Sto som tror att hon är en hingst..

Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

:)Vad bra att Du skrev frågan. Jag har ett likadant sto som är dräktigt för fjärde gången och har aldrig tidigare betett sig så, men när vårt gamla brunstiga ponnysto nu kom och hälsade på oss blev hon helt vild. Beter sig som en hingst och är absolut livsfarlig när hon kommer nära ett annat brunstigt sto. Jag är jätteorolig att hon absorberat då hon var tvillingdräktig men vet lyckades klämma den ena. Kollad igen efter 10 dagar och allt normalt är nu inne på 75 dygnet och jag ska kolla!! Vad tror ni där ute, kan det verkligen vara så att det lilla hänger kvar?

:confused:
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Hej!
Visst blir man orolig! Min dam har dock lugnat ner sig igen, inte så mkt hingstfasoner längre. Jag tror att mycket berodde på att det andra stoet i hagen var så fruktansvärt brunstig. Hon kunde knappt gå för hon skulle bara ställa upp sig hela tiden när nån annan häst kom i närheten.

Jag har dock inte UL:at än, har fått hoppa in och jobba en massa så jag har inte fått ihop det med tiderna. Mitt sto hade dubbla fosterblåsor precis som ditt och vet. klämde den ena. Hon fick då stå kvar på station för att få antibiotika tror jag det var. Efter ny koll 3 dagar senare så såg allt bra ut. Jag hoppas verkligen att hon fortfarande är dräktig trots en period som "hingst". Håller även tummarna för att ditt sto är det :)

/Q
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

*kl*

Puttar upp denna tråd litegranna;)

Era dräktiga som betett sig som hingstar, hur länge kvarstår beteendet? Är det enbart i början av dräktigheten, eller sitter det i dräktigheten ut?

Min har slutat hingsta sig, är idag på dygn 99. Hingsterierna avtog för ca en vecka sen. Iofs har stoet hon hingstade sig mest mot flyttat, hon kanske inte finner de andra lika intressanta?:angel:
Är lite nojjig att hon kastat, men jag har för mig att hingstbeteendet avtog efter några månader även förra dräktigheten *jag har fiskpinneminne*.

Hur är det för era?
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Mitt sto e nu på dygn 81 och hingstar sig mot valacken, som slår ifrån som ett grinigt sto....UL dygn 45 så jag hoppas hon fortfarande är dräktig.

Att döma av svaren i tråden så är det nog mest slumpen att många fått hingstföl efter ston som hingstar sig. för det är ju en hel del som fått stoföl också....

JAG ska iallafall ha ett stoföl, hade jag tänkt mig ;)
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Har inte gjort UL ännu men nu börjar jag bli säker på att det inte är något föl . Hon har varit så himla lugn och harmonisk i ett par veckor så jag trodde verkligen att det var något. Men igår såg jag att hon hade lite flytningar så jag misstänker att hon håller på att bli brunstig tyvärr. Är det någon som vet om de kan ha flytningar och sånt UTAN att vara brunstiga på riktigt?
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Shit pomfritt....:crazy: :eek:Då blir det en hingst så nöjd, lugn och drömmande som hon verkar vara...:p

Och mintt sto har helt ändrat sig nu, blivit värsta argsinta monstret. Hon tom högg mamma igår när hon skulle attakera sin granne som råkade komma för "nära"

Så nu undrar jag kan det vara en tvåkönad :rofl:
 
Har gjort min första betäkning i år med mitt sto och blev konstaterad dräktig på 45 dygn. Har i dag gott ca 70 dygn. Men härromdagen började hon visa ett väldigt udda beteende. Hon trodde att hon blivit en hingst när vårt andra sto började brunsta. Hon är verkligen jätte hingstig och betäcker det andra stoet och står och skriker. När vi kolla de henne innan hon seminerades så såg allting bra ut på ultraljudet.

Är det någon som har erfarenhet av detta ellr håller hon på att kasta fölet.
Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt dräktiga sto har blivit hingstig.

Mitt sto blev mycket hingstig och försökte betäcka när hon var dräktig och hon var hingstig väldigt länge.
Vi plockade självklart bort henne från de andra stona.

Hon fick ett stoföl i år. :)
 
Sv: Mitt dräktiga sto har blivit hingstig.

Så blev vårat ena sto också, försökte betäcka sin åring och vi var helt chockade, även stackars lilla åringen. Hon lugna ner sig ganska snart, fick ett friskt och fint hingstföl. Ej visat detta beteénde tidigare och fått enbart ston så var rätt säkra på att hon vänta hingst :)
 
Sv: Mitt dräktiga sto har blivit hingstig.

Har sett detta många gånger, oberoende av om stoet väntar hingst- eller stoföl.
 
Sv: Mitt dräktiga sto har blivit hingstig.

Jag har sett det en gång på ett sto som senare fick ett stoföl.
 
Hej allihopa har läst era gamla inlägg med STORT intresse då jag oroar mig för mitt stos ändrade beteende... brummar o slår m frambenen mot sin 2åriga hagkompis som ser ut som ett ? tecken! :o... är på 85d nu o dr und på 45. Hade inte tänkt åka o dr undersöka mer då det är lite krångligt nu ft. Men mycket nyfiken hur det gick för er alla! var det någon som kastat?? Gick de fram med friska föl? mest hingstar?.. :P Har beteendet återkommit senare dräktigheter? Hur länge i dräktigheten höll det i sig? Verkligen stort tack på förhand om ni orkar svara o dra er till minnes 2007-2008!
 
Hej allihopa har läst era gamla inlägg med STORT intresse då jag oroar mig för mitt stos ändrade beteende... brummar o slår m frambenen mot sin 2åriga hagkompis som ser ut som ett ? tecken! :o... är på 85d nu o dr und på 45. Hade inte tänkt åka o dr undersöka mer då det är lite krångligt nu ft. Men mycket nyfiken hur det gick för er alla! var det någon som kastat?? Gick de fram med friska föl? mest hingstar?.. :P Har beteendet återkommit senare dräktigheter? Hur länge i dräktigheten höll det i sig? Verkligen stort tack på förhand om ni orkar svara o dra er till minnes 2007-2008!

Eftersom du har plockat fram två gamla trådar i samma ämne och skrivit samma fråga i båda har jag slagit ihop trådarna. Jag har tagit bort ditt ena inlägg eftersom det inte är tillåtet att lägga samma fråga på flera ställen i forumet.

Görel moderator
 
Mitt sto har blivit helt tokig, hon beter sig som en hingst!
Hagkompisen är brunstig så det bara sprutar om det och ställer villigt
upp sig framför mitt sto. Mitt sto "mullrar" som en hingst och blåser upp sig med en nacke utan dess like. Hon har även hoppat upp och "betäckt" det andra stoet ett antal ggr.
Till saken hör att hon är konstaterad dräktig på 18:e dygnet (nu är hon på dygn 55) jag har inte haft möjlighet att kolla henne igen utan kommer göra det nästa vecka.
Nu börjar jag bli orolig att hon inte ska vara dräktig. Varför? Pga hennes "hingstbeteende". I vanliga fall när hon brunstar så blir hon hingstaktig men samtidigt så "pissar" hon. Detta gör hon dock inte nu, utan hon bara blåser upp sig och uppvaktar det andra högbrunstiga stoet. Tror ni att det kan vara så att det bara är så mycket hormoner i henne pga av dräktigheten samt att hon blir påverkad av det andra stoet?
Ska jag oroa mig för att hon ska ha resorberat eller inte?

/Q
Så gjorde alltid mitt sto när hon väntade hingstföl.
 
Mitt (hög)dräktiga sto har varit hingstig till och från under de senaste månaderna. Nästan varje gång jag släpper in henne i hagen hos det andra stoet så börjar hon brumma och spänna upp sig. Har dock inte sett henne betäcka, men hon är ju som sagt väääldigt gravid just nu :D
Vet inte om det här beteendet har funnits tidigare. Jag köpte henne dräktig i höstas och därefter gick hon med valacker + ett annat dräktig sto fram tills dess att hennes nuvarande hagkompis kom till oss i maj.
Hoppas i varje fall på ett stoföl ;)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 197
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 527
Senast: Novalisa
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 378
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp