Stödja sig på bettet?

W

Warmia

Har en 7årig fd galopphäst som jag nyss köpt. Underbar häst!! Men jag funderar på hur och varför han inte tar stöd på bettet:confused: Jag är väldigt mjuk i min hand men för att kunna rida ordentligt så måste det ju finnas ett litet stöd i munnen men han vill inte ha det stödet. Vad är det bästa bettet att börja testa med? Ska även ta en koll i munnen så inget är fel där men om allt är okej hur fortsätter jag?

Sv: Stödja sig på bettet?

Se till att få munnen kiollad och kolla hela hästen med ET eller liknande för att utesluta spänningar som kan störa. Tror inte att bettvalet är avgörande utan hästen har inte förstått vad du vill. Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig lära hästen att söka handen fram-ned.

Fullblod som tränats på galoppen blir inte alltid ridna av duktiga ryttare, en del är rent av urkassa på att rida (men duktiga på att hålla sig kvar på en häst som hoppar och far). (finns såklart duktiga oxå, obs)
Kanske är din häst därför lite rädd för bettet? Det är bara att ta det lungt, byt bett till ett som verkar minst läskigt. Kanske prova ett hackamore ett tag?

Tänkt på att det är ganska stor omställning för en häst som tränats för galopp till att bli ridhäst. Så ha inte för bråttom. De kan även ha en del låsningar och spänningar i kroppen. Magsår och allmän stress är inte ovanligt heller, beror ju såklart på hur den fått leva tidigare.
Jag köpte mitt fullblod från galoppen som 5 åring. Han hade nog aldrig träffat en tandläkare, var nämligen sylvass om kindtänderna och hade även sår i munnen.

Jag hade också en fd. galoppör innan. När jag köpte henne hade hon gått som ridhäst ganska länge dock, men ingen hade riktigt lyckats få ordning på henne. Det var ungefär samma problem som ditt, hon ville för allt i världen inte ta stöd på bettet och helst inte ha det i munnen över huvudtaget.

Det första jag gjorde när jag fick hem henne var att plocka vargtänderna och sedan red jag henne på hackamore istället. Det blev en markant skillnad, jag kunde korta upp tyglarna utan att hon drog upp huvudet och hon blev allmänt en mycket trevligare häst att rida.

Så mitt tips är att kolla upp tänderna, prova att rida på bettlöst. Repgrimma eller sidepull om det känns bra, behöver du något lite vassare så prova hackamore. :)

Som tidigare sagt: Kolla tänderna
Sen tror jag inte att det beror så mycket på bettet, snarare att hästen behöver lära sig att söka kontakt med bettet. Ta hjälp utav en duktig tränare som har tidigare erfarenheter utav fd. galopphästar.

Jag är väldigt mjuk i min hand men för att kunna rida ordentligt så måste det ju finnas ett litet stöd i munnen men han vill inte ha det stödet.

Nu känner jag ju varken dig eller hästen, men jag undrar vad du menar med "väldigt mjuk hand"? Ibland innebär det en ryttare som helt enkelt inte erbjuder stöd - exempelvis en mellanlång tygel som glappar, och/eller att ryttaren tappar stödet när hästen försöker börja söka sig till handen. Det är inte farligt att hålla i tygeln och skapa en stabil ram, däremot så kan han ju inte gå ihopkrullad med nosen i bringan, och han måste gå fram.

Han kan också/dessutom vara rädd för bettet, som flera skrivit, och vågar inte ta stöd av rädsla för att bli korrigerad i munnen.

Vad är det bästa bettet att börja testa med?

Du skriver inte vilket bett du använder idag, tränsbett? Tvådelat/tredelat? Hävstång av något slag? Det är svårt att rekommendera något utan att veta vad du prövat tidigare. Bettlöst kan vara ett alternativ, sidepull är väldigt "snällt". Hack kan göra att han bara backar undan ännu mer för handen (hävstång som trycker i nacken). Men det skadar ju inte att testa.

Ska även ta en koll i munnen så inget är fel där men om allt är okej hur fortsätter jag?

Du skaffar en bra tränare, som har erfarenhet av gamla galloppörer (som saraandersson sa), och ber om hjälp. Du måste ha någon på marken som ser hur ni tränar och hur din häst reagerar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka