Sto vs. valack?

Morran

Trådstartare
Tja, som rubriken skvallrar.
Ni som tränar/ tävlar dressyr, spelar könet någon roll för resultaten, eller hänger det bara på individen och personliga preferenser?

Sv: Sto vs. valack?

de där har ja tänkt på i helgen. jobbade på nationella dressyrtävlingar. sista klassen var det ett sto resten valacker eller hingstar?

Ja, jag är själv egentligen en valack-människa, dvs valet har alltid fallit på valacker, även om det inte varit medvetet.

Nu håller jag på att leta unghäst och mitt första val föll så klart på en valack. Så gick denne och skadade sig innan köpet var genomfört och jag blev istället erbjuden ett sto. Bättre gångarter, bättre pris, MEN ett sto. Och nu blir jag vansinnigt tveksam! Jag har inte ambitionen att ta mig högre än MSV, utan tränar och tävlar på kul, ändå får jag för mig att et sto är "sämre"? :confused:

Nu ska jag inte påstå att jag vet någonting om vilken häst som passar bäst i dressyr, eftersom jag inte varken tävlar i det, eller rider överhuvudtaget mycket längre..

Men det som är allmänt känt är ju att ston kan bli betdligt "surare"/bitskare än valacker. Att ston lixom har en egnare vilja än valacker..
Detta är bara vad jag hört.. Inte märkt av särskilt mycket själv.

Har dessutom fastnat för ett citat, som KyraK en gång skrev (det passa ju väldigt bra in i denna tråd:p) "En hingst frågar man, en valack säger man till. Men till ett sto får man skicka en ansökan i tre exemplar." Har det trycket på en tröja, som jag köpte i Globen förra året :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Kanske därför jag passar bättre med valacker, jag gillar att säga till andra, men andra får skicka in minst 4-5 ansökningar till mig :angel:

Tja, som rubriken skvallrar.
Ni som tränar/ tävlar dressyr, spelar könet någon roll för resultaten, eller hänger det bara på individen och personliga preferenser?

Jag brukar ofta falla för ston, och då gärna mkt knepiga ston av ngn konstig anledning... Men jag upplever det som att även om det i vissa fall kan vara mkt blod, svett o tårar på vägen så är ston helt fantastiska när man får dem på sin sida.

Ett bra exempel på detta är ju Blue Hors Matine!!:love:

Jag brukar ofta falla för ston, och då gärna mkt knepiga ston av ngn konstig anledning... Men jag upplever det som att även om det i vissa fall kan vara mkt blod, svett o tårar på vägen så är ston helt fantastiska när man får dem på sin sida.

Ett bra exempel på detta är ju Blue Hors Matine!!:love:

Jag älskar den hästen!!! :love:

Jag skulle köpa en 5-6 årig valack utbildad ca LA. Blev ett 3-årigt sto istället och det har jag aldrig ångrat en sekund!
Om du får ett sto med bättre gång och för bättre pris skulle jag inte tveka. Ston är underbara!!:love:

I mina ögon är valackerna oftast tama och har nästan alltid samma humör. Dock finns inte det "extra" som hormonerna gör. En hingst är ju fullproppad med testosteron men det är jobbigt att ha hingst om man inte är van... Men ett sto däremot: mycket blod, svett och tårar MEN när man väl är i samspel med sitt sto och den gör allt för en kan varken valack eller hingst slå den känslan! Nu har jag bara en unghäst men de dagar hon är på showigt humör får jag gåshud.

Dock har jag inte en pissmärr, och hon blir i allmänhet inte störd av sina brunster.

Jag antar att man antingen är valack- eller stomänniska. Typ som katt-/hundmänniska!

Rent ridmässigt tycker jag inte det är nån skillnad alls, utan det ligger på individnivå. Det där med att man kan kommandera valacker men måste fråga ston är egt skitsnack, försök att tvinga mina valacker att göra nåt...:smirk: Näe, här är det fråga snällt som gäller! Och tråkiga är dom inte heller....

