhör en icke numrerad stam räknas den inte som en "officiell" stofamilj.

Stig Facht numrerade inofficiellt ett antal familjer som då stod på väntelistan för ett eventuellt nummer. Han numrerade dom från A.1 - A.18 och B.21 - B.42. Klassificeringen A och B handlar bara om hur han klassificerade dom. Kanske finns ditt stos familj bland dem?

Alla 57 stofamiljerna är namngivna. Om din häst tillhör en icke numrerad stam räknas den inte som en "officiell" stofamilj.

Stig Facht numrerade inofficiellt ett antal familjer som då stod på väntelistan för ett eventuellt nummer. Han numrerade dom från A.1 - A.18 och B.21 - B.42. Klassificeringen A och B handlar bara om hur han klassificerade dom. Kanske finns ditt stos familj bland dem?

Jag har ju mycket material, och planer för att ge ut en bok. Både numrerade och onumrerade familjer. Saken är bara den att tiden inte räcker till... Har mer än fullt upp just nu och det ser ut att förbli så ett bra tag till... Kanske kan jag jobba lite på det under vintermånaderna?

Så, nån gång kommer något i alla fall... Just nu får jag ju ihop mängder av foton åtminstone... :D

Mvh Cissi

Har också mycket material, men hiskeligt osorterat ;)

Jag är svag för familjen som Stig Facht kallade A.7, har du något om den?

Tycker också att det är lite intressant att lära sig lite mer om det.

Mitt sto är ur F.1.

Jag har delat upp samtliga familjer i de senaste stamböckerna, kommer inte ihåg nu (=hinner inte leta upp boken och slå upp) vilken A.7 var? Vilken är den sista hingsten på spinnsidan? :)

Mvh Cissi

F.1 - Kamburg-familjen stammar från Kamburg 1796 som importerades till Flyinge från Hannover 1923. Du hittar hennes bild och stam här .

Jag skulle nog vilja utropa Kamburgs dotterdotterdotter Kalmia 6201 e Heimdal - Largo - Index till familjens mest framstående medlem :) Hon lämnade med Gaspari helbröderna Elektron och Herkules, vilka båda gick i svår dressyr. Hon blev också mor till hingstarna Jaguar, Kalmán och Neapel. Kalmia föddes på Flyinge 1959 och dog där 1990!

Två framstående hingstar från familjen var Kaliber och Ganesco.

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 454
Senast: TinyWiny
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar