Sto som hobblades på stallbacken på 90-talet

Sv: Sto som hobblades på stallbacken på 90-talet

Exakt.
Alla hastar jag ridit in tidigare har gatt bra pa bett. Av alla raser, aldrar och mentalitets typer har det varit mer eller mindre "tuta och kor" men nu nar jag ska byta kommando central har jag blivit lite velig.
Ska jag chansa pa att rida dem med bett forst (maken sitter med handlederna genom stropparna och lagger alla 85 kilo bakom for att halla dem) och be till gudarna att "overraskningen" gor att de uppfor sig eller ga pa hacket direkt?

Du får väl lära dem att stanna på kommando från backen först...

Som i grimma menar du?
Bada hanteras med latthet pa rost och kropps kommando i alla leder (fram, bak, sidled)
Med eller utan andra hastar.
Bada ar helt omojlig att hooka. Sa fort selen ar pa och bettet i blir det totalstopp i skallen (bada har forovrigt lite val mkt tavlingsskalle)
Whatever, ska sluta forstora traden. Far val ha maken till att halla i fran backen nar jag sitter upp forsta gangen helt enkelt.

var det före hon var hos Stig H då??
Det var under tiden och tror tanken var att hon skulle fortsätta tävla för frågan är hur bra hon kunnat bli om hon kunde hålla nerverna i styr. Men tror hon inte startade igen efter det.

Senast ändrad:

Jag vet inte exakta bakgrunden till hobblingen men jag kan förstå tanken bakom men det är fortfarande helt oförsvarbart eftersom det är en otillåten metod och man hade antagligen uppnått samma syfte med godkända metoder och metoder med mindre skaderisk.:
Han hobblade på stallbacken för att "lära" henne att slappna av trots mkt aktivitet runt om.

kl
Har bekanta som gått hans kurser (som han liksom många döpt om horsmanship så de passar hans namn) som är lyriska och sen när man berättar om de här så en typ nej gud så hemskt det skulle han aldrig göra. Vem är det som är så hemsk och säger så hemska saker för att svärta ner hans namn. Måste vara någon som är avundsjuk

ofta får man ju höra att stressiga heta travare, blir lugn under sadel, och dom jag har ridit stämmer det på.

Har en nu, han är absolut inte dum i vagnen, kan få för sig grejer och kan ställa sig på bakbenen, men aldrig elak. däremot är han pigg / het, och ligger på.

När jag rider honom, är han som en ridskoleponny. världens lugnaste, ibland märker jag att han blir lite pigg, men han tar inte ett travsteg förs jag säger till, och travar då lugnt och fint och jag har inget i händerna, om jag inte ber om det.

i vagn är han jättetråkig att skritta, dels går det knappt, och när han väl skrittar går han bara och slår med huvudet och visar missnöje över att inte få springa.

Jag har adlrig ridit in några, utan jag har kastat på en sadel, första gången kanske någon gått med en bit, men inte mer än så. Är dock noga att sadel osv passar så de inte ska få anledning att bli tokig för att den sitter och trycker.

Det var nog ingen som spred ngt rykte utan jag har för mig att på en bild ( ronden) där han sitter på henne på stallbacken (var det eskilstuna?) så står hon lugnt och halvsover och endera syntes det på bilden eller så stod det i bildtexten att hon var hobblad.

Hon har det nog bättre nu som fölmärr

Eftersom jag sett andra hästar "stänga av" på helt andra stimuli så jag gjorde ett antagande att hos en vissa hästar kan ett bett kan orsaka samma inlärda beteende. Men det kanske är ett falskt samband.
Du och jag verkar tänka precis lika här!! Det värsta jag vet är heta hästar och jag låter det aldrig bli någon brottningsmatch i hästens mun. Hästar som har ett hett påbrå blir det såååå lätt att som du säger "stänger av" i munnen och pullandet blir bara värre och värre. Ju mer man tar i munnen ju mer ligger de på och en sån här häst kan till slut aldrig riktigt koppla av.
När jag kör mina hästar ska de ligga på när jag vill och gå på helt fri töm när jag vill det.
gulan

Du och jag verkar tänka precis lika här!! Det värsta jag vet är heta hästar och jag låter det aldrig bli någon brottningsmatch i hästens mun. Hästar som har ett hett påbrå blir det såååå lätt att som du säger "stänger av" i munnen och pullandet blir bara värre och värre. Ju mer man tar i munnen ju mer ligger de på och en sån här häst kan till slut aldrig riktigt koppla av.
När jag kör mina hästar ska de ligga på när jag vill och gå på helt fri töm när jag vill det.
gulan

Mitt kallblod blev under en period som 4-5 åring(då han travtränades) väldigt tung att köra. Han hängde i bettet och jag hängde i tömmarna. Han började visa tendenser till att pulla rejält. Då plockade jag bort handstropparna och insåg att den största orsaken till hans beteende var mitt beteende. När han sen kom i träning så fick han beröm för att han var så trevlig att köra och aldrig pullade.:laugh:

Så jag håller helt med dig, jag vill ha mina körhästar precis som du beskriver. I vissa fall skapar man nog den heta hästen helt själv, utan underliggande smärta eller skador. Hästens beteende är en spegel av ens eget sägs det ju ibland.

Att du anser att hobbling är naturligt får stå för dig (och för den delen den aktuella tränaren.). :crazy:
Vi andra som vet vad NH egentligen betyder fortsätter på vårt håll att arbeta med våra hästar på ett naturligt sätt.:idea:

Att du anser att hobbling är naturligt får stå för dig (och för den delen den aktuella tränaren.). :crazy:
Vi andra som vet vad NH egentligen betyder fortsätter på vårt håll att arbeta med våra hästar på ett naturligt sätt.:idea:

Då är det nog dags att kolla vad horsemanship kommer ifrån varesig det är NH eller EH eller GH. (fikitiva namn för alla viktigpettrar) Kolla vad dom där "riktiga" hästkarlarna gjorde med hästarna som sedan utvecklats till den hjärndödande form av hästhantering det är idag. All horsemanship i dess grundande form baseras på blind lydnad av häst (på samma sätt som andra djur tex hundar) hur detta kan kallas natural undrar jag. Det som görs idag tar bara lite längre tid än de dom gjorde med bland annat hoblbing. Läs upp lite på vad horsemanship var/är så får du se att det inte är så naturligt som alla verkar tro.

Det var nog ingen som spred ngt rykte utan jag har för mig att på en bild ( ronden) där han sitter på henne på stallbacken (var det eskilstuna?) så står hon lugnt och halvsover och endera syntes det på bilden eller så stod det i bildtexten att hon var hobblad.

Såg oxå en bild men hörde av personer som såg de hela hur hon i panik kastat sig runt och gått omkull flera gånger tills hon helt sonika gav upp.

KL
För mig är de definitivt inte träning utan totalt knäcka. Finns bra hästkarlar som oxå sysslar med NH eller med sunt hästförnuft men den mannen tillhör inte dom.

Tror en del av dom blir upphöjda lite som gudar och framför allt bland dom som inte sysslat med så mkt hästar tidigare eller ridit på ridskola och fått sig en häst som de inte riktigt klarar av. Är lite läskigt när man träffar folk som lyssnar på en tränare (oberoende av gren) som de är en religion.

Sysslar en del med NH själv men inte rent efter någon "ideologi" utan tar det som passar mig. Lika gör jag när jag lär av en kusk eller tränare

När de gäller aktiva travare och bett så har jag samma erfarenhet som flera här att det kan vara lättare med bettlöst vid ridningen men inte på alla hästar. Brukade ha 2 standarlösningar när jag red hästar i träning, rakt pelham med dubbla tyglar eller ett hack(inte ponny)

Då är det nog dags att kolla vad horsemanship kommer ifrån varesig det är NH eller EH eller GH. (fikitiva namn för alla viktigpettrar) Kolla vad dom där "riktiga" hästkarlarna gjorde med hästarna som sedan utvecklats till den hjärndödande form av hästhantering det är idag. All horsemanship i dess grundande form baseras på blind lydnad av häst (på samma sätt som andra djur tex hundar) hur detta kan kallas natural undrar jag. Det som görs idag tar bara lite längre tid än de dom gjorde med bland annat hoblbing. Läs upp lite på vad horsemanship var/är så får du se att det inte är så naturligt som alla verkar tro.

Återigen så har du och jag en otroligt olika syn på vad som är en riktig hästkarl och inte. Att DU anser att en riktig hästkarl från förr var en sådan som använde våld får stå för dig. Själv är jag uppvuxen med riktiga hästkarlar - och där användes så rakt inget våld utan sådana metoder som jag idag kallar NH.
Jag kan kalla dressyr för djurplågeri med alla skarpa bett, ihopknöcklade nackar och hårda händer - men det betyder ju inte att alla som rider dressyr rider på det idiotiska viset. Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma annat än försöka svartmåla en metod som du - alldeles uppenbart - inte har en aning om vad den handlar om. Grattis till det!

Såg oxå en bild men hörde av personer som såg de hela hur hon i panik kastat sig runt och gått omkull flera gånger tills hon helt sonika gav upp.

Ja det är nog så det går till vid hobbling på såna som inte haft på sig tidigare. De som varit med om "första gången" provar nog inte en andra gång. :( Det är en otäck behandling och jag tycker att man ska se till hästen och inte till oss. Jag menar att hon visade med all tydlighet att tävling inte var hennes likör, i träning har jag ingen aning om hur hon var. Om en häst visar så tydligt, varför ska man då bruka alla tricks i världen för att överbevisa för andra människor? Så kände jag när jag såg bilden och läste/såg hobblingen.

Stig H ju haft några i träning...så när han säger att det räcker så...

Vilket upprörde veterinär på plats och det beslutades att denna galna "tränare" ett förbud att beträda Sundbyholmsbanan i alla evig tid framåt...

Som senare försvann till Norge för att fortsätta sina övningar där...

Stoet det handlade om blev aldrig mer sig lik. Totalt knäckt liggandes på backen.
Och åskådare fanns det gott om, gubben min var där, som bevittnade denna händelse.

AM

Senast ändrad:

Är läskigt att en sådan person ses som en Guru bland vissa människor. Han kommer och håller kurser med jämna mellan rum ca 10 mil i från mig och de tycker han är sååå bra.

Räcker med att goggla och se film klipp som folk lagt ut på hans kurser för mig för att även om jag inte vad som hänt innan inte skulle vilja gå kurs för honom.

Vem är det? :confused: PMa gärna.

KL

Hade en arbetskamrat för ett par år sen som höll på med detta, "slog" ner en bråkstake som va i träning i tron om att han skulle respektera människan hädanefter. Dock gick han på en "mina" för hingsten va så pass stark i psyket men jag ifrågasatte både honom o tränare hur de tänkte där, hur hans kropp sen skulle må efter en sån behandling?
Fick i princip ett "skit i det du" svar...

ofta får man ju höra att stressiga heta travare, blir lugn under sadel, och dom jag har ridit stämmer det på.

Har en nu, han är absolut inte dum i vagnen, kan få för sig grejer och kan ställa sig på bakbenen, men aldrig elak. däremot är han pigg / het, och ligger på.

När jag rider honom, är han som en ridskoleponny. världens lugnaste, ibland märker jag att han blir lite pigg, men han tar inte ett travsteg förs jag säger till, och travar då lugnt och fint och jag har inget i händerna, om jag inte ber om det.

i vagn är han jättetråkig att skritta, dels går det knappt, och när han väl skrittar går han bara och slår med huvudet och visar missnöje över att inte få springa.

Jag har adlrig ridit in några, utan jag har kastat på en sadel, första gången kanske någon gått med en bit, men inte mer än så. Är dock noga att sadel osv passar så de inte ska få anledning att bli tokig för att den sitter och trycker.

Precis min erfarenhet också. Hade två riktigt svåra när jag jobbade, en som inte gick att styra (solros :love: ) men som trivdes betydligt bättre under sadel där man kunde ge mindre och tydligare signaler. Det andra stoet var helt galen framför vagn, stressade och stegrade om man tog i henne, men kändes inte fysiskt utan enbart psykiskt. Skrittade inte ett steg framför vagn. När jag red in henne tog hon fyra rejäla bocksprång direkt, sen stannade hon, pustade ut och skrittade iväg på långa tyglar och spetsade öron :love: Blev en fantastisk "ridhäst", jobbade trevligt och lätt i form i samtliga gångarter och blev en helt annan häst att köra.
Du kan ju bara testa på inhägnat område med ledare, för att se hur de reagerar, lycka till! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka