Sto som går omkull

Curta

Trådstartare
Jag har ett sto, som är 11 år, som inte kan hålla reda på sina ben verkar det som. Hon går omkull när hon springer och leker i hagen, blir rädd mm. Hon har inte ont eller har något fel. Nu går hon med kotringar på benen, hovis sa att det kunde göra så hon höll reda på benen bättre, men icke idag gick hon omkull igen, Lika fort som hon ramlar lika fort är hon uppe. Ser precis ut som hon tänker, oj hoppas ingen såg mig!! Är det någon som har erfarenhet av liknande. Vad kan jag göra, mer än att be till gud att hon inte går omkull när jag sitter på. Ridningen blir lidande, tycker jag spänner mig och bara väntar på att hon ska gå omkull.

Sv: Sto som går omkull

Menar du att hon går omkull flera gånger om dagen?

Nej då inte alls. Det händer inte varje dag kan gå länge mellan gångerna men ändå.

Jag tycker att det är sällan man ser att hästar går omkull.
Sällan menar jag att jag ex aldrig sett min egen göra det men
en kompis häst satte sig på rumpan i höstas vid race i lerig hage.

Går hon omkull var och varannan dag så är det inte normalt.
Samt att det innebär påfrestningar för kroppen att dråsa i backen.
Det är ju några kilo som ramlar varje gång:crazy:

/J.

Just precis, jag har aldrig varit med om det tidigare. Hon är nyligen undersökt, var helt övertygad att allt var snett och vint på henne. Men hon var toppen fräch i kroppen. Är hon bara ovanligt klantig kanske?

Haha låter precis som mitt stackars lilla hispiga nervvrak till häst :p
Hon är en sån där som lätt stressar upp sig själv o börjar kuta omkring utan en tanke på att det kanske inte är så smart när det är blankis i hagen... sen vips ligger hon där o sprattlar med benen i vädret :cool: Men hon hoppar jämt upp igen på två röda och verkar inte ha ont någonstans.

Och jo.. hon har stressat upp sig så att hon har gått omkull både under ridning o longering också :p

Mitt tips till dig är att slappna av som tusan! Om du är spänd/nervös är risken 300 gånger större att hästen också blir det, och ifall den funkar som min häst kommer ni garanterat dratta omkull. Visst kan hästen stressa upp sig annars också, men risken är bra mycke mindre ifall åtminstone en av er har vettet i behåll ;)

Och jo.. hon har stressat upp sig så att hon har gått omkull både under ridning o longering också :p

Tack nu blev jag lugnare:eek:

Är det någon som har något tips på hur man kan få henne att hålla reda på sina ben bättre, få bättre balans. För jag antar att det är vad det handlar om.
Hon behöver inte vara stressad utan kan gå omkull när hon busar med sina hagkompisar t ex

Vi hade en trears valack i somras som hade det problemet.
Han visade problem med balanssinnet nar vi fick honom (i traning) och han behandlades for EPM (nervsjukdom pga inflamationer i ryggmargen, finns ej i Sverige) och verkade bli battre.
Sen borjade det.
En dag nar jag ledde tillbaka honom till boxen ramlade han utan synbar anledning pladask pa betonggolvet. Vi kollade igenom honom och det avskrevs som klantighet. Sedan foll han igen. Denna gangen travande (lugnt och sansat) i hagen och nar han svangde for hornet forsvann benen fran honom. Nagra dagar senare gick han ute och betade, sparkade at en fluga och akte i backen igen. Alla ganger kom han upp fort igen och visade inte pa nagra skador.
Vi vet inte om han gatt ner tidigare utan att vi sett honom men han kom in med mystiska lerflackar flera ganger.
Under en rutin rontgen pa klinik (rontgar alla benen pa alla hastar vi har i traning) berattade sambon om problemen och de rontgade ryggraden. Han visade pa markliga deformationer och fick remiss till special klinik samt startforbud.
Sambon tog upp hasten till djursjukhuset och han fick stanna over helgen for att fa vidare tester da. Pa tisdagen ringde de (langhelg) och berattade att lakaren gatt in i boxen pa morgonen och snurrat honom nagra ganger innan de skulle ta ryggmargs prov. Han foll nastan pa henne och de avlivade honom pa plats. Diagnosen var Wobbles och enbart pga vi sett honom ga ner flertalet ganger + provsvaren kunde de fa ut forsakringspengarna pa honom.
Det var hemskt sorgligt men det basta for honom, han kunde kanske gatt i en hage i ett par ar men pga riskerna for den som maste ta hand om honom fanns det inget att gora. Han var den modigaste och arligaste hast jag nagonsin traffat.

Nu sager jag inte att din hast har wobbles men jag rekomenderar alla som har en hast med extremt daligt balans sinne att kolla upp det - det ar inte naturligt att ga omkull utan orsak (och nu raknar jag inte hog fart i lervalling).

Eftersom jag var övertygad om att hon hade något fel eller fått något när hon gått omkull kontaktade jag en kiropraktor som jag vet är väldigt duktig som var här och gick igenom hästen. Det ända han hittade var att hon var lite öm i bakknäna vilket säkerligen berodde på att hon gått och spänt sig när det varit halt.

Eftersom jag var övertygad om att hon hade något fel eller fått något när hon gått omkull kontaktade jag en kiropraktor som jag vet är väldigt duktig som var här och gick igenom hästen. Det ända han hittade var att hon var lite öm i bakknäna vilket säkerligen berodde på att hon gått och spänt sig när det varit halt.
Har hästen broddar i hagen både fram och bak? Om inte är det orsaken till att hon går omkull ofta.

Ja , nu är hon broddad runt om även i hagen eftersom hon var öm i bakknäna. Men hon går omkull även på sommaren med eller utan skor. Det är ju inte så att hon går omkull utan anledning eller hur man ska förklara.. Men andra hästar kan ju springa som tokar och ändå hålla sig på benen.

Det är väl snarare en veterinär du skall kontakta för en ordentlig utredning. En frisk häst går inte omkull då och då för att den rejsar i hagen. Visst händer det ibland att de sätter sig på rumpan men det är i undantagsfall. Inte ens små föl går omkull ofta.

Mvh

Tora

Ja visst skulle jag kunna åka till en klinik, men jag litar på den här kiropraktorn. Han har skickat mig till veterinären förrut med min andra häst. Han har sett henne gå omkull och tror som mig att det handlar om att hon är klantig eller vad man ska säga. Han säger att det finns ju människor som är ovanligt klumpiga utan att det är något fel.

Så kiropraktorn har alltså tagit en massa blodprover/benmärgsprover å röntgat hästen för att utesluta deformationer/skador eller infektioner?? En kiropraktor kan bara känna på hästen på utsidan o även om han känner att hästen är "bra" så kan kroppen dölja mkt på insidan som bara röntgen och blodprover kan ge svar på.

Så kiropraktorn har alltså tagit en massa blodprover/benmärgsprover å röntgat hästen för att utesluta deformationer/skador eller infektioner?? En kiropraktor kan bara känna på hästen på utsidan o även om han känner att hästen är "bra" så kan kroppen dölja mkt på insidan som bara röntgen och blodprover kan ge svar på.

:bow:

*tiooo*

Den normala gången är att först ta ut Vet. o sen gå vidare med ET om man inte hittar ngt.
Det låter inte normalt alls.

Sen bör man vara försiktig nu när tjälen släpper på ytan- lerigt med is under.:eek:

Oj oj typiskt som vanligt när man frågar något här på buke, vad jag ville ha hjälp med var hur man kan få hästen att få bättre ordning på sina ben. Hovis rekomenderade kotringar för det kunde hjälpa. Nu undrar jag om någon vet något annat. Hon har inte på dom 3 åren jag haft henne gått omkull när jag ridit henne och det borde ju vara värre för henne att ha någon på ryggen om det nu skulle vara något fel på henne. Men efter att hon gick omkull sist blev jag återigen påmind att hon kanske gör det även när jag sitter på. Eller att hon skadar sig i hagen.

Vi vet inte hur ofta det händer, hur hagen ser ut o HUR den går omkull.

Du får spjäla benen;)

Beror det på halka osv:confused:

annars är det inte normalt

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama