Stödfodra eller inte stödfodra?

Shoreline

Trådstartare
Hej!

Jag har en 22-åring som tappade mycket hull och blev rätt mager nu i vintras. Han tog sig dock väldigt bra när jag började ge honom kli, och i maj var han i helt okej form igen. Släppte honom på bete 14 maj, men vill inte riskera att han magrar igen så jag har fortsatt att ge honom 1/2 skopa kli samt lite salt innan ridning (ca 4 lugna pass/uteritter per vecka).

Nu har han dock börjat få en ganska rejäl gräsmage, vilket får mig lite att fundera på om jag ska sluta med stödfodrandet? Är hans viktuppgång ett tecken på att han klarar sig på "bara" gräs, eller behöver han den extra energin som kliet ger inför ridning tror ni? Betet är ca 400 x 200 m stort och han går ute med 3 andra hästar dygnet runt... Han är pigg och glad som vanligt i övrigt ;)

Tacksam för råd & synpunkter!

Sv: Stödfodra eller inte stödfodra?

Jag tycker inte kli o salt gör så mycket till men avgör hur mycket en halv skopa är ;-). Mina går på bete o den ena är lite för rund men inte fet, han får en näve betfor med mineral o linfröolja varje dag ändå. Det lilla gör varken till eller från tycker jag. Jag skulle nog fortsätta med kliet och salt/mineral behöver ju de flesta hästar året om.

Tänk på att den mage han har fått kan bara bukfylla och kanske inte fett :) Gräs innehåller mycket vatten som fyller upp magen. Jag skulle fortsätta med fodret för nu efter midsommar tappar gräset mycket näring. Tänk på att sätta igång med extra foder redan i augusti för att inte den ska tappa vid pälssättningen :) Hoppas den håller sig fin!

Jag tänker att de dels kan vara lite gräsmage, lite svullen av allt gräs men också att han kanske så få ha lite extra inför vintern om han riskerar att falla ur då. Kanske feltänk, men en liten reflektion i all afall.

Skulle nog gå efter dagens hullstatus, göra en ordentlig koll vid revben, nacke, bogblad, rygg osv (bukfylla ej inräknat mao! ;) ). Är hästen sån som lätt tappar och som är i normalhull nu och inte får tappa, då skulle jag nog vilja börja stödfodra tidigt för säkerhets skull. Annars, vid mer normalt mot överhull, så kan man ju ändå lägga till extra protein tidigt eftersom det är svårt att veta hur mycket värdena går ner i förhållande till hästens behov och hur mycket den käkar. Är ju redan vid midsommar det börjar gå ner så någon gång i Juli skulle kanske vara bra att börja med det, eller både protein/energi beroende på dagshullet som sagt.
Det är så himla lätt att vara sent ute, för det tar ett tag innan man hinner märka tappet!

Det är väl kanske en smaksak men vetekli är inte det jag hade valt. Lucern ligger nära till hands eftersom det är snällt mot magen, fast beroende på vad man vill ha för balans på MJ/protein och hur stora mängder det rör sig om, kan ju vara svårt att trycka i dom så mycket när dom ändå har gröngräs att äta på hela dagarna.

Tack för era svar och tips! Har inte tänkt på att det faktiskt kan vara annat än fett som orsakar den växande magen, men så kan det ju såklart vara. Då tror jag bestämt att jag fortsätter med min stödfodring men håller ett öga på hullet i övrigt.

Anledningen till att jag vill fortsätta med kli är att han tog sig så bra på det i vintras och att det verkar funka bra i övrigt. Vi provade med både lucern och annat innan dess, men inget har funkat lika bra som kliet (i kombination med lite betfor, mineraler och glucosamin under icke-betessäsong) av någon anledning.

Tack igen! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar