Sto vs. valack?

Sv: Sto vs. valack?

Jag är absolut en valackmänniska.. Är nog alldeles för lik ett sto i tempramentet så det funkar helt enkelt inte :)

Skulle aldrig köpa ett sto hette det innan :angel:
men nu har jag en riktig surtant.
Hon är underbar att hantera, men gör du något som hon inte gillar så visar hon det.
Men mer ambitiös häst med vinnarskalle har jag aldrig träffat innan.

Jag har den erfarenheten att valacker är mer lätthanterliga än ston, men kan vara precis likadana att rida.
Nu är mitt sto inte jobbig under brunsten och det är väldigt skönt.

Ja åk och kolla på henne !! det tycker jag verkligen. Det är så olika från häst till häst de där ju :) För de finns ju faktiskt valacker som är extremt jobbiga och fjantiga dom med. eller hingstiga som du själv hade erfarenhet av !!

jag skulle aldrig vilja ha en vallack =9 vet ej varför.. gillar pisse kärringar =) sen har jag inga problem med hingstar.. vet ej varför jag ej gillar vallacker.. d ehara bara blivit så..

Jag har haft ett sto (första hästen vi köpte) och resten (6) av hästarna har varit/är valackar. Säger väl allt ;)

jag tycker mest man ser valacker överallt faktiskt! De stona jag har haft har varit lugna, mysiga men bestämda och rätt lätt stötta av andra hästar som verkar störa dem :p

Valacker upplever jag lite mer "enkla" tar mycket med ro. Samma med hingst

Generellt är väl valacker mer jämna i humöret, medan ston kan vara lite knepigare (hormoner?). Har fått för mig att det kan vara mer krut i ston, i alla fall dom flesta jag har ridit :p

Tror att Kyras citat stämmer hyffsat bra :D Men som vanligt är det väldigt individuellt

I början av min ridkarriär föredrog jag valacker. De känns mer förlåtande och man får en kärleksrelation till dem:o

Efterhand har jag ridit fler och fler ston och det blir en annan dimension i ridningen:love:
Med ett sto blir det kamratskap och mer att man "bollar idéer" med varann:o

Tro nu inte att jag förmänskligar hästar men jag tycker att en valack säger jag till hur jag vill ha det. Med ett sto så säger jag "såhär har jag tänkt" "jaså - du vill inte det" "men om vi gör såhär då?"
Och det blir som en dialog där man får hästarna att prestera sitt yttersta.
Det är en fantastisk känsla.

PS. Jag har nu bara ston - 4 stycken. Ingen av dem har hormonella problem.

den där känslan har jag med alla mina valacker. det är inget som är specielt för ston. men med en valack så måste man tillåta dom att få utveckla sin personlighet, dom tar inte lika mkt plats som ston.

anser att hästen blir som den behandlas. kommanderar man den omkring får man en olycklig men lydig slav com gör allt man ber om. lyssnar man och kommunicerar med sin häst så blir det nåt helt annan - och ffa en betydligt lyckligare häst.

"En hingst frågar man, en valack säger man till. Men till ett sto får man skicka en ansökan i tre exemplar."

tyckte det lät väldigt vetttigt jag:p

men jag har ett problem där. jag har alla tre sorterna i EN häst. han är en valack men beter sig som en blandning mellan hingst och sto. fast mer åt hingsthållet. det finns möjlighet att han är klapphingst så det kanske inte är så konstigt om han är hingstig...

Med ett sto så säger jag "såhär har jag tänkt" "jaså - du vill inte det" "men om vi gör såhär då?"
Och det blir som en dialog där man får hästarna att prestera sitt yttersta.
Det är en fantastisk känsla.

:bow:

Precis så känner jag oxå. Jag upplever det som mkt mer utvecklande då man inte bara kan "köra på", utan som du säger måste komma på lösningar och tänka efter och man kan absolut inte rida igenom något på styrka - då har man helt plötsligt ridit fram något en del kallar "riktiga ston".

Delis *KL*
Jag tror det hänger mkt på ryttaren om hästen beter sig "stoigt" eller inte, är man känslig, lyhörd och snabb att ändra sitt sätt i ridningen på ett sto så hamnar man aldrig i situationer då de behöver bli sura och känna sig tvingade.

Är man inte villig att ändra sitt ridsätt från häst till häst - det är då man inte kan rida ston och då är det som jag sagt förut, så mkt lättare att skylla på att det är just ett sto än att erkänna att ens ridning inte passar på ston...

Så man skulle kunna säga att ett sto ser till att ryttaren oxå presterar sitt yttersta - för att det alls ska funka.

Självklart kan man få denna känsla på valacker oxå! Men om man får generalisera lite så;)

den där känslan har jag med alla mina valacker. det är inget som är specielt för ston. men med en valack så måste man tillåta dom att få utveckla sin personlighet, dom tar inte lika mkt plats som ston.

anser att hästen blir som den behandlas. kommanderar man den omkring får man en olycklig men lydig slav com gör allt man ber om. lyssnar man och kommunicerar med sin häst så blir det nåt helt annan - och ffa en betydligt lyckligare häst.

:bow:

tiiiiiio

Jag har ju ett gudasnällt sto:love: som aldrig trilskas, utan bara försöker igen. Är verkligen den raraste som går i 2 par skor- syskonen är likadana.

Ston har ju inte lobotomerats:angel: o har man dem med sig så:banana:

titta även på hopphästarna. stona är mkt mer rädda om sig- vilket ryttarna verkar ha förstått.

*kl*

Ni som har haft både ston och valacker, upplever ni fysiska skillnader mellen könen som kan vara positivt eller negativt för just tävlingsdressyr?
Dvs att ston kanske inte utvecklar en lika maffig muskulatur som "ser" bra ut, etc. men istället är de smidigare. (Bara ett exempel taget ur luften.)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?