Stofamilj (46)

sussisus

Trådstartare
Stofamilj (46) är en prestationsfamilj, det vet jag (nämnd i prestationsstams-tråden).
Eftersom nu åtminstone tre av stallets hästar tillhör/tillhörde denna stofamilj håller jag på att försöka sammanställa ett register (ni kanske har fattat att jag gillar hästregister :D ).

Den nyaste hästen som stallet har är Omar Sharif (som förhoppningsvis kommer attt vara kvar) och han blev tydligen bästa 5åring i hoppning i Breeders Trophy år 1999.
Om detta stämmer vet jag inte (än), men jag har hittat en hel del startlistor/resultatlistor från andra tävlingar på nätet där Omar varit med. ;)

Så, kan ni kära bukefalister, komma på några tävlingshästar eller andra som tillhör denna hoppande stofamilj? :)

Sv: Stofamilj (46)

Från Åhus/Kristianstad?

Finns en bild i en hingskatalog (minns ej vilken årgång) men där är en bild på Omar Sharif som mycket riktigt vunnit BT i hoppning...

Japp, det är rätt Omar Sharif. :)
Inte visste jag att han fanns på bild (men så har jag inga hingstkataloger heller - liten brist jag har ;) ).
Stallet har även ägt Omars systerson Miroz också.

Vad ska han göra hos er då, om man får vara nyfiken...
Har ju mest sett han på tävlingar, tycker det är en mycket fin häst...

Han är med på en baksida eller insida till omslag har jag fått för mig...

Ridskolehäst - vad jag vet i alla fall.
Han har blivit less på att hoppa högt (står så på hemsidan ;) ). Har bara varit i stallet max en månad än så länge, så jag hoppas han passar, för en välutbildad häst är ju aldrig fel i en ridskolas verksamhet.

Krocket 651 tillhör stofamilj 46. Tror att hans mormor Spitfire var med i OS i hoppning.

Som du vet, har dom samma uppfödare och det är en god vän till mig. Maila henne så berättar hon säkert allt hon vet. PM:a mig om du vill ha hennes adress. Finns ju en del info på deras hemsida också men kanske inte så mycket om just den stofamiljen. :)

hanna_shetland skrev:
Som du vet, har dom samma uppfödare och det är en god vän till mig. Maila henne så berättar hon säkert allt hon vet. PM:a mig om du vill ha hennes adress. Finns ju en del info på deras hemsida också men kanske inte så mycket om just den stofamiljen. :)

Just, så var det ja. :)
Jag hör av mig, Hanna.

Vi har ett avelssto från den här stofamiljen. Hon är också uuu SpitFire. Bland hennes syskon finns bla Baileys (placerad Falsterbo Derby för några år sedan, exp. USA) och Strega (segrare BT fälttävlan och mamma till Amaretto, OS ft), så de kommer ju också från stofamilj 46.

Ja, den här familjen är ju väldigt hoppinriktad, skulle vara roligt att se om det finns någon dressyrhäst.

Om det är någon som vill ha en kopia på listan senare, så är det bara att pm:a - kan dock dröja en stund innan den blir färdig. ;)

Du har tex den godkände hingsten Hamilton 904! Han stammar ur stofamilj 46, även kallad Piledalsstammen.

Det är den stofamilj som lämnat flest svårklasshästar i hoppning. Men det visste du kanske redan?

Visste och visste - hade en klar aning om man säger så. :D

Undrar hur många ston som haft åtminstone två föl som i vuxen ålder tävlat i OS?
Det är ju Bojan 3468s ungar Ismed (OS 1948) och så redan nämnda Spitfire 5979 (OS 1952).
Och dessutom att så starkt nedärva sin hoppförmåga trots att hon betäckts med olika hingstar.

Du får gärna höra av dig när hon svarat (om du mailat henne?) - är också lite nyfiken. Jag har ju hört henne själv berätta och det är mycket spännande.

Tror dom fött upp Trend också som JB hade.

Okej, nu ska vi se om jag kan få lite hjälp av ni som har koll på tävlingshästarna.

Jag har namn på Bojan 3468s ungar, en del inte alla.
Så jag undrar när Ismed, Bojar, Dockan och Mouett är födda?
Nu tror ju jag att Mouett är samma som Menuette 4989.

Så här ser Bojans föllista ut:
1934 s br e Idol - Idola
1936 s br e Isolator - Curtise 3571
1938 s br e Schotte - rem. 195.41 K4
1939 h br e Allerlei - rem. 554.42 A2
1941 s br e Allerlei - rem. 625.44 A1
1942 s br e Allerlei - ridhäst
1943 h ljbr e Allerlei - rem. 831.46 A2
1945 s br e Lucifer - Spitfire 5979
1946 s br e Hubertus - Menuette 4989
1947 h br e Grafit - Lillebror
1949 s br e Grafit - Notre Dame 6167
1950 s ljbr e Reval
1951 s br e Reval - Bojan I 5648
1952 h br e Afghan

Ismed var ju med i OS 1948, och nämns som 40-talets storhoppare - vilket borde innebära att det är han som är född 1939.
Dockan vet jag är e Allerlei, och jag vet att hon fått föl 1953, -56 o 57. Frågan är ju om hon är remontstoet eller ridstoet e Allerlei?

Enligt mitt lilla häfte "Svenska tävlingshästar" är Ismed född 1939. Spitfire är med där också men de andra syskonen nämns tyvärr inte.

Tack väldigt så mycket! :bow:

Det står ingenting mer om familjen?
Om Notre Dame 6167 och hennes ungar - har lite problem med dem också nämligen.
Det finns två av hennes föl som nämns någonstans (i nån hingstkalender, jag minns inte :o ) - Pinoccio och Paris - som jag inte vet när de föddes.

Nej inte i det häftet. Men jag vet att jag har läst en artikel om Notre Dame och Cyrill någon gång. Ska kolla i mina tidningar ifall jag hittar den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka