Sto till avel

S

Sigurbogi

Hejsan

Tänker skaffa mitt första sto till avel.
Vilka linjer skulle ni välja?

Sv: Sto till avel

Jag skulle välja ett sto med "gammal svensk" stam, eftersom jag känner till den väl och har många hingstar med modern stam att välja på. Så ett bra sto e Steini från Ekastorp och Faxi frá Reykjúm på mödernet är min önskedröm. :)

Jag skulle nog inte kika på stam och linjer i första hand utan leta efter ett sto som har de egenskaperna du söker. Fundera i stället på vilken typ av häst det är du vill avla fram och vilken typ av sto du behöver för att kunna avla fram dessa egenskaper.

Jag skulle välja dom linjer som ger den typ av häst jag vill avla fram och redan där ha min vidare avelsplan klar.

Du måste se till dig själv, vad är det DU vill avla fram?

Som em76 var inne på kan man ju fundera på vilka hingstar man kommer att ha tillgång till (skiftar ju dock från år till år) och vill använda. Jag känner mig tex mkt nöjd med att mina 2 ston på Island inte är närbesläktade med Orri vilket innebär att jag kan använda alla de fenomenala Orrisöner som finns i närheten. Det kommer säkert att drälla in fler i Sverige också.

Annars är det ju som de andra redan påpekat, viktigt att veta vad det är man vill åstadkomma med sin avel.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Freazer
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp