Stödhand och skänkelvikning

I

itstimetorun

Hej! Kan någon förklara vad stödhand menas och varför man gör det när man rider? (För att ge hästen stöd verkar ju mest logiskt men iallafall) Har glömt bort hur man ska göra..

Sen undrar jag om någon kan förklara grunderna för skänkelvikning? Håller på och lär mig just nu (så är inte precis någon expert på det) men jag tycker att det är så mycket att hålla ordning på så jag glömmer bort (särskilt) vart man ska göra av händerna. Snälla hjälp för jag får aldrig till det hur mycket jag än försöker. Måste vara något jag glömt. Tack på förhand!:)

Sv: Stödhand och skänkelvikning

det finns ju dom som bara rider med handen, och bara med sätet men jag gör skänkelvikningar såhär:
man sätter bak motsatt skänkel (alltså höger skänkel om du ska flytta till vänster) och sedan tar du förhållningar/halvhalter, så att du samlar upp hästen och så att den blir lyhörd på dig. på endel hästar trycker man lite med skänkeln när den ska sidleds, men på andra så måste man som knacka lite, det är olika från häst till häst :) jag kanske inte förklarade så bra, men säg till om du inte förstår!

"Ridskolesättet" att flytta häst till höger:
Fånga upp på höger tygel
För bak vänster skänkel något
Flytta hästen steg för steg för vänster skänkel
Kontrollera att hästen är rak

Helt korrekt så ska hästen vara ställd får rörelseriktningen, dvs till vänter. Men jag, som novis, tycker oftast att det är lättare att tänka hästen som rak. Blir lätt att man förböjer i halsen annars.

Har hästen och du svårt för skänkelvikning, rid inte skänkelvikning direkt när du kommer ifrån hörnet, utan styr in hästen helt rak på diagonalen.
När ni travat eller skrittat ett par meter på diagonalen, då kan du börja flytta den för skänkeln.

Ännu lättare är om du går ett par meter innanför spåret och sedan så flyttar du bara hästen för skänkeln ut till spåret igen.
Tänk på att inte förböja halsen vilket är ett mycket vanligt fel. Hästen ska vara ställd från rörelseriktningen, men det är mycket,
mycket lite. Tänk att du vill ha hästen helt rak, men ångra dig lite, lite och ställ hästen i sidan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
2 263
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama