sto och valack tillsammans?

Sv: sto och valack tillsammans?

Japp, så är det! På dagen verkar de helt könslösa men i gryningen rockar de loss :D

Även hingstar gillar den tiden... (sa hon som smugit på hundratals betäckningar)

Hos oss fungerar blandflockar perfekt, hade ston och en valack och valacker för sig i vintras för att vi just hade en jobbig valack, men sen flyttade han och nu går alla ihop igen och trivs mycket bra :D

Nu kan de ju rocka loss andra tider också, fast säkert är det mer vanligt i gryningen. Gammelgubben hittade bestämt en hormon för ett par år sedan, tidigare hade stona stått och kissat honom rakt i ansiktet vilket han uttryckte ett klart äckel för och gått där ifrån. Men plötsligt utan förvarning kliver han raskt upp på stoet som stod i samma tillfälliga rasthage, måste väl passa på då när tillfället var det enda.:eek:
Så ja, jag är övertygad om att de flesta valacker kliver på om tillfälle erbjuds.

Personligen skulle jag som stoägare inte acceptera en blandflock, just pga infektionsrisken om man vill ha ett föl lite senare.

Personligen skulle jag som stoägare inte acceptera en blandflock, just pga infektionsrisken om man vill ha ett föl lite senare.

Samma här.

Min 29-åriga gammeldam får ibland gå med valackerna i perioder men hon ska inte heller få fler föl :p

Går dom bra ihop tycker jag inte att de är några problem att blanda ston och valackar. Man får testa sig fram lite också.

Hos oss går stona för sig och valackarna för sig då alla våra valackar blev sent kastrerade och bråkar om stona. Däremot brukar antingen min valack eller en annan gå själv med stona. Då funkar det superbra.
De är lite hur dom passar tillsammans. Vågar man så får man ju bara testa. Annars får man ju bara flytta på dom.

Fast de kan ju vara vågat också om man är orolig att dom ska börja slåss osv. Men de är helt olika som sagt :)

Om man ska utgå från det naturliga, så är det INTE naturligt. 1 hingst har i regel en flock med ett antal ston och deras föl, hingstfölen drivs ur flocken i ett relativt tidigt skede medan stofölen får vara kvar.

Hm borde det inte bli inavel då? med andra ord???

Hm borde det inte bli inavel då? med andra ord???

Jo, visst blir det det. Men sen är det ju oxå så att samma hingst är inte flockledare för alltid - den blir utbytt av en som är yngre och starkare, och förhoppningsvis är det en som inte är alltför nära släkt (typ son el så) och då blandas ju blodet ut igen.

Men tät linjeavel är inget konstigt, det är det ju många uppfödare som använder sig av - både inom hästavel och hundavel (förmodligen även inom andra djur, men det kan jag ingenting om). Det är det allra lättaste sättet att förstärka ett utseende el en egenskap du vill behålla. Sen finns det ju en del mindre önskvärda bieffekter av det, så man ska helst inte göra det alltför många generationer i rad...

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar