stoet är lite"pinnigt" o fölet bra hull o dålig mage..hjälp tack

F

fjordinghanna

Har inte haft någon möjlighet att vänja av fölet från sin mor ännu då vi inte hunnit fixa någon box ännu. Har lite problem nu med fodergivor o så. Stoet är lite mer pinnig en vanligt, kanske proteinbrist tecken o fölungen är lagom men är lös i magen. Har hört av en person att jag ska dra ner på hösilaget o försöka skaffa mindre näringsrikt hö istället. Men så har jag ju också fått lite nys om att mitt sto ser ut att ha protein brist, o då vore det väl kanske lite lustigt att ge mindre näringsrikt hö i sånna fall..har ni några ideer?

Box är på gång åt fölet så de kan få skild mat men det kan dröja 1 v-1 månad..Kvoten på hösilaget är enligt analysen ca 10 o enligt mina utträkningar får hästarna tillräckligt med mj o lite för mkt protein enligt tabellerna.. Men så är jag ju inte säker på att analysen är helt tillförlitlig, kan tänka mig att ts halten är högre än vad som står i analysen..agronomer o självlärda lite hjälp tack..

Sv: stoet är lite"pinnigt" o fölet bra hull o dålig mage..hjälp tack

Är absolut ingen expert men jag svarar lite ändå;)

Men det kan kanske vara så att hösilaget har för mycket vatteninnehåll, så stoet inte orkar äta den mängd hon behöver i bara grovfoder.
Ge henne någon sorts kraftfoder oxå.

Jag gissar på att fölet är runt 6 mån då du pratar om avvänjning och då borde väl fölet fått smaka på kraftfoder redan.
Kanske hösilaget är för kraftigt till en liten...? Med tanke på att den va lös i magen.
Kanske du skulle bytt till torrare grovfoder eller begränsa tillgången till fölet och i stället ha sk "creepfeeding" till fölet.
Eller att du matar fölet "för hand" så att du vet att det är den som äter maten och inte mamman tar det.

Bara lite funderingar från mej...

kanske borde tillägga att hösilaget är ganska torrt,vrider man en tuss kommer inget vatten ut..enligt analysen ät ts n 33% o det låter ju lite konstigt då borde det ju liksom vara blötare. enerin i fodre är 3,6 och smbrpg är 36. Och de brukar tillsammans kunna äta upp allt jag ger dem. De får typ 24 kg om dagen..De får lite havre också stoet får ca o,75 kg o fölet 0,25

Hösilaget är allt annat än kraftigt..

Du får faktist ursäkta mig med det fodret med dom värden är inte lämpligt till fölston och föl/unghästar.
Fast har man inget annat så får man komplettera med kraftfoder så som havre/krafft Breed, luzern och eller sojaskrå..

TS är ganska låg men fölungens magtrassel kan bero på annat som t.ex parasiter
AM

Ts 33% låter som väldigt blött silage.
Vore ts 50 % så då hade det ungefär betytt att du ger 12 kg hö per dag för dom tillsammans.
Låter lite tycker jag fast jag vet ju fortfarande inte hur gammalt fölet är.
Är fölet litet och inte äter så mycke "hö" så torde ju mamman behöva mer ändå för att kunna tillgodose fölet med mjölk.
0,75 kg havre om dagen är oxå lite.
Är fölet mycket äldre och inte äter på mamman alls lika mycket så borde då fölet få mer kraftfoder beroende på hur mycket "hö" han nu får i sej.

Har för ett tag sedan fått hem mitt sto som skiljdes från sitt föl.
Hon var verkligen mager när hon kom hem!
Vet inte så noga vad hon fick för mat men tydligen alldeles för lite.
Fölet däremot var rund och go så han åt väl ganska mycket på mamma.
Jag tror stoet fick ca 1 kg krafft 125 + betfor (inte mycket) och hö törs jag inte riktigt säga... kanske 6-8 kg.

När jag fick hem henne ställde jag henne på fri tillgång på hösilage och på två veckor va hon hyfsat fin igen. Fick oxå korn och betfor men inga mängder alls då hon svullnade i benen av det.
Så helt klart för lite foder innan.

Men som Nafayette skrev, kolla parasiter på fölet.
Har du avmaskat dom?

Läs detta med reservation då jag inte ens vet vad du har för typ av häst/ponny:cool:

Hösilaget är allt annat än kraftigt..

Du får faktist ursäkta mig med det fodret med dom värden är inte lämpligt till fölston och föl/unghästar.
Fast har man inget annat så får man komplettera med kraftfoder så som havre/krafft Breed, luzern och eller sojaskrå..

TS är ganska låg men fölungens magtrassel kan bero på annat som t.ex parasiter
AM

är nog inte 33 %.
öh..per kg torrsubstans är det ca 11 mj o 110 smbrog är inte det kraftigt så kan man ju undra, om analysen stämmer .Jag fick för mig att en hög kvot va bra för djur i avel. Om man nu tror på analysen med en ts på 33 % så får stoet o fölet "fjordingar" i sig med bara hösilaget 86,4 mj och 864 smbrpg. dessutom så får de ju lite havre o så räknar jag med att de äter något/några kilo halm..

Hästarna är förövrigt avmaskade för några veckor sedan bara..Men det kan ju va mask, kanske ska göra träckprov.

fölet är född i mitten av maj förövrigt o hon är rätt så stor nu o äter bra, så om jag hade haft en box färdigbyggd så hade ju saken vart enklare

Har inte haft någon möjlighet att vänja av fölet från sin mor ännu då vi inte hunnit fixa någon box ännu. Har lite problem nu med fodergivor o så. Stoet är lite mer pinnig en vanligt, kanske proteinbrist tecken o fölungen är lagom men är lös i magen. Har hört av en person att jag ska dra ner på hösilaget o försöka skaffa mindre näringsrikt hö istället. Men så har jag ju också fått lite nys om att mitt sto ser ut att ha protein brist, o då vore det väl kanske lite lustigt att ge mindre näringsrikt hö i sånna fall..har ni några ideer?

Box är på gång åt fölet så de kan få skild mat men det kan dröja 1 v-1 månad..Kvoten på hösilaget är enligt analysen ca 10 o enligt mina utträkningar får hästarna tillräckligt med mj o lite för mkt protein enligt tabellerna.. Men så är jag ju inte säker på att analysen är helt tillförlitlig, kan tänka mig att ts halten är högre än vad som står i analysen..agronomer o självlärda lite hjälp tack..

Jag satt i samma sits, eller sitter, har inte heller särat på dom. Men båda mår bra och idag fick jag beröm av veterinären för deras hull :D
Min veterinär tyckte att proteinrikt hö var det allra viktigaste för både föl och mamma, men mamman får också solvalla+soja. Hellre mycket och bra hö än kraftfoder.
jag har aldrig skickat in höanalys på mitt hö, jag luktar, känner pillar och det ska se grönt ut och lukta sommar, sen om jag skulle märka att hästarna inte håller hullet då skulle jag såklart skicka in höanalys för att veta vad jag skall stödfodra med eller om jag helt enkelt behöver skaffa bättre hö. Men än så länge har det inte hänt mig.

Min fölis får inget kraftfoder eller soja, han lever på hö och mammas mjölk än så länge och eftersom veterinären tyckte han såg alldeles lagom ut tänker jag inte ändra något, hon tyckte även stoet såg väldigt fint ut för att ha fött upp ett så stort föl. Dock nu när vi ska vänja av dom får man ju ha lite koll och om fölet går ner sig får man kanske börja ge lite soja/solvalla... Fast tydligen var det bättre att dom var lite tunna inför sommarbetet än för tjocka då prtoeinet i gräset tydligen kunde göra skumma grejer i kroppen på unghästar som växer om de hade för mycket hull på kroppen. Jag är dock lååångt ifrån expert men jag hade veterinären ute idag och passade på att fråga om allt. Man skall iallafall vara försiktig med att ge för mycket kraftfoder och tillskott till unghästar. Hellre mycket och bra hö, så förstod jag det som iallafall.

Min fölis avmaskades i slutet av juni men fick mask i mitten av augusti, han var lös i magen och vi hittade en mask i rumpan på honom. Så även om det kanske inte var så länge sedan din avmaskades kan han hon fått, man vet ju aldrig. Lämna in träckprov kanske?

Senast ändrad av en moderator:

enligt analysen ät ts n 33% o det låter ju lite konstigt då borde det ju liksom vara blötare. enerin i fodre är 3,6 och smbrpg är 36.

Fjordinghanna.
Om ungen mot alla odds kan äta 10 kilo hösilage så får den i sig 360 g smpr.
Förvisso ingen större vikt men det är 70 procent vatten.

Räkna per kilo foder och inte per kilo torrsubstans.

Vårt hösilage i år ligger på 63 i ts och 80 i smrp.

Äter ungarna 10 kilo hösilage så får dom i sig 800 smrp.

Nu har jag bortsett eventuell spill och övrig kraftfoder.

AM

det är så under ligt det här med att fölet blir dålig imagen IBLAND hon va bra i magen nu någon vecka o så vart hon dålig igen i förgår. Om det skulle va mask kan det va så då? känns som det skulle va ett mer konstant problem om det är mask..
funderar på om det är att fodret är olika blöt i olika balar lite o så o beroende på väderlek. Den hösilage balen vi har öppen nu är mer blöt än den förra osv, ger givetvis mer kg bär det är blötare. Får gå mkt på volym. Köpt betfor nu , åt mamma stoet o får se hur fölets mage blir..Ska inte ge så mkt men tror att stoet behöver det . har gett extra halm också..

Om jag var dig så skulle jag omdedelbums byta till torrt hö. Ditt föl tål säkert inte hösilaget. Ju längre den får gå och äta hösilaget destom sjukare kan den bli. Har ju själv ett halvblod på 4 år i år. Han har haft diarré i 3 vintrar nu. Han fick också hösilage som liten. Deras magar är så känsliga när dom är små. Så det är bättre att ge torrt hö i början.
Glömde skriva ang ditt sto. Det är ju helt klart för lite smpr som ditt sto får i sig. Ger du bara hösilaget? Dom första tre månderna ska man ju ge dubbelt så mycket smrp och mj därefter 70 % utöver underhållsbehovet fram till avvänjning. Det verkar inte du ge till henne. Ett föl på 6 månader ska ha en kvot på 9,5.

Senast ändrad:

33% i ts halt är inte optimalt att ge en häst, och knappast ett med föl vid sidan om. Saken är denna att, hästarna nog INTE orkar äta tillräckligt mycket om ts halten är så pass låg. 24 kg är ju dock bara 9,4 kg omräknat i hö...Så då kan du tänka dig själv att dom ev inte orkar äta det dom ska. Varför kompletterar du inte med Lusern ?

Hur gammal är fölet ?

det är så under ligt det här med att fölet blir dålig imagen IBLAND hon va bra i magen nu någon vecka o så vart hon dålig igen i förgår. Om det skulle va mask kan det va så då? känns som det skulle va ett mer konstant problem om det är mask..
funderar på om det är att fodret är olika blöt i olika balar lite o så o beroende på väderlek. Den hösilage balen vi har öppen nu är mer blöt än den förra osv, ger givetvis mer kg bär det är blötare. Får gå mkt på volym. Köpt betfor nu , åt mamma stoet o får se hur fölets mage blir..Ska inte ge så mkt men tror att stoet behöver det . har gett extra halm också..

När det skiljer märkbart på TShalten i olika balar så får du lätt en ond cirkel där varje ny bal innebär ett foderbyte för hästen. Ett tvärt foderbyte. Många hästar klarar detta utan minsta problem, andra klarar det utan synliga problem men man kan se på hovarna sedan att det blir foderränder, och andra hästars magar tar stry av det. Det är ytterligare en anledning att byta grovfoder (jag håller med de som anser det är för låg TS i fodret, och att värdena per kg foder är på tok för låg dessutom, även om kvoten är jättebra).

Betfor är definitivt inget jag skulle komplettera med i ditt fall. Värdemässigt finns det många andra foder som är betydligt bättre för ändamålet, och de fibrer du får från betforn kan du får från mer lämpliga källor, dessutom skulle jag inte lägga på mer blött foder.

Utan att ha räknat på det så skulle min första fundering vara lucern hackat strå, och vi talar ganska stora givor. Du får mer struktur, du kan räkna det till grovfoder, det blir volym (hög volym sett till vikt, mkt bulk) och det är lättare och snabbare att äta än hösilaget. Så idealiskt så byt grovfoder (dock anser jag att hygieniskt och värdemässigt bra hösilage inte är någon fara, många stuterier som föder upp på hösilage, men det ska vara rätt värden, rätt TS och prickfri hygienisk kvalitet), men om du inte kan/vill det så skulle jag räkna in lucern i foderstaten, ev komplettera med Krafft Pluss Grön eller annat foder med lämpliga 'stuterivärden' (Hestekraft har jag blivit ganska förtjust i med sen jag började använda, där har du en ytterligare fördel för fölet med iom att det inte är pelletterat)

Varför ger du extra halm?
Det är ju inget ur näringssynpunkt eller är det nå annat du tänker när du ökar på den givan?
Är det inte snarare så att du drar ner på proteintillförseln när du ökar med halm som innehåller väldigt lite protein (om det ens gör det).

Varför ger du extra halm?
Det är ju inget ur näringssynpunkt eller är det nå annat du tänker när du ökar på den givan?
Är det inte snarare så att du drar ner på proteintillförseln när du ökar med halm som innehåller väldigt lite protein (om det ens gör det).

Jag kan slänga ut lite halm om det är kallt ute så hästarna har nått att tugga på så dom kan hålla värmen lite bättre men ger inte mindre hö för det. Vet att det kanske inte var mej du menade men ja tänkte att ja kunde förklara varför jag gör det :D Dom tycker att det är perfekt sysselsättning, sen kan man ju gömma lite morötter och knäckebröd om man är på extra gott humör :D

Jag kan slänga ut lite halm om det är kallt ute så hästarna har nått att tugga på så dom kan hålla värmen lite bättre men ger inte mindre hö för det. Vet att det kanske inte var mej du menade men ja tänkte att ja kunde förklara varför jag gör det :D Dom tycker att det är perfekt sysselsättning, sen kan man ju gömma lite morötter och knäckebröd om man är på extra gott humör :D

Ge dem hösilage ute istället. Med de värdena så fri tillgång dygnet runt på hösilaget!

Kl

En fölmärr i underhull ska inte fodras med halm.
Och en fölunge ska inte ha halm för att ha nåt att plocka med för då får den för lite med stråfoder..

Vidare så skulle jag inte ge en digivande fölmärr betfor om hon har en unge som är risig i magen.

Jag vet inte om jag fattat fel men handlar detta inte om fjordingar??
Är inte sådana ganska lätta att hålla i hull????? :confused:

I TS fall så skulle jag byta ut minst 50 procent av stråfodret från hösilage på 33 i ts till hö av mycket god kvalitet.
Är märra "pinnig" så skulle hon få extra tillskott av havre/Breed och Luzern.
Naturligtvis så skulle både sto och föl ha helt fri tillgång på stråfoder.

AM

Jag tänkte ge betforn för att stoet troligtvis behöver ngt mer energi, vet att det kanske inte är så bra för fölet, provar. Halm la jag in i foderkrubban nu för mer energi o dessutom så kanske hon äter mindre av det som ligger på golvet. Så det finns halm för dem att sova på. Har en kvickdrags häst i stallet, dock utan sympton just nu därför vi bara ger hösilage.

Men jag har faktiskt ett travstall här borta som jag kan köpa fjolårs hö av med höga värden om jag vill.I sånna fall så måste jag ge det kvällstid för då är det inlagt när hästarna tas in o då behöver inte kvickdrags hästen lida av det så mkt. sen måste jag förvara det ute under presening troligtvis. Värdena på det höet har jag för mig är 8 mj och 80 smbrpg. Vad tror ni om 2-3 kg hö om dagen + hösilaget då? har massor havre hemma om det skulle behövas

Ge dem hösilage ute istället. Med de värdena så fri tillgång dygnet runt på hösilaget!

tyvär vågar jag nog ej ge det ute då vi har en häst här som kanske skulle förätta sig o får lätt kolik

Tror att du nog måste omorganisera stallet och dess rutiner...

Prioritet 1 är ALLTID fölungar
Prioritet 1 är ALLTID digivande fölston

Övrigt som ridhästar, sk. kolikhästar och kvickdragshästar får i så fall gå i annan hage.
Du kan inte låta dom sistnämnda styra foderintaget för stoet och fölet.

Problemet med din märr är ju inget som kommit nu utan hon rasade ju redan INNAN fölning..
Nu har hon fött upp en unge och behöver din hjälp för att själv komma på rätt köl igen.

Om hövärdena i travstallet är som du beskriver så skulle jag ge märr med föl FRI tillgång på detta.

Du får ge dom övriga av hösilaget..nån annanstans

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London