Stöd - eller inte...

N

Nouveau

Jag har under ett antal år testat litet olika sätt att rida med "stöd". Jag menar nu inte ett dragande i en tygel utan bara kontakt...typ.

Det jag nu kommit fram till är att de flesta hästar går lika bra med "hängande" yttertygel som med en väl sträckt. Ingen eller mycket litet kontakt verkar inte spela någon roll. Däremot går det definitivt sämre om man håller hårt.
Är jag helt fel ute nu?

Sv: Stöd - eller inte...

Jag förstår inte hur du menar riktigt, det är inte bara att hålla tygeln sträckt eller inte det är vad som händer i kommunikationen mellan din hand, munnen och resten av hästens kropp.

Jag tror jag menar att det går väldigt bra att rida utan att hålla hästen i munnen överhuvudtaget. klatr man måste ta tag i bland men två av mina hästar klarar ganska avancerade övningar utan att jag håller dem i munnen.

Rätt och fel är mitt tyck. Det går att rida hästen med grimma - eller bara stigläder/rep runt halsen (fast DET är defiitivt överkurs för min del!!!). Ret allmänt är det timingen mellan hjälperna som gäller - oberoende hur man rider.

Men om man hoppar behövs "omedelbara" eller "snabbverkande" hjälper. Alltså en jämn kontakt.

Jag tänker inte längre "rätt/fel". Man kan göra på många sätt - bara hästen man rider hajar vad man vill.

Jag tror jag menar att det går väldigt bra att rida utan att hålla hästen i munnen överhuvudtaget. klatr man måste ta tag i bland men två av mina hästar klarar ganska avancerade övningar utan att jag håller dem i munnen.

För mig känns det främmande att rida helt utan stöd, det skulle innebära helt lång tygel och antagligen hästar som inte arbetade i godtycklig form. Är de vana att jobba med stöd så söker de stödet, i alla fall "mina". Länger jag på tygeln under ett ridpass följer hästen med och bibehåller stödet. Fast det är klart, visst kan vi utföra vissa övningar på lång tygel, men det kräver ju en del av ryttaren. Det kanske handlar mer om ryttarens nivå, men jag har iaf svårt att rida hästarna helt utan tygelhjälper. Visst är det ett mål att kunna rida övergångar och diverse övningar för endast säte och skänkl, men jag har en bit kvar tills dess och har därför svårt att relatera till att rida utan stöd.

"Håller i munnen" beror väl på vad man menar. När jag säger stöd menar jag ett lätt stöd, man ska känna hästens mun men inte mer. Tygeln är sträckt men inte stram, d.v.s. den hänger inte så att man kan se att den "guppar" när hästen rör sig utan är sträckt. Det möjliggör fina hjälper utan att störa för mycket, i alla fall känns det så för mig. ;)

Men hur har du utfört de här "testerna"? På en och samma häst och med samma övningar eller på olika hästar? Hur långa perioder med varje sätt?

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar