Stocksadel med horn

Kungaskogen

Trådstartare
Hej!
Kommer säkert få höra att jag skriver på fel ställe men hittade inget ställe som passade bättre..
Jag undrar vart man kan få tag på en stocksadel med horn passande islandshäst, litet kallblod eller liknande?

Varför ska du ha horn på den? Den är bara i vägen på en stocksadel.

Sv: Stocksadel med horn

Ja efter att ha kikat runt lite och läst olika komentarer ang denna typ av sadel så har jag insätt att jag var fel ute...den är nog lite för tung för mina islänningar...och så verkar många tycka att den inte funkar bra med horn...
Så nu har jag nog bestämt mig för att leta rätt på en kort Big horn arabian light i stället...nån som har erfarenhet av denna sadel?

Ja efter att ha kikat runt lite och läst olika komentarer ang denna typ av sadel så har jag insätt att jag var fel ute...den är nog lite för tung för mina islänningar...och så verkar många tycka att den inte funkar bra med horn...
Så nu har jag nog bestämt mig för att leta rätt på en kort Big horn arabian light i stället...nån som har erfarenhet av denna sadel?
jag tror faktiskt inte att du hittar en westernsadel som får plats på en islänning, ( möjligen en ponnysadel :devil:)

Nu är det ju så att islandshästar kan skilja ganska mycket i stl från individ till individ, som sagt så är mina rätt stora, och ja varför inte en ponny sadel?
Tips på bra sådana?

Nu är det ju så att islandshästar kan skilja ganska mycket i stl från individ till individ, som sagt så är mina rätt stora, och ja varför inte en ponny sadel?
Tips på bra sådana?

Jag har en liten fråga som säkert fler kommer reagera på.
Varför ska du rida dina isisar med westernsadel?
Jag har jobbat med islandshästar i flera år både här i sverige och usa och fått lära mig att man inte ska ha annat en islandssadel på dom för gångarternas skull.
Och varför då frågar sig alla. Ja just de nu var de 12år sedan jag jobbade med dessa sötisar så jag kommer inte i håg svaret, De har nått med rörelserna och rörelsefrihet iallafall.
Jaja,så är de minnet e bra men kort.;)

Tips på bra sådana?

tror mer på att du behöver en rundad skirt i såfall. Mina criollohästar har stl Full. Dom har lite kortare rygg en del av dom men breda över ryggen.

Jag har en liten fråga som säkert fler kommer reagera på.
Varför ska du rida dina isisar med westernsadel?
Jag har jobbat med islandshästar i flera år både här i sverige och usa och fått lära mig att man inte ska ha annat en islandssadel på dom för gångarternas skull.
Och varför då frågar sig alla. Ja just de nu var de 12år sedan jag jobbade med dessa sötisar så jag kommer inte i håg svaret, De har nått med rörelserna och rörelsefrihet iallafall.
Jaja,så är de minnet e bra men kort.;)

Jag förstår helt och hållet vad du pratar om,har själv jobbat med islandshästar i många år, Sverige, Norge och Island.Jag håller med. det kan nog bli svårt att träna gångarterna i en western sadel men det är inte det jag ska använda den till...
Jag ska ha den när jag rider med handhäst (vilda unghästar) skönt att ha ett horn att hålla sig i:banana:
Sen har min far sagt i flera år att om ska han börja rida igen så vill han ha en western sadel ( sadel med handtag) han känner sig säkrare då.

Jaja då förstår vi varandra....
Ja de kan ju vara skönt för honom att kunna greppa i hornet om han känner så.
Kul att du vart på island de är en liten dröm.
Jag har en arabsadel weaver men den skulle inte passa på en isis. prova du en annan. Ge inte upp för rätt som de är så kommer den fram jag lovar, de har hänt mig.

Jaja då förstår vi varandra....
Ja de kan ju vara skönt för henne att kunna greppa i hornet
Ge inte upp för rätt som de är så kommer den fram jag lovar, de har hänt mig.
Det har hänt med mej också, Gordon ! :rofl:

Nja......... Bill!
Det beror på den aktuella isisen.........
Dom varierar mycket i fork och ryggprofil/rygglängd.
Har sett ett flertal där 'srsbsadlar' passat utmärkt.

/Mike

Nja......... Bill!
Det beror på den aktuella isisen.........
Dom varierar mycket i fork och ryggprofil/rygglängd.
Har sett ett flertal där 'srsbsadlar' passat utmärkt.

/Mike

:bow:

Har du nå bra tips?
Är just nu ganska inne på en crates sadel, det finns ju sådana som bra är 60-61 cm långa....känner mig dock osäker på bomvidd...har normal bomvidd i min islandssadel...är det olika på olika sadlar t ex westernsadlar?

Vill även tacka alla andra som kommit med bra tips!
Måste säga att folk är trevligare här inne på western forumet än .........

Liknande trådar

Mat Sannolikt fel prefix men hittar inget passande. Jag undrar om det är möjligt att som privatperson donera livsmedel till någon...
Svar
14
· Visningar
614
Senast: NilHe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 754
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka