Stoet är dräktigt... eller?

Sv: Stoet är dräktigt... eller?

ska försöka få tag på tid på klinik å ta reda på saken då jag annars vill skicka henne på betäckning.

å nu har ju alla sett bilderna på hur mycket hon har vuxit om magen senaste månaden... så då kan ni ju förstå varför jag e så fruktansvärt förvirrad

Våran är också väldigt rund om magen, men har också lätt för att lägga på sig. Det känns INTE kul att börja tänka på att banta ner henne efter det här... eftersom hon ändå ser högdräktig ut. :S Sen ännu mer trist att ställa om sig från att ha väntat på bäbis till att det inte finns något alls. :(

ja verkligen.... men min e lixom helt normal över revbenen så man känner dom å så. hur e din? känner du revbenen å så lätt??

Har faktiskt inte tänkte så mycket på hur hon känns över revbenen... hon är ju en rätt bastant dam i vanliga fall, men hade slimmat ner sig något inför den här betäckningen och var tightare i kroppen än första gången hon betäcktes. Men hon är inte lika putig åt sidorna som hon var förra gången, och det är ju det som har fått oss att tvivla också...

När är din beräknad?

27/6 alltså om en månad....
men vill ju inte banta henne å så om hon nu är högdräktig fast vet. har missat det lixom...

näe, förstår det. Du ska inte försöka få tid till ett UL, så du får veta säkert? Det är så himla jobbigt att gå omkring och inte veta.

Det kan vara väldigt svårt att känna själva fölet i ett så sent skede av dräktigheten men en duktig veterinär borde kunna känna på livmodern att den inte är liten och kontraherad som den är på ett sto som inte har föl i magen. Jag tror personligen att du ska räkna med att det kommer ett föl med tanke på hur hon ser ut. Jag har ett sto som ska få sitt första föl i år och hon har inte sett dräktig ut förräns nu när det bara är två veckor kvar så det är väldigt personligt hur stona bär sina föl, vissa bär dem långt fram och andra längre bak. Att du inte känner några sparkar kan också bero på hur hon bär fölet. Om jag vore du skulle jag bara ha is i magen och vänta och se.
Lycka till!

Jag tycker att det är rätt vanligt att veterinärer inte kan dräktighetskolla rektalt. Tyvärr säger de inte ifrån och rekomenderar någon annan utan ger ett utlåtande bara sådär. Jag har två veterinärer som jag litar på, och en som brukar öva på mina ibland men som inte litar på sig själv alla gånger (hon är ny på detta). Jag låter ingen annan kolla mina ston.

tackar för allas stöd och tro, vi har diskuterat här hemma och har bestämt oss att det ändså blir lite kort med tid för att hinna betäcka i år. så vi hoppas på det bästa å har is i magen. visst blir det jobbigt men det blir nog bäst så.

självklart håller jag alla härliga människor här på buke informerade om vad som händer med Guri och hennes tjocka mage ;)

ni som har lite koll å så.
undrar om det kan vara ett dött föl inne i magen och att mitt sto tror att hon fortfarande är dräktig.
det kan väll vara farligt?

jag har haft 2 fjordston förr, båda hade fått flera föl innan. dom hade exakt lika typ av mage som det stoet du visar. Detta året om i princip, smalare ibland, gick upp ibland men hade samma typ av mage. Dom va då inte dräktiga. Båda va e. Ene 55 kommer jag ihåg.

mitt sto har inte sett ut såhär tidigare, utan har blivit så nu, har haft henne i 3 år och när hon var tjock så var hon mer klotrund.

idag när jag stod med min medryttare i hagen så såg vi bakifrån hur magen flyttade sig från den ena sidan till den andra, bara sådär huxflux... e de en bebi där inne tro... som den magen rörde sig så lär det ju inte varit tarmarna iaf :bump:

inget ännu, eller svårt att säga hennes djuver tomt är som en stor påse... så det tar nog ett tag innan det blir fyllt så det är svårt att se... men hon har minst en månad kvar oxå... så att... som sagt... svårt att säga...

Oj, hoppas att det är en liten bebis i magen...låt oss veta!:laugh:

Ska själv åka och dräktighetskolla min på fredag, men jag har ju en låååång tid kvar att vänta till mitt föl isf ska komma.

Det här hittade jag på en hemsida, kanske kan vara värt att prova?

"Dräktighetskontroll
Då stoet behöver kosttillskott för dräktigheten först efter jul vid ett april (eller senare) föl, så räcker det om man säkerställer dräktigheten runtomkring jul. Jag har som tradition att "räkna in" dräktigheterna på julafton, men än kan mycket hända.
Man känner fölets rörelser bäst med en helt och fullt utspärrad hand, på stoets mage, med långfingrets spets alldeles vid naveln, mittsträngen, på stomagen, framför juvret. Från det 160 dygnet kan man känna fölets rörelser, som till att börja med känns lätta. Som om någon stod innanför magen och släppte en pingisboll i handen på dig. En sällsam känsla. Därefter kan man gott dagligen känna av fölets hälsa.
Om man av någon anledning INTE lyckas känna några fölrörelser fram till det 180-190 dygnet, dvs efter idoga försök, prova med att ta bort stoets vatten över natten. På morgonen innan utsläpp kan man ge henne ett spann med ganska kallt vatten. När det kalla vattnet når fölet i magen kommer protesterna, och är du då där med handen och känner, så blir du varse detta."

Jag vet att många gamla hästkarlar kör med det "knepet" och det håller nog än, så det kan vara värt ett försök!

Hon ser då dräktig ut tycker jag:)
Men man kan ju undra de e klart, min nordis blev tjuvbetäckt (såg bara shettishingsten i hagen en dag å märkte inget på stona heller) å för max tre veckor sen dribblade ja å en polare om hur rund hon va om magen, ibland mer på en sida å juvret va lite svullet... Kände å kollade, nä inga sparkar...
Igår fick hon ett föl:eek:
Klart välkommet men ändå så himla tokigt:(
Jag som trodde shettis-nordsvensk korsning va nästintill omöjligt:angel::cool:

Hon ser då dräktig ut tycker jag:)
Men man kan ju undra de e klart, min nordis blev tjuvbetäckt (såg bara shettishingsten i hagen en dag å märkte inget på stona heller) å för max tre veckor sen dribblade ja å en polare om hur rund hon va om magen, ibland mer på en sida å juvret va lite svullet... Kände å kollade, nä inga sparkar...
Igår fick hon ett föl:eek:
Klart välkommet men ändå så himla tokigt:(
Jag som trodde shettis-nordsvensk korsning va nästintill omöjligt:angel::cool:

Du måste starta en egen tråd där man kan få se bilder på fölis, det är ju helt underbart! Den måste bli en helt fantastiskt söt ponny när den blir stor!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 326
Senast: Masse
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 460
Senast: Lyxzen
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 554
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 950
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31