Stofamilj 2

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Här kommer ännu en stofamilj-fråga! Har en häst (sto) som kommer ur stofamilj 2, men känner inte till något om det. All info emottages tacksamt! :) :bow:

En liten fråga till: vad krävs för att ett sto ska få tillhöra stofamiljen? Räcker det att det är ett sto, som kommer från ett sto (vad annars?) vars mamma (dvs i det här fallet min hästs mormor) har sin stofamilj (2) inskrivet efter namnet. Blev kanske lite rörigt? Hoppas någon förstod i alla fall. :angel:

Sv: Stofamilj 2

Det krävs i princip bara att hon är en häst helt enkelt :) - alla hästar tillhör en stofamilj oavsett kön och ras, men det är bara stona som kan föra familjen vidare.
Och det är inte finare att tillhöra en numrerad stofamilj än en onumrerad - det slumpade sig så att t.ex. stofamilj (5) var störst och hade flest tävlingshästar då avelsfolket bestämde sig för att börja numrera stofamiljerna.

Jag ska se vad det står i Våra Stofamiljer om din hästs familj.
Återkommer.

Aha! Tack snälla! Tänkte mest om det kommer att stå i hennes pass att hon tillhör stofamilj 2? Det är ju ett föl, som ska reggas nu i år.

Jag vet inte hur det är med hästpass , har bara sett ett enda än så länge (på en häst som tillhör en onumrerad stofamilj) - men jag tycker att det borde stå med i passet (men det kanske ordnar sig automatiskt, vad vet jag?).

Jag kan ju alltid fråga ASVH ang numrering i passet, de borde ju veta.

Väntar med spänning på vad du kan hitta i dina böcker om stofam 2!

Jag känner mig lat idag, så jag kopierar helt enkelt av det jag skrev i "Sto familjer"-tråden om stofamilj (2). :o :D

Återigen en "svensktillverkad" familj - om man nu får säga så. Det sto som anses var urmodern - Betty - föddes i slutet av 1800-talet i Södra Sandby nämligen (man vet inte om hennes mor Stradella är född i Sverige eller om hon importerades från Hannover).

Onumrerade hingstarna som tillhör familjen är:
Stradelton, Avanti, Homér, Gamäng - som alla fyra är välkända inom halvblodsaveln. (Gamäng är förövrigt en av mina favoriter bland de onumrerade hingstarna).
Därefter de numrerade:
Fenix 330, Picasso 400, Biarritz 294

Medelstor familj, med rätt många tävlingshästar - dock ingen jättekänd (vad jag vet genom Våra Stofamiljer).

Tack snälla söta för hjälpen! Kul att få veta lite mer. :bow:

Det står i alla fall med i mina stons pass vilken stofamilj de tillhör! I parentes efter namnet! ;)

Francess skrev:
Aha! Tack snälla! Tänkte mest om det kommer att stå i hennes pass att hon tillhör stofamilj 2? Det är ju ett föl, som ska reggas nu i år.

Jag TROR att det bara står med på de med fullt godkänd stam, dvs gröna papper, men jag ska inte svära på det.
Nu blev jag osäker... :smirk:

Såg ett hästpass på ett 2-årigt sto för någon vecka sedan och det stod hennes namn och så stofamiljen efter (F.2).

Ja, den har gröna papper. E: Pascal-Bellini-Herkules-Ceylon

På fölens pass har det inte stått att dom tillhör (fam 6 i mitt fall) men däremot står det i deras pass att shady tillhör fam 6.

Konstigt. Man kanske måste säga till själv då? Fast det borde man ju inte heller behöva.

Inte en aning, jag har inte sagt något, men jag kollade ett av passen och det stod inte.

F*n, tänk om man kunde kolla ALLA sidor. Jo det står. Förlåt mig.

Mitt sto är ur F2 men det står inte i hennes pass, det står på modern och på det sto föl vi sålde undan samma mor!??? Hur ska man bli klok på det? Bägge har gröna papper den ena e. Bourbon och den andra e. Bernstein!

Ja du har inte en aning. Hm :o shady har ju inget pass :angel: så henne kan jag inte kolla. Däremot har jag kvar ett pass efter ett av fölen ett sto, och efter hennes namn står det att hon tillhör familj 6. Det var det jag missade innan när Francess frågade.

Kan du inte ringa ASVH och fråga? Och berätta här sen vad de sa...

Snacka om att man börjar bli gammal, senil och framförallt BLIND. Måste ha med åldern att göra. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?
  • Unghästfasoner?

Omröstningar