Sv: Sto som går omkull
*kl*
Har hon dåligt balanssinne?
Jag kan dela av mig lite erfarenhet.
Jag skaffade mig en unghäst, blev lurad tyvärr så här i efterhand.
Hon skakade på huvudet(typ som människor har tics) inte som headshaking. även bogen och halsen åkte med i skaningarna. Jag trodde det berodde på stress för det var dem förra ägarna sa till mig. Första dagarna gick allt super, lite stressad men det funkade. Sedan började hon få sämre balans inte så att man märkte av det men nu i efterhand vet man mera. När hon stegrade sig första gången svajjade hela ponnyn till och det kändes som att hon skulle gå omkull.
Några veckor efteråt (flyttade hem) så red jag hemma, men hon hade svårt att rygga,svänga och livrädd för allt och annat. Jag och 2 kompisar skulle ta henne på longerlina, jag skulle bara sitta uppe på ryggen,kompisen mitten longera henne och kompisen bredvid mig skulle leda för att Saga inte skulle bli rädd(tog säkerheten före något annat.Ett stort misstag). Något hände, Saga stegrade och gick över med mig och efter det bokades klinikbesök. Det första vet sa är att det är något fel på hästen. Sedan röntgades atlaskotorna (hittade inga fel) men vi fick remiss till Ultuna där rötngades skalle och gjordes ett test som kallas för typ blindgrimma. (dem lade en jacka över ögonen) Då vek sig hela hästen åt vänster. Man kollade ögonen där fanns en avvikelse,hotreflexen (därför lättskrämd)
Vi fick några svar, bla : det berodde på ett fel i lillhjärnan, krångel med balansorganen och sämre hotreflex.Medfött... hon var 5 år ,åkte hem i försök som sällskapshäst(hade ingen möjlighet till MR annars hade vi fått den riktiga diagnosen.) Bara någon vecka efter försämrades balansen,gick omkull 2 ggr till , plötsligt fall hon ur i muskler och hull, fodrade massor, det berodde pga av att hon var sjuk, avlivades sista juli nu i år
Min erfarenhet och vet misstäntke bla slinger eller något annat, men det går inte att ställa exakt diagnos utan MR.
Mitt råd :åk in till klinik och kolla upp om hon försämras.