Har ridit många ston och tycker om det också. Men jag vill bara äga valacker eftersom nästan alla ston jag träffat på har varit så jäkla bitchiga och sura mot andra hästar!! Dessutom griniga och otrevliga i stallet. Av 50 ston är endast ett genomtrevlig och inte grinig.. :crazy:

Men att det ska vara så stor skillnad att rida ston stämmer inte alls, det är en myt. Att folk väljer valacker har nog mer med att dom är lättare att hantera att göra.

Rent ridmässigt är det nog inte så stor skillnad på ston och valacker generellt. Det beror nog mer på individen. Hingstar däremot upplever jag som mycket mer kraftfulla att rida, och sen är de kanske också lite mer komplicerade att få uppmärksamheten av om det är andra hästar i närheten.

Men till deras personlighet sett är det ju lite skillnad, iaf stort sett. Som jag upplever det är ston ofta mycket känsligare och mycket lättare att ha och göra med än valacker. Kanske inte enligt "ridskolehästsättet" att hantera, men om man vill bygga upp en kontakt till hästen tror jag nog att ston är lätta iom att de har en stor personlighet och är känsliga för olika signaler. Iaf de ston jag mött, generellt sett :p

Valacker ser jag ofta som lite tråkiga och utan särskilt stor personlighet. De liksom bara finns där, ÄR där och lyssnar efter 10:e signalen. De gör allt snällt och tryggt, men är inte särskilt allerta av sig. Fast det är ju såklart skillnad från häst till häst :)

Jag är ju inte den som tävlar i vår familj, men den som rider har iaf lyckats bäst på de ston vi har haft. Dock struntar jag i könet när vi letar häst, ryttaren och hästen ska passa ihop - det är viktigast för mig. (Någon hingst blir det inte, det har vi ingen möjlighet att ha).

Jag brukar tycka att valacker ofta är ganska tråkiga. Helt klart olika från häst till häst, men tycker att det är stor skillnad på att rida sto och valack,
de ston jag ridit har blivit skitsura så fort man råkar trycka med låren, de valackerna jag ridit har funnit sig i det, även om det är fel, de känns som om de är mer tålmodiga när det gäller sådant osv...

Hingstar eller Valacker med hingstkaraktär är helt klart roligast att rida :d

jag är stomänniska har alltid ridit ston bortsett från min ena storhäst.

Jag gillar stona mkt roligare att rida mer personlighet än valackerna som ofta är lite tråkiga och alldagliga.

Min valack var dock ingen tråkig valack, men han var kastrerad sent och lite hanterad när jag fick hem honom och saken är den att mitt nuvarande sto är så sjukt lik honom i sätt och bettende så ibland börjar man nästan gråta för det går inte att vara så lika som dom är.

Men väljer jag blir det sto alla gånger (sen att mitt eget sto är mer knäpp än normal är en annan femma:p).

Som många andra här har skrivit så är ston mer personliga, mer humör (oftast) och i många fall mkt känsligare och svåra att rida. En valack finner sig i det mesta, gör som man ber om och är ganska tråkig att rida tkr jag. Ston har mkt mer humörssvängningar och när man väl får sitt sto på sin sida slår dom valacker ALLA GÅNGER :love: :love: Att rida ett sto som är på sin sida är helt fantatiskt :d
Men rent ridmässigt så har inte valacker högre ridbarhet än ston ..

delvis kl

undrar vad det är för lata, opersonliga och viljelösa valacker ni träffat på???? :confused:

alla hästar är helt fantastiska att rida när man har dom på sin sida...

Jo det är klart att de är fantastiska när man har dem på sin sida, alla hästar är det. Men av de valackerna som jag ridit så finns det bara tre valacker som charmat mig, medens stona och hingstarna böjar staplas på hög, haha.

Jag vet inte vad det är, men jag själv, personligen föredrar ston och hingstar, eller valacker med hingstkaraktär.

min ena är visserligen hingstig och har betäckt innan han kastrerades (undrar ibland om dom glömde nåt..:p) men tycker inte att dom andra är tråkiga för det.

har nog träffat på lika många tråkiga ston som valacker så hävdar envist att sånt har med personligheten att göra, inte könet!

"En valack säger man till, en hingst frågar du, till ett sto får du skicka in en ansökan i tre exemplar"

Bästa citat från Kyra K som förklarar allt :p

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka