Sto som går omkull

Sv: Sto som går omkull

Oj oj typiskt som vanligt när man frågar något här på buke, vad jag ville ha hjälp med var hur man kan få hästen att få bättre ordning på sina ben.

Det är väl just det folk har försökt hjälpa dig med? Genom att rekomendera ett veterinärbesök....

Måste bara få kommentera detta med "typiskt" på Buke...det är faktiskt ganska märkligt att nästan vad man än frågar så blir svaren att man ska åka till klinik med hästen. Ibland eftersöker man faktiskt bara svar på något med sunt bondförnuft..De vanligaste svaren på Buke är "åk till klinik" eller "anmäl" - för det är alltid nån som borde anmälas...

Hon går inte omkull så ofta . Just nu är det väldigt lerigt i hagen, det är ju inte så att hon springer o bara går omkull, hon kanske gör en snäv sväng och så går hon omkull. Mina andra två hästar klarar det galant, men hon verkar trassla in bena eller nått. Kanske ska tilläga att hon är en fd travare som aldrig hade gått på ojämn mark innan jag tog hem henne. Hade aldrig gått i skogen snubblade på minsta gren osv. Vilket nu funkar utmärkt.

Det låter precis som mitt sto. tyckte nog att hon enbart var lite klumpig tills jag en dag fick in en blodig häst från hagen,det var inte skoj sår överallt,åkte då in på klinik (enbart för att kolla svullet bakben). Där konstaterades det att hon har sättningar mella 2 och 3 kotan samt mellan 6 o 7 kotan i nacken. Detta gör att nervinpulserna inte går fram ordentligt därför kan de bli vingliga klumpiga samt svårt att hålla reda på vart benen är.Vetrinären fixade till detta m kiropraktik och akupunktur döm av min förvåning vilken skillnad detta blev. Idag har jag en häst som kan springa fritt i hagen utan att snubbla över sina ben och en mkt gladare häst samt det viktigaste ridningen funkar superbra.

Precis, det var därför jag skrev att hon inte har ont någonstans eller att det var något fel på henne men det hjälpte inte. Men någon kunnig här på buke tror jag det finns. Hon/eller han har väll bara inte sett mitt inlägg. Jag har många års erfarenhet av hästar. Närmare bestämt 34 år, men jag har aldrig haft någon fd travare eller varit med om någon häst som är så klantig. Men en del kanske är så. Vana som dom flesta är att bara gå på plan väg/bana och kanske bara får gå i små rasthagar. Men nu tycker jag hon borde ha lärt sig efter 3 år.

Precis, det var därför jag skrev att hon inte har ont någonstans eller att det var något fel på henne men det hjälpte inte. Men någon kunnig här på buke tror jag det finns. Hon/eller han har väll bara inte sett mitt inlägg. Jag har många års erfarenhet av hästar. Närmare bestämt 34 år, men jag har aldrig haft någon fd travare eller varit med om någon häst som är så klantig. Men en del kanske är så. Vana som dom flesta är att bara gå på plan väg/bana och kanske bara får gå i små rasthagar. Men nu tycker jag hon borde ha lärt sig efter 3 år.

Återigen, gör en ordentlig veterinär undersökning först. Det är inte normalt att en häst går omkull då och då, det borde du med din långa erfarenhet veta. Du borde också veta att en kiropraktor inte har samma möjlighet som en veterinär att kolla upp en häst. Så vitt jag vet så har inte kiropraktorer röntgenblick och liknande.

Att kolla upp en häst veterinärt som ofta går omkull är sunt bondförnuft.

Mvh

Tora

Måste bara få kommentera detta med "typiskt" på Buke...det är faktiskt ganska märkligt att nästan vad man än frågar så blir svaren att man ska åka till klinik med hästen. Ibland eftersöker man faktiskt bara svar på något med sunt bondförnuft..De vanligaste svaren på Buke är "åk till klinik" eller "anmäl" - för det är alltid nån som borde anmälas...

Men vanligt "bondförnuft" här tycker jag verkar vara att ta ut vet, och se vad h*n säger.
Att bara för att det är en travare tycka att det verkar normalt att den går omkull så mkt utan nån på ryggen verkar ju inte speciellt vettigt. Har själv travare och tycker att de kan var lite snubbligare ibland, men att överhuvudtaget fundera på att rida på denna verkar lite konstigt.
Är det inte bättre att ta reda på det verkliga problemet innan man frågar folk hur man ska få ordning på hästens ben?

Precis, det var därför jag skrev att hon inte har ont någonstans eller att det var något fel på henne men det hjälpte inte. Men någon kunnig här på buke tror jag det finns.

Men du har ju fått två svar från folk med liknande erfarenheter. Båda upptäckte i samband med veterinärbesök vad felet var. Åk till veterinär!!

Själv hade jag hellre lagt tid och pengar på en rejäl undersökning än att få men för livet när hästen går omkull under ridning.

Jo det finns sätt att träna kroppskontroll och balans hos hästen! Häst pilates!
Jag jobbar med klickerträning och Alexandra kurland har utvecklat ganska många övningar för att stärka hästars balans och kroppsmedvetenhet. Markarbete med mycket små rörelser handlar det om, svårt att förklara så här på ett forum.
Har jobbat en del med en tvååring som hade så taskig koll att hon nästan var rädd för att röra sig, nu kan hon samla sig i trav och har full kontroll på var hon har sina fötter. (Hon hade så dålig koll så när man bad henne lyfte det ena bakbenet lyfte hon ALLA benen ett i taget för att kolla vilket man menade:grin:
Dock ramlade hon inte omkull i hagen. Det KAN ju faktiskt vara ett balansfel orsakat av något fysiskt...
Men som sagt, Alexandra Kurland har en eller annan dvd på ämnet faktiskt. När jag tänker på det så hade jag en travardam som jag upplevde hade taskig kroppsuppfattning också, hon var liksom slarvig med benen, snubblade ofta och utan synbar anledning. Hon blev bättre av att träna öppnor och slutor i långsamt tempo och ridning med enbart vikthjälper... egentligen handlar det väl om just det, långsamt tempo men hög kvalitet på mer komplicerade rörelser om nån fattar vad jag menar:angel:

Lycka till!

[QUOTEJo det finns sätt att träna kroppskontroll och balans hos hästen! Häst pilates!
Jag jobbar med klickerträning och Alexandra kurland har utvecklat ganska många övningar för att stärka hästars balans och kroppsmedvetenhet. Markarbete med mycket små rörelser handlar det omQUOTE]

Tack, äntligen någon som svarar på min fråga.
Nu har jag satt kotringar runt om på henne(hade bara två förrut men har handlat två till) och jag ser en stor skillnad på hennes sätt att röra sig, förrut kunde skorna ryka hur många ggr som helst. Hon snubblade på sig själv. Nu har dom suttit kvar nästan två veckor, rekord!
I morse (efter att det snöat i går kväll och är väldig halt och geggigt i hagen) for dom runt i geggan och man såg att hon hade mycket bättre ordning på sina ben. Hon klarade svängarna utan att gå omkull, så kotringarna får sitta kvar ett bra tag.

Vi hade en trears valack i somras som hade det problemet.
Han visade problem med balanssinnet nar vi fick honom (i traning) och han behandlades for EPM (nervsjukdom pga inflamationer i ryggmargen, finns ej i Sverige) och verkade bli battre.
Sen borjade det.
En dag nar jag ledde tillbaka honom till boxen ramlade han utan synbar anledning pladask pa betonggolvet. Vi kollade igenom honom och det avskrevs som klantighet. Sedan foll han igen. Denna gangen travande (lugnt och sansat) i hagen och nar han svangde for hornet forsvann benen fran honom. Nagra dagar senare gick han ute och betade, sparkade at en fluga och akte i backen igen. Alla ganger kom han upp fort igen och visade inte pa nagra skador.
Vi vet inte om han gatt ner tidigare utan att vi sett honom men han kom in med mystiska lerflackar flera ganger.
Under en rutin rontgen pa klinik (rontgar alla benen pa alla hastar vi har i traning) berattade sambon om problemen och de rontgade ryggraden. Han visade pa markliga deformationer och fick remiss till special klinik samt startforbud.
Sambon tog upp hasten till djursjukhuset och han fick stanna over helgen for att fa vidare tester da. Pa tisdagen ringde de (langhelg) och berattade att lakaren gatt in i boxen pa morgonen och snurrat honom nagra ganger innan de skulle ta ryggmargs prov. Han foll nastan pa henne och de avlivade honom pa plats. Diagnosen var Wobbles och enbart pga vi sett honom ga ner flertalet ganger + provsvaren kunde de fa ut forsakringspengarna pa honom.
Det var hemskt sorgligt men det basta for honom, han kunde kanske gatt i en hage i ett par ar men pga riskerna for den som maste ta hand om honom fanns det inget att gora. Han var den modigaste och arligaste hast jag nagonsin traffat.

Nu sager jag inte att din hast har wobbles men jag rekomenderar alla som har en hast med extremt daligt balans sinne att kolla upp det - det ar inte naturligt att ga omkull utan orsak (och nu raknar jag inte hog fart i lervalling).

Det där låter precis som mitt sto :eek:. Nu har hon haft de du skriver det senaste året och är idag utdömd och väntar på att tas bort. Men det är extremt likt det du skriver. Vår veterinär tror dock hennes beror på nervskada som kommit ifrån ehrlichia vi behandlat för till och från i snart 8 år. Hon har aldrig blivit helt återställd efter behandlingarna. De visade vid varje blodprov höga värden av ehrlichia i blodet.

Måste söka på Wobbles och se. Kanske är det hon egentligen har..

har inte läst tråden ordentligt men svarar ändå.

Min pålle snubblade varje ridtur och vid några få tillfällen gick hon omkull. Vid varje ridtur satt jag på helspänn och väntade när hon skulle snubbla igen. Jag vågade aldrig släppa henne i full galopp i rädsla för att vi skulle gå omkull. Efter hindern kunde hon också gå omkull.

Saken var att hennes hovar var alldeles för långa och hon hade för tunga skor.
När hovarna är för långa så går hästarna på hovbenets ända och då tar det sjukt...
Vi tog av skorna och har henne barfota. Nu snubblar hon bara när hon får bråttom och inte orkar lyfta sina hovar.

.
Att kolla upp en häst veterinärt som ofta går omkull är sunt bondförnuft.

Var står det att hon går omkull ofta? Skulle det ske ofta utan anledning skulle jag naturligtvis ana att det var något fel på henne. Om Du skulle se henne hur hon beter sig när hon gör snäva svängar så skulle Du också se att hon inte riktigt har ordning på sina ben, men nu med kotringar på alla fyra har hon ett helt annat sätt att röra sig. Att hon trampar av sig skorna ofta gör också att jag förstår att det handlar om klantighet s.a.s Och med min erfarenhet så ser jag att det inte är ett sjukligt beteende....:cool:

Hon kanske har nåt synfel, du kan ju vifta lite framför ögonen och kolla reaktionsförmågan. Eller har du bara ovanligt mycket hål i gropar i hagen och ger henne för mycket havre? :grin:

Var står det att hon går omkull ofta? Skulle det ske ofta utan anledning skulle jag naturligtvis ana att det var något fel på henne. Om Du skulle se henne hur hon beter sig när hon gör snäva svängar så skulle Du också se att hon inte riktigt har ordning på sina ben, men nu med kotringar på alla fyra har hon ett helt annat sätt att röra sig. Att hon trampar av sig skorna ofta gör också att jag förstår att det handlar om klantighet s.a.s Och med min erfarenhet så ser jag att det inte är ett sjukligt beteende....:cool:

Därför att du frågar vad du skall göra med din häst som går omkull. Om hon bara hade gått omkull en gång så hade du knappast varit orolig för att hon skall fortsätta att gå omkull.

Du har fått hur många svarsom helst där tillsynes friska hästar som har gått omkull mer en någon enstaka gång varit sjuka. Men det vill du ju inte höra då någon kotknackare har sagt att hon är frisk.

En frisk häst går inte omkull regelbundet när den rejsar i hagen. Det borde de flesta med lite hästerfarenhet veta. De symptomen du beskriver passar in på flera sjukdomar, varav många är svår diagnostiserade som tex slinger.

Mvh

Tora

*kl*

Har hon dåligt balanssinne?

Jag kan dela av mig lite erfarenhet.
Jag skaffade mig en unghäst, blev lurad tyvärr så här i efterhand.

Hon skakade på huvudet(typ som människor har tics) inte som headshaking. även bogen och halsen åkte med i skaningarna. Jag trodde det berodde på stress för det var dem förra ägarna sa till mig. Första dagarna gick allt super, lite stressad men det funkade. Sedan började hon få sämre balans inte så att man märkte av det men nu i efterhand vet man mera. När hon stegrade sig första gången svajjade hela ponnyn till och det kändes som att hon skulle gå omkull.
Några veckor efteråt (flyttade hem) så red jag hemma, men hon hade svårt att rygga,svänga och livrädd för allt och annat. Jag och 2 kompisar skulle ta henne på longerlina, jag skulle bara sitta uppe på ryggen,kompisen mitten longera henne och kompisen bredvid mig skulle leda för att Saga inte skulle bli rädd(tog säkerheten före något annat.Ett stort misstag). Något hände, Saga stegrade och gick över med mig och efter det bokades klinikbesök. Det första vet sa är att det är något fel på hästen. Sedan röntgades atlaskotorna (hittade inga fel) men vi fick remiss till Ultuna där rötngades skalle och gjordes ett test som kallas för typ blindgrimma. (dem lade en jacka över ögonen) Då vek sig hela hästen åt vänster. Man kollade ögonen där fanns en avvikelse,hotreflexen (därför lättskrämd)
Vi fick några svar, bla : det berodde på ett fel i lillhjärnan, krångel med balansorganen och sämre hotreflex.Medfött... hon var 5 år ,åkte hem i försök som sällskapshäst(hade ingen möjlighet till MR annars hade vi fått den riktiga diagnosen.) Bara någon vecka efter försämrades balansen,gick omkull 2 ggr till , plötsligt fall hon ur i muskler och hull, fodrade massor, det berodde pga av att hon var sjuk, avlivades sista juli nu i år :(

Min erfarenhet och vet misstäntke bla slinger eller något annat, men det går inte att ställa exakt diagnos utan MR.

Mitt råd :åk in till klinik och kolla upp om hon försämras.

vill du ha mer fakta om min ponny har jag en tråd om försäkringsbolag där det står mera.

Kan inte låta bli att skriva och berätta att en frisk häst KAN gå omkull utan att det är något fel på den. Nu i september har hon inte gått omkull en enda gång efter att jag satt på henne kotringar i mars, tog bort dom i början på sommaren, hon har ett helt annat sätt att röra sig på. Vi har tränat balans genom olika övningar på ridbana och i skogen, mycket genom tömkörning men även uppsutten. Nu tränar vi för instruktör 1 ggr/v hon går stadigt i form i både skritt o trav, galoppen blir bättre och bättre. Hoppar gör hon som om hon alltid har gjort det , dock inga jättehinder för matte är lite feg. Rejsa i hagen med polarna är nu en baggis, tvära svängar klarar hon galant!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama