stod o skakade

bsmx

Trådstartare
Hej!
När vi kom till ponnyn i dag såg vi direkt att han var sjuk. Han darrade kraftigt, ven o mule var iskalla. Inget symtom på infektion.
Febern steg snabbt upp till 40,5 grader.
Vi tog ut veterinär, han misstänkte ehrlichia. Är det någon som vill dela med sig om ni har kunskaper om sjukdomen o om behandlingen. Han kunnde bli sjuk av behandlingen ochså, den är så tuff?? var så chockad att jag inte riktigt förstod.
Vet ni någon bra länk att läsa?
orolig matte

Sv: stod o skakade

Vet inget men jag hoppas att det går bra, lycka till!

Har du testat att söka, har funnits många trådar om detta.

Lycka till

Hoppas din pålle mår bättre.
Det har varit många hästar nu tycker jag som åkt på fästingsjukdomar,inte kul..:crazy:

Ska själv ta blodprov på min ena häst på måndag,han är inte sig själv och jag är orolig som fan.:cry:

Har haft en ponny med Borrelia nyligen och är inte pigg på att få ännu en sjukling att oroa sig för..

Min Borreliaponny behandlades med tetracyklin (engemycin)samma som din kommer få om den har erlichia.
Min ponny klarade behandlingen finfint även om han fortfarande tre månader efteråt lätt blir lite lös i magen vid stress.
Det har hänt att hästar blivit dåliga av medicinen även om det inte är jättevanligt(de får kraftig diarre),men du har ju liksom inga alternativ heller..
Visst det är en risk med medicinen,men infektionen måste behandlas för att din häst ska få en chans att bli bra.
Jag vet ett drygt tiotal hästar i min närhet som behandlats och alla fixade det.

Sök på detta forum och fråga din veterinär ingående hur du kan hjälpa hästen under behandling,fråga vad du skall hålla koll på om hästen beh hemma.

Hoppas allt går bra ,lycka till!

Lilla Skutt skrev:
Hoppas din pålle mår bättre.
Det har varit många hästar nu tycker jag som åkt på fästingsjukdomar,inte kul..:crazy:

Ska själv ta blodprov på min ena häst på måndag,han är inte sig själv och jag är orolig som fan.:cry:

Har haft en ponny med Borrelia nyligen och är inte pigg på att få ännu en sjukling att oroa sig för..

Min Borreliaponny behandlades med tetracyklin (engemycin)samma som din kommer få om den har erlichia.
Min ponny klarade behandlingen finfint även om han fortfarande tre månader efteråt lätt blir lite lös i magen vid stress.
Det har hänt att hästar blivit dåliga av medicinen även om det inte är jättevanligt(de får kraftig diarre),men du har ju liksom inga alternativ heller..
Visst det är en risk med medicinen,men infektionen måste behandlas för att din häst ska få en chans att bli bra.
Jag vet ett drygt tiotal hästar i min närhet som behandlats och alla fixade det.

Sök på detta forum och fråga din veterinär ingående hur du kan hjälpa hästen under behandling,fråga vad du skall hålla koll på om hästen beh hemma.

Hoppas allt går bra ,lycka till!

Tack!
Jag får svar i morgon på provet. Han är bättre i dag, men har ju Finadyne som tar ner febern. Han vill äta ochså.

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 917
Senast: lewellyn
·
Y
Hästvård Ja, just nu känner jag mig, som rubriken lyder, förvirrad.. Mycket förvirrad. Jag känner att jag skulle vilja ha lite synpunkter, tips...
Svar
10
· Visningar
1 445
Senast: Yamaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka