Stofamilj 59

M

molle

Såg på nya BLUP-sidan att mitt sto fått (59) bakom sig vilket jag antar är stofamiljen. Detta har inte legat bakom hennes namn tidigare.

Kan någon berätta om stofamilj 59 för mig?

/molle
 
Sv: Stofamilj 59

Havanna-familjen (59)
Svenskt Varmblod (Halvblod)

Information Statistik Struktur Listning av stofamiljer
Havanna-familjen är en av de nyare stofamiljerna som tillkännagavs 2007. Den var tidigare den onumrerade stofamilj som betecknades med A.7 i en undersökning 1975, som gjordes på uppdrag av Avelsföreningen.


Grundsto:
Havanna f.1937 e.Humanist u.Blesan

Antal medlemmar i katalogen: 26 st
Antal hingstar/valackar: 5 st
Antal ston: 21 st

Älsta medlemmen i katalogen: Havanna f.1937
Yngsta medlemmen i katalogen: Cayenne f.1996

Hingst med flest avkommor i katalogen:
Rosseau f.1959 e.Herzog u.Nicolina
(3 st avkommor)
Sto med flest avkommor i katalogen:
Nicolina f.1947 e.Nerox u.Havanna
(5 st avkommor)

Stamboksförda hingstar
Stofamiljen har 5 stamboksförda hingstar registrerade i hästkatalogen:

Billy Boy SWB 964 f.1994
Jirlow SWB 768 f.1985
Eos SWB 665 f.1979
Rosseau SWB 407 f.1959
Visibel SWB 268 f.1942

Framgångsrika familjemedlemmar
Här presenteras de 1 hästar ur Havanna-familjen som har tävlingsresultat registrerade i hästkatalogen.

Billy Boy f.1994 e.Beach Boy u.Ophelia
Placerad i Lätt hoppning
 
Sv: Stofamilj 59

Stofamilj 59 stammar från stoet Blesan e Hojobar - Elgen - Pylades xx. Hon fick åtminstone två avkommor e Humanist, och dottern Havanna är den som förde familjen framåt. Blesan fick även Debora e Brand men jag tror inte att hon i sin tur lämnade stamboksförd avkomma. Hon ägdes av Arvid Aaby-Ericson.

Havanna lämnade godkände sonen Visibel 268 e Nerox samt minst 5 stamboksförda döttrar. Visibels helbror exporterades, till Polen har jag för mig, och användes i avel under namnet Den Svenske Riddaren.
Helsystern Nicolina lämnade bl a Rousseau 407 e Herzog 353.

På min barndoms ridskola fanns två dotterdöttrar till Nicolina, en e Piruet u Jamaika e Jager ox och en e Juan u Insula e Imperium. Det har gjort att jag är lite extra intresserad av just den här familjen.

Vilken gren kommer din häst ifrån?
 
Sv: Stofamilj 59

Grenen hon kommer ifrån är den med nicollina II . Jag är tyvärr inte så duktig på det här med stammar, därför är det roligt när ni som är insatta i dessa kan tala om en hel del bakom varje stam :).
/molle
 
Sv: Stofamilj 59

Vad kul att din häst kommer från just den linjen:)

Här är Karamella 6439 född 1959 (som hette Karmel största delen av sitt liv) e Piruet u Jamaika e Jager ox u Nicolina e Nerox
Karmel.jpg


Här är Salome född 1965 e Juan u Insula 6299 e Imperium u Nicolina
Salome.jpg
 
Sv: Stofamilj 59

Hej
Vad roligt med kort på stamfäderna. :)
Min hon har en ganska lik bläs som Salome.

Hon själv är e. Lambourghini 1028 och född 2003. Alltså en av hans första avkommor.
/molle
 
Sv: Stofamilj 59

Hon är ganska lik honom över huvudtaget. Med bläs,vit underläpp och färgmässigt vad man kan se efter kortet.
/molle
 
Sv: Stofamilj 59

Hej!

Min förra häst hade Nicolina 5238 som mormorsmormorsmor (Alltså 5:e led). Tyvärr lever inte hon längre, men hon var e.Napoleon u.Rä-Zita e.Ciceron u.Solvända e.Piaff u.Sunny Girl e.Piruet u.Pepita e.Immer Voran u.Nicolina. Jag såg också häromdagen att hon tilldelats stofamilj 59!
 
En gammal tråd men jag upptäckte just att en av mina hästar har hamnar i stofamilj 59.
http://www.haststam.se/horse/view/166137

Detta har jag missat helt trots att det varit så sen 2008 enligt denna tråden.

Verkar som om storfamilj 59 lever en borttynande tillvaro, eller har jag missat något i mitt googlande?
 
Några individer finns det i alla fall i avel. Karamella 6439 har flera ättlingar i rakt nedstigande led. En hingst e Maserati gjorde bruksprovet i år, men just nu kan jag inte komma på hans namn.

Kollar man på blup får man upp över 300 träffar, några av dem borde vara aktiva i aveln http://www.blup.se/sv-SE/horses?utf8=✓&search[][field]=name&search[][value]=(59)&search[][field]=breeder_license_on&commit=Sök
Är det alla ston från stofamilj 59 du fick fram där?
 
När jag tittade i blup på min häst så stod det inte att hon tillhörde stofamilj 59 (är nog därför jag inte har sett det förr).

Min fråga är om hon skall tillhöra stofamilj 59 eller inte?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/21636-torana

Hon tillhör (59) eftersom hon stammar från Havanna, jag kollade stamboken bara för att vara helt säker. Blup är inte helt tillförlitligt så det kan säkert vara att Savanas stam saknas som är svaret just här. Det är säkert fler ston som hamnat i samma situation från många stofamiljer.
 
Hon tillhör (59) eftersom hon stammar från Havanna, jag kollade stamboken bara för att vara helt säker. Blup är inte helt tillförlitligt så det kan säkert vara att Savanas stam saknas som är svaret just här. Det är säkert fler ston som hamnat i samma situation från många stofamiljer.
Det står att dom gärna vill att man skall anmäla fel är det sådana här typ av fel dom är "intresserade" av att rätta? :)
 
Det står att dom gärna vill att man skall anmäla fel är det sådana här typ av fel dom är "intresserade" av att rätta? :)

Jag tycker att de ska rätta alla sorters fel, men de hinner nog inte alltid med. Jag har anmält massor genom åren :)
 

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
901
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: tanten
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
981
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp