• Avel
  • Trådstartare Trådstartare månFare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 925

månFare

Trådstartare
Jag har ett sto vars mamma, mormor osv tillhör Flyinges stofamilj 4. Hur kommer det sig att inte även mitt sto gör det? Det står ju inte det i nåt papper..

Sv: Stofamilj

Men det gör den ju :idea:. Namnet stofamilj betyder ju att din häst, mamma, mormor osv. hör till samma familj

Det kan vara en miss vid registreringen att man missat skriva in ditt stos familj. Självklart tillhör hon också familjen!

Så egentligen skulle det alltså stå (F.4) efter namnet på mitt sto..
Kan man korrigera det på nåt vis?

Jag antar att man får höra sig för med ASVH då... inte för att det spelar nån större roll egentligen men visst vore det lite kul.. ;)

Kan vara så att ditt stos registeringspapper är gjorda innan hennes mamma blivit stamboksförd. Har själv varit med om det flera gånger att ASVH inte sätter in stofamiljensnummer på avkommor till icka stamboksförda ston.
Som ett av mina ston som hör till familj 20. Hennes första föl fick inte med 20 efter namnet i sitt pass. Men sedan stoet blivit stamboksfört så finns fölet med i "familjen". Fölets yngre syskon har fått det med i passet.

Tja kanske är det så, men modern har endast fått två föl. Mitt sto är hennes förstfödda och visst brukar väl mamman stambokföras vid första föl eller det kanske inte är så vanligt att det görs så?

Fölet brukar ju bli registerat innan mammans stamboksföring är klar.
Sto familjens nummer brukar dyka upp på handlingar som utfärdats senare. Har t ex en unghingst var familj hör till de nya stofamiljerna. För hans del dök numret upp på ägarbeviset efter ett ägarbyte. Men de ändrar inte i passet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
923
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 040
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka