Stöd för bäckenet

MittNyaJag

Trådstartare
Funderade på om jag skulle köpa ett "foglossningsband". I förebyggande syfte...
Men "räcker" de som man ser lite här och där som bara är runt 10 cm breda? "Riktiga" ryggstödband är ju väldigt mycket bredare, men antagligen omöjliga att ha runt en tjock mage.. :angel:

Erfarenheter av någonting? Rekomendationer?

Sv: Stöd för bäckenet

Mitt var ca 10 cm och elastiskt, funka jätte bra. Vet att sjukgymnasten tipsa om nått band man kunde köpa på nätet, men minns inte från vilken sida.

Gulare.com kanske? :)

Surfat runt lite mer och det verkar som om de flesta har samma erftarenhet som du, att de fungerar bra. :)

Tänkte åka in på köpcentrat imorgon och se om det finns nått på typ babyproffsen(?). Annars beställer jag ett imorgon.. men egentligen hade jag velat ha ett nu, innan helgens ridkurs... :angel:

Jag har ett sånt från Gulare, min BM rekommenderade det och det funkade bra. Men jag fick ibland ta av det på jobbet då jag sitter ner väldigt mycket och då tryckte det liksom in lite obehagligt, men det var superskönt att ha när jag gick, stod, låg osv.

Har fått låna ett sådant, elastiskt, från rehab och det håller ihop bra. Det är väldigt obekvämt att sitta med det så jag får ta av det när jag ska sätta mig ner på jobbet, men det är super när jag står/går.

Hur kan det tänkas fungera när man sitter till häst då?
:angel:

Kan det finnas någotnign liknande på babybutiker? Inte så insatt i deras sortiment... :)
Annars kanske jag ska skicka iväg en order ikväll...

men egentligen hade jag velat ha ett nu, innan helgens ridkurs...

Man kan inte rida med dem, hela idén är ju att det HÅLLER IHOP höfterna, sitter man grensle på en häst funkar det inte. ;)
Jag tyckte mitt var obekvämt att sitta ner och köra bil med också.

Men står man upp eller går är det jättebra!

Hur ska jag lösa det då då? :);)

Egentligen är jag inte brydd när jag står/går utan när det är just när jag sitter till häst som jag känner att jag skulle behöva ett extra stöd över korset/bäckenet...

*hum*
Jag kanske får fundera ut någonting annat.. Eller använda ett sådant band mellan ridpassen...

Hur ska jag lösa det då då? :);)

Egentligen är jag inte brydd när jag står/går utan när det är just när jag sitter till häst som jag känner att jag skulle behöva ett extra stöd över korset/bäckenet...

*hum*
Jag kanske får fundera ut någonting annat.. Eller använda ett sådant band mellan ridpassen...

Alltså... jag skulle nog hellre satsa på att försöka ge stöd före och efter ridning istället för under ridningen för det är som sagt inte ett dugg skönt att sitta med det där bältet. Om det känns rent obehagligt att rida får du nog fundera på att ta paus i ridandet.

Det är inte obehagligt att rida utan det är mer att jag känner mig trött efter längre stunder i sadeln. När jag rider hemma rider jag inte så långa pass så det är inget problem alls men nu när jag ska på kurs är det inte säkert jag kan styra helt över längden på passen även om jag såklart sitter av om det börjar gå för långt (och givetvis Innan det gått för långt).

Tack för erfarenheter! Sånt där är ju omöjligt att veta när man inte vet. :D

Jag tyckte det kändes bra och rida och minns att de inte var många gånger jag verkligen hade skitont.

Jag red hela graviditeten och börja rida igen 4 veckor efter förlossningen. Och ja, jag har fortfarande ont ibland och jag tror faktiskt att de berodde på att jag envisades med att rida ändå. Just för de var ju ingen fara medans jag red!

Nästa gång ska hästen vara såld innan jag blir gravid igen.

utan när det är just när jag sitter till häst som jag känner att jag skulle behöva ett extra stöd över korset/bäckenet...

Då kanske du behöver fundera på att ta en paus i ridningen helt enkelt. Ridning är inte bra om man har foglossning tyvärr. Jag kände redan i v 15 att jag fick mer och mer ont i ljumskarna efter jag hade suttit av, medan jag red kändes det inte så mycket alls.
Efter några veckor stabiliserade det sig och gjorde inte mera ont, men i v 28 slutade jag rida helt, dels p.g.a. foglossningen blev värre, dels för att magen var ivägen och balansen började bli sämre.

Det är ingen självklarhet att kunna rida under graviditet, så var tacksam för varje vecka som det fortfarande funkar, och sluta när det inte känns bra mer.

Foglosning är inte alls kul, och om det är som pmm m.fl. säger, att det kan vara kvar långt efter förlossningen p.g.a. att man ansträngt fogarna för mycket på slutet, så ska man nog lyssna riktigt noggrant på sin kropp och ta det lugnt om något gör ont.

Jag hade ett perfekt stöd - en halvstum men elastisk hästtäckesgjord i dubbla varv :D Går att flytta omkring lite efter behov :idea:

Senast ändrad:

Jag fick ett av min BM och jag kunde inte använda det. Jag var jätte känslig för tryck under graviditeten och jag tyckte mest att det gjorde ont med stödbandet...

Jag hade ett perfekt stöd - en halvstum men elastisk hästtäckesgjord i dubbla varv Går att flytta omkring lite efter behov

Ett sånt har jag också använt nu på slutet, när det "riktiga" foglossningsbältet började kännas obekvämt. Funkar helt ok.

Jag fick det från Gula Rehab på sjukhuset när jag klagat inför BM om mina foglossningar, och det har gjort underverk! Från att knappt kunna gå till nästan, men inte riktigt, normal! Men jag har inte vågat mig upp på hästryggen med det eftersom jag när jag väl gör "något dumt" får så fruktansvärt ont! Det är inte värt det helt enkelt.
Det stabiliserar, ja. Men man måste ju fortfarande tänka på att röra sig balanserat och stå med lika vikt på båda benen etc.

Och jag kan inte heller sitta ned med mitt bälte, så det är ett himla av och på tagande...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Acto
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 427
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4