Sto som betäcker mm

AnnaKarinA

Trådstartare
Varför betäcker vissa ston? Vi har ett sto på jobbet som inte kan gå med de andra stona. Hon betäcker, sparkar, är "tuff" i psyket så att det blir oroligt i flocken. Jagar runt hästarna, osv.

Är tuff mot människor också, kan slå när hon tycker något är fel.

Sv: Sto som betäcker mm

Låter som någon hormonell rubbning.Detta beteende kan ibland ses hos dräktiga ston.

Jag jobbade i ett stall där ett av stona som "blev hingst" Orsak i det här fallet tumör på äggstock. Operation på Helsingborg och efter en tid återgick hon till att "vara sto"

En av ridskolan bredvid vårt stall's ponnyer fick en sån där störning och betäckte och hade sig. Den opererades för en tumör på äggstockarna och är nu bra igen. Kanske skulle kolla upp den där hästen?

En av ridskolan bredvid vårt stall's ponnyer fick en sån där störning och betäckte och hade sig. Den opererades för en tumör på äggstockarna och är nu bra igen. Kanske skulle kolla upp den där hästen?

Såna här beteendestörningar verkar ju ofta uppkomma av sådant, helt klart. Tyvärr är kunnandet för lågt på detta ställe så ägaren inser inte att något är fel. Jag försökte få fram förra sommaren att jag inte tyckte hennes häst betedde sig normalt, men ingen reaktion....

ett sto kan bli hingstigt om de fått canser. Jag kom inte ihåg vrt det va nån stans.
annars kanske det kan vara nån dominansgrej som med hundar..
det sista va helt taget ur luften:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama