Sto vs. valack?

Sv: Sto vs. valack?

Det kan vara så att jag blev så bortskämd med min b-ponny valack, som var hingst tills han blev 13 och hade hur mycket personlighet som helst + hingstkaraktär och sin maffighet kvar :d
Efter det så bleknar ganska många valacker när man jämnför dem med honom.

Men det är ju helt klart så att om hästen inte har någon personlighet så kvittar det vilket kön den har.

*kl*

Jag anser att alla moderna sportryttare ska kunna rida vilken häst som helst oavsett kön. De som inte klarar av att anpassa sin ridning efter hästen klarar heller inte av att rida ston (hantera oxå för den delen) och då skyller man helt enkelt på att det är just ett sto.

Jag har själv ett sto som går svårklass och hon tar död på ALLA myter om ston:love: Plus henne har jag ett helt stall fyllt med 4:a ston och en valack, att säga att valacken skulle ha mindre personlighet eller vara tråkig är lika dumt som att säga att ston är griniga och bitchiga!

Vad gäller ston ute på de större dressyrtävlingarna så är de verkligen "upcomming"!! man ser mer och mer ston ute på banorna och det är verkligen kul!

Nä, död åt myten om stona! Det är omodernt och helt passé!

varför göra det svårt för sig?

Jag har en hingst, en valack och så lånar jag min mors sto.

Jag brukar tycka att valacker ofta är ganska tråkiga. Helt klart olika från häst till häst, men tycker att det är stor skillnad på att rida sto och valack,
de ston jag ridit har blivit skitsura så fort man råkar trycka med låren, de valackerna jag ridit har funnit sig i det, även om det är fel, de känns som om de är mer tålmodiga när det gäller sådant osv...

Hingstar eller Valacker med hingstkaraktär är helt klart roligast att rida :d

ojoj...då har du inte ridit min valack. han har åsikter som heter duga. tryck det minsta och han inte gillar läget och han reagerar med pang o skrik. Han är lite bestämd av sig. :D

jag har ridit både både ston, hingstar och valackar..ingen större skillnad tycker jag. dock gillar jag mest hingstar och valacker med hingstkaraktär, men kanske för att de bästa hästarna jag ridit varit hingst eller väldigt hingstig valack? ;)

*kl*

Jag anser att alla moderna sportryttare ska kunna rida vilken häst som helst oavsett kön. De som inte klarar av att anpassa sin ridning efter hästen klarar heller inte av att rida ston (hantera oxå för den delen) och då skyller man helt enkelt på att det är just ett sto.

Jag har själv ett sto som går svårklass och hon tar död på ALLA myter om ston:love: Plus henne har jag ett helt stall fyllt med 4:a ston och en valack, att säga att valacken skulle ha mindre personlighet eller vara tråkig är lika dumt som att säga att ston är griniga och bitchiga!

Vad gäller ston ute på de större dressyrtävlingarna så är de verkligen "upcomming"!! man ser mer och mer ston ute på banorna och det är verkligen kul!

:bow::bow::bow:

Instämmer! Kan man inte rida ston kan man inte rida:o

Ang kön:

Hästar är individer precis som människor. Det är viktigast. Jag tycker om trevliga vettiga individer, oavsett kön. Jag har haft "alla" kön och som sagt det är individens egenskaper som räknas. Men nog är ston överlag mer ambitiösa, om man ska generalisera, det tycker jag nog:love: Hingstar och valacker är mer bekväma av sig i regel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider själv bara Ston... Så jag har erfarenhet av deras temprament... och visst är det som många skriver, att ston är ston. Som kan ha väldigt mycket humör. Men så brukar man ju oxå säga att de e hästar med lite temprament som går långt ;)

Ne men självklart tror jag ju på det här med att en valack e mer passande som tävlings häst då dom är jämna i sitt sätt. Men man kan itne säga att ett sto är sämre än en valack... för detta är ju verkligen SÅ fel.. om det hara varit som så att valacker skulle vara bättre än ston, så hade man ju inte låtit dessa tävla i samma klasser.

Men som sagt valack e ju mer jämnsidig. Så det är väl upp till var och en vad man gillar.. kan ju vara lite kul med jävliga hästar ibland oxå :P

*kl*

Kul att höra olika åsikter! Känner mig mer och mer som en könsdiskriminerare av hög klass! :D

Känner mig också lite mer övertygad om att åtminstone åka och titta på prinsessan ;)

// Morran, vars förra häst var en hingstig valack på marken, men rysligt bekväm på banan.

Rent ridmässigt tycker jag inte det är nån skillnad alls, utan det ligger på individnivå. Det där med att man kan kommandera valacker men måste fråga ston är egt skitsnack, försök att tvinga mina valacker att göra nåt...:smirk: Näe, här är det fråga snällt som gäller! Och tråkiga är dom inte heller....

Har ridit många ston och tycker om det också. Men jag vill bara äga valacker eftersom nästan alla ston jag träffat på har varit så jäkla bitchiga och sura mot andra hästar!! Dessutom griniga och otrevliga i stallet. Av 50 ston är endast ett genomtrevlig och inte grinig.. :crazy:

Men att det ska vara så stor skillnad att rida ston stämmer inte alls, det är en myt. Att folk väljer valacker har nog mer med att dom är lättare att hantera att göra.

Haha, då har den enda av de där 50 stona, kan tillägga att hon är fux dessutom, hon är genomsnäll och har dessutom utstrålning som gör att man får höga poäng av domarna.

Jag har annars ägt både valacker och ston och en hingst (såldes som föl), det enda de haft gemensamt var att de är fuxar (utom fölet som var brunt och ja, jag är trött på fuxar). Nu har jag tredje fuxstoet i rad och det funkar för mig.

Jag föredrar ston av den enkla anledingen att om olyckan skulle vara framme, kan de gå till avel.
Har fått avliva två hästar, båda var valacker och hade kunnat gå till avel om de varit ston istället för att avlivas.
Annars tycker jag inte att det är ngn större skillnad på ngt av könen ridmässigt (då har iofs inget av mina ston varit jobbiga vid brunsten).

grattis till dig då. ;)

jag tror att många stons bitchighet beror på att dom helt enkelt inte är fräscha hormonelt sätt...

Det finns nog också fall där stoet lider av fysiska problem men det avfärdas med att stoet är "stoigt".

*kl*
Jag föredrar ston men har inga problem med vallackar och hingstar. Att jag just föredrar ston beror väl på min personlighet och mitt sätt att rida. Sedan tycker jag är de är mkt trevligare att rida.

Sedan så vill jag gärna ha möjliget till avel om jag skulle tänka i dom banorna. Det kan man visserligen men en hingst också men de är lite för mkt för mig.

sen så måste jag bara inflika att det är INTE så det talesättet är. :p

det kommer från england och såhär ska det vara:

"you tell a gelding, ask a mare and discuss it with a stallion"

det är alltså inte stoet som ska vara "svårast" och som man måste diskutera med utan hingsten. och jag tycker det är mkt riktigare än det andra,

kl

Jag har bara haft ston, och jag känner mig som mest "hemma" med ston. Vet igentligen inte varför.

sen så måste jag bara inflika att det är INTE så det talesättet är. :p

det kommer från england och såhär ska det vara:

"you tell a gelding, ask a mare and discuss it with a stallion"

det är alltså inte stoet som ska vara "svårast" och som man måste diskutera med utan hingsten. och jag tycker det är mkt riktigare än det andra,

Och det håller jag inte med om i så fall, hingstar talar man verkligen om för helt enkelt, tycker jag. Det som skiljer dem från valacker är hormonerna och när hormonerna är med i spelet är det korta klara tillsägelser som gälller. :cool:

Det är knappast en myt att de är ojämna i humöret på grund av brunstcykeln. Hur tänker du då? Jag märker direkt på beteendet på mitt sto om hon är på väg in i brunst. Inte på om hon står och kissar eller ställer upp sig eller går emot skänkeln, utan på att hon är okoncentrerad och spänd. Inte ett bra läge för en uppvisning på tävlingsbanan. Möjligen kan man ta sig igenom en hoppbana, men i dressyr får hästen inte vara spänd.

:bow::bow::bow:

Instämmer! Kan man inte rida ston kan man inte rida:o

Men nog är ston överlag mer ambitiösa, om man ska generalisera, det tycker jag nog:love: Hingstar och valacker är mer bekväma av sig i regel.

Du emotsatte ju dig generaliseringar alldeles nyss? Jag har själv en mycket ambitiös valack och ett ganska bekvämt sto. Men nej, hormonella skillnader kan man faktiskt generalisera kring. Valacker har liksom andra fysiska förutsättningar. Det är ju också därför man kastrerar dem, i de flesta fall.

Du emotsatte ju dig generaliseringar alldeles nyss? Jag har själv en mycket ambitiös valack och ett ganska bekvämt sto. Men nej, hormonella skillnader kan man faktiskt generalisera kring. Valacker har liksom andra fysiska förutsättningar. Det är ju också därför man kastrerar dem, i de flesta fall.

Jag skrev ju om man ska generalisera:angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?