Stödfodra sto med föl

miss_kala

Trådstartare
Jag ska snart få ta över ett 7-årigt varmblodssto som gått med föl under sommaren. Hon går fortfarande ute nattetid och antar att betet inte är så värst häftigt just nu. Hon har verkligen tappat både hull och muskler och jag känner att jag vill börja stödfodra henne så fort som möjligt!
Tänkte börja ge henne lusernhack och lite olja. Hur mycket tror ni att jag kan ge till en början? Hon har inte fått nåt extra alls under sommaren.
Hur ska jag gå till väga? Vill inte riskera att hon eller fölet bli sjuka på nåt vis.

Mkt tacksam för tips och råd! :idea:

Sv: Stödfodra sto med föl

Lusern är som hö, så gör som om du skulle ge henne hö. D v s lite gardvis invänjning med några kilo upp till att hon får fri tillgång. Troligen behöver hon ingen olja utan istället mycket protein, vilket ju olja inte har. Så ett bra kraftfoder som Breed eller om hon är mycket Krafft Protein. Fabrikat och typ helt beroende på vad du har tillgång till där du bor. Till ett sto som ger di och är tunn går det år massor av foder både grovfoder och kraftfoder. Så räkna med att lägga åtskilligt på foder till henne i höst och vinter.

:o oopps
Såg att ett lite ord kommit bort.
Står "Breed eller om hon är mycket Krafft Protein." Ska givetvis stå "Breed eller om hon är mycket tunn Krafft Protein."

Haha ja det förstod jag ;)
Inhandlade foder idag och har börjat ge henne så smått. Mycket populärt kan jag säga!! Ska nog gå att få ordning på damen.

Inte bara stoet behöver rejält med foder, även fölis behöver kraftfoder. Det finns ingen näring i gräset så här års. Havre, kraft pluss och lusern är det som mina ston och föl får.

Ja absolut, fölisen får mat också! Slänger in rejält med hö och lusern, samt ger kraftfoder och mineraler till båda två. Får hem dem till mig nästa vecka så då blir det lite lättare att hålla uppsikt. :)
Det jag tycker är svårt att veta, är hur fort man kan öka kraftfodergivan utan att det blir för mycket. Började med 0,5 kg som mamman och fölet fick dela på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 389
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar