Sv: Stödja sig på bettet?
Jag är väldigt mjuk i min hand men för att kunna rida ordentligt så måste det ju finnas ett litet stöd i munnen men han vill inte ha det stödet.
Nu känner jag ju varken dig eller hästen, men jag undrar vad du menar med "väldigt mjuk hand"? Ibland innebär det en ryttare som helt enkelt inte erbjuder stöd - exempelvis en mellanlång tygel som glappar, och/eller att ryttaren tappar stödet när hästen försöker börja söka sig till handen. Det är inte farligt att hålla i tygeln och skapa en stabil ram, däremot så kan han ju inte gå ihopkrullad med nosen i bringan, och han måste gå fram.
Han kan också/dessutom vara rädd för bettet, som flera skrivit, och vågar inte ta stöd av rädsla för att bli korrigerad i munnen.
Vad är det bästa bettet att börja testa med?
Du skriver inte vilket bett du använder idag, tränsbett? Tvådelat/tredelat? Hävstång av något slag? Det är svårt att rekommendera något utan att veta vad du prövat tidigare. Bettlöst kan vara ett alternativ, sidepull är väldigt "snällt". Hack kan göra att han bara backar undan ännu mer för handen (hävstång som trycker i nacken). Men det skadar ju inte att testa.
Ska även ta en koll i munnen så inget är fel där men om allt är okej hur fortsätter jag?
Du skaffar en bra tränare, som har erfarenhet av gamla galloppörer (som saraandersson sa), och ber om hjälp. Du måste ha någon på marken som ser hur ni tränar och hur din häst reagerar.