sto som stöter bort fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Abova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 686

Abova

Trådstartare
Inatt fick vi ett lite stoföl efter att ha totalsenerat hela stallet från kvarkan till kl 23 .00. Det var visst det som stoet väntade på !:smirk:
Problemet är dock att hon tycker att det är en äkla utböling i boxen och sparkar och slår mot fölet. Fölet är piggt och hungrigt och väldigt aktivt och vi har hittils(med livet som insats) lyckats mölka ur och få i fölet ca 6-7 deciliter sedan kl 08.00 i morse!
En del fick jag ur direkt i morse men sen blev stoet bara värre och fölet får inte ens komma i närheten trots att vi är tre personer som håller henne och hon är bremsad. Så tillslut fick vi ta ut veterinär som har drogat henne och efter mycket om och men kom fölet åt att snutta lite! Enligt veteriären ska vi vänta ett par timmar och sen droga henne igen , och förhoppningsvis ska det ge sig.

Ni med mer erfarenhet , har ni några extra tips på hur vi ska göra ?
Ni som har haft såna här ston , har det gett med sig till slut och hur lång tid tog det då?
Så länge fölet ligger attackerar hon det inte men försöker det dia skickar hon det i vägen så vi vågar ju inte lämna henne heller!

Sv: sto som stöter bort fölet

Det finns åtminstone två trådar om detta fenomen från årets fölningssäsong, leta litegrann (bläddra några sidor bakåt) så hittar du dem nog! :idea:

Lycka till!

Du har säkert läst de andra trådarna eftersom Du väntat föl och där finns många bra tips.

Jag har egentligen inget att tillägga utom följande: som ung veterinär fick man lära sig (och upplevde tyvärr också någon gång) att unga suggor kunde drabbas av en post-graviditets-psychos varvid de snabbt bet ihjäl hela kullen, kunde vara upp till 14 kultingar!!! Då fick de Plegicil (lugnande) under 24 tim o sedan blev allt frid o fröjd - i alla fall mestadels... för de som överlevt.

Jag har också leasat ett sto för länge sedan som blev så rädd för sitt första föl att hon stod som klistrad vid väggen som ett frimärke men skötte sig utmärkt med 2an som hon fick hos mig. Hur ägaren gjorde med det första fölet minns jag ej men jag antar att här är det tålamod o i viss mån mannkraft som gäller.

Fenomenet är inte okänt varken hos människa eller övriga djur, jag hoppas jag slipper uppleva det själv med egna hästar.

Jag antar att det bara är att kämpa på ett par dagar - någon vecka, verkar som det brukar lösa sig i slutändan.

Lycka till o sov i olika pass.

Jag hade oturen då det inte löste sig med en förstföderska, de första 2 dgr gick jättebra, som tur var, för råmjölkens skull.
Hon stod som i trans när fölet diade o allt verkade kanon.
Sedan försökte hon både sparka o bita ihjäl det.
Försökte med allt, brems, drogad, i box med med bräda så att fölet kunde dia men inte bli sparkad osv.
Stoet sparkade sönder även boxen då, hon fick ett hingstbeteende o hämtade sig aldrig. Veterinären sa "hormonknäpp"
Så hon togs bort, försökte med amma, gick inte, så det blev mjölk varannan timme dygnet runt i några månader........det går inte att beskriva den tiden, allt är som i en dimma, man bara skulle klara det.
Dessutom var jag själv med det, någon sa att han tyckte hon skulle tas bort! Det var ju inte han som skötte o matade henne:smirk:
Folk är otroligt klumpiga i sina åsikter ibland.
Men hon är fullt frisk o pigg idag, den lilla damen!:love:

Har läst de tidigare trådarna men blir inte så mycket klokare, nu har äntligen fölis fått ta några slurkar ( 4 man ,domesedan och brems:crazy: !) Men så mcket mer är det inte!
Jag får mjölka ur lite hjälpligt , men ingen annan då hon då går bärsakargång och jag börjar bli riktigt trött i armarna ,, och på stoet!!!!

Några följdfrågor!

Domesedanen , hur påverkar det fölet/mjölken?
Hur ofta måste fölet dricka och hur mycket ... det tar lång tid att mjölka ur ens en deciliter och fölet vill a mat HELA tiden!

Ni som haft sådana här ston , hur lång tid tog det innan de tog fölet till sig?

Ni som haft sådana här ston , hur lång tid tog det innan de tog fölet till sig?

5 dygn, och då vände det direkt. Från att vid ena matningen ha hatat sitt föl, fick jag knappt komma in i boxen nästa gång. Sån hönsmamma blev hon alltså på en timme.

Ett tips som i alla fall kanske kan hjälpa dig med urmjölkningen läste jag i en annan tråd och det är att sådan vacuumpump som människor använder till att pumpa ur bröstmjölk med även skulle funka super till häst, finns att köpa på apoteket. Kan ju vara värt att prova då går det kanske kvickare att mjölka ur.

Hej,

Vi har alltid en sån amningspump till våra ston. Används lite då o då, tex om ett föl ska ha en skvätt innan de själva är på benen o kan dia.

Det behövs dock att stoet "släpper till" mjölken för att det ska komma nåt. Det kan ibland vara bra att handmjölka några tag så att det kommer lite innan man använder pumpen. Så snart stoet känner att trycket lättar brukar det tycka det är skönt.

Lycka till!
Hälsn Ann

Här hemma har vi det tufft!
Mamma sto tycker fortfarande på dygn 3 att den lilla( som var en hingst vid närmare koll:crazy: ) är en inkräktare och gör allt för att bli av med den , så vi får vakta henne 24 h om dygnet vilket gjort att jag sovit ca 2 h på 2 dygn! Nu får den dia hjälpligt om jag står vi stoets huvud och varnar henne men kliver jag bort en meter sparkar eller biter hon den lille! .
Nu har vi också börat oroa oss att hon har för lite mjölk så jag ska köpa ersättning och stödmata vid sidan av.
Vill nog ha ut veterinären igen och ge henne lite hormon för att släppa till bättre även om veterinären inte tyckte det skulle behövas! Ingen som har några fler tips!!!!!
Ush det här börjar verkligen kännas tröstlöst!

Köpte pump men fick inte ut en droppe,

Jag har egentligen bara mött ett enda sto som varit så aggresiv så länge genom alla år. det var kompisens travsto, som fick ngn typ av "förlossningspsykos" och var totalt livrädd för sin fölunge. trots idoga försök av "proffs" så lyckades vi aldrig få det att fungera, utan fölet föddes upp med mjölkersättning, och fick flytta till "gammelmormor" som var lite snällare mot henne.
Året efter fölade märren igen (hur vågade dom???)- men då gick allt kanon, och även om hon aldrig blev en hönsmamma så tog hon hand om sitt föl ordentligt.
Det förstfödda fölet blev som vuxen väldigt liten(C ponny), var allt för präglad av människor och fungerade dåligt i flock. Avlivades vid 11 års ålder pga detta, att de andra hästarna alltid gav sig på henne och gav henne stryk, hon fick tillslut en allvarlig sparkskada på ett bakknä, och fick som sagts avlivas pga detta...

Liknande trådar

Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 871
Senast: cirkus
·
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom... 2
Svar
36
· Visningar
3 898
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka