sto och valack tillsammans?

Sv: sto och valack tillsammans?

Vi har alla i samma hage och det funkar kanon bra, vi har tre valacker och 6 ston (om jag räknar rätt, haha har ju inte haft matte lektion på ett tag)
varav 2 av dem är små tvååringar...

Det här är en hel vetenskap, enligt mig..
Vi har två vallackar och tre ston i samma hage (snart tre vallackar, fyra ston och föl+unghäst) och allt går strålande. Vi har provat att dela upp dem men de blir oroliga och deprimerade (!) så de får gå tillsammans.
Vi kommer att ta bort en vallack till en hage bredvid (med sällskap) under tre veckor nu då ett av stona ska föla och vi tror att han kan försöka "stjäla" fölet. När fölet kommit och blivit hemma kommer alla gå tillsammans igen. Har inga problem med betäckningar, bett eller andra skador som skulle vara speciella för just sto och vallackflockar.
Dessutom får fölen och unghästarna en jättebra uppfostran då de får gå ihop med både ston och vallackar. Större flock och fler individer att lära sig respektera.
Hade hästarna i uppdelade hagar tidigare och där blev mitt sto ständigt betäckt av ett annat sto. Nu i blandad flock blir hon aldrig betäckt.
Som flera tidigare sagt så beror detta alltså helt på individerna i flocken, hur stor hage de har, på vilket sätt och hur mycket man utfodrar osv.
Det gäller att prova sig fram! (Oj, vad långt det blev!)

Jag har haft fler besvärliga ston än valackar, ston som inte varnar ett dugg innan de vänder sig om och sparkar skiten i vem det vara månde som har retat upp dem. Skit samma om det är det egna fölet eller favoritkompisen, när de blir på dåligt humör flyr alla med minsta gnutta överlevnadsinstinkt. De har dock aldrig varit några som helst problem i den mänskliga hanteringen utan fogar sig utan knot i allt. Till en del tror jag att deras egna dåliga självförtroenden varit en bov i dramat, när de blivit äldre och klokare har de lagt av med översittarfasonerna. Även om jag inte skulle räkna ut någon av dem vid ihopsläppningar med andra hästar.

Min äldsta valack skojar man inte heller bort, han är övertygad om att han tuffast i världen (tills han mötte sursto nr ett som gav honom på nöten) han kan vara svår att ha med andra hästar som han upplever som ett hot mot flocken. Han kan gå in i döda-mode med andra valacker om det finns föl som måste skyddas. Och han kan inte ge sig i bråken med nr två grinigt sto utan har hela vintern stått på behörigt avstånd och retat henne. Nu har han charmat henne så svårt att det inte går att ha dem ihop längre för han betäcker henne. På 20 år har han betäckt totalt 2 gånger, har alltid haft blandad flock, men dessa 2 har helt kärat ner sig i varandra och nu går det inte längre, tyvärr. Tom när hon inte brunstar ska det klättras och hon accepterar det! Knäppdjur!

Håller helt och hållet med :)
Det fungerar jätte bra för oss med blandflock. :)
Hästarna verkar må mycket bättre av det också.. ;)

Tidigare har vi haft blandflockar, men sen en av valackerna fick för sig att börja betäcka och även vakta stona fick vi separera dem. Vi är alldeles för rädda för skador och infektioner som det innebär för våran del att ha dem blandade.

Så kul att så många har delat med sig av sina olika erfarenheter...vi får hoppas det går bra när köpet är klart!!

Nej inga blandflockar av hänsyn till stona, men även av hänsyn till vallackägare. I begynnelsen hade vi blandflock, men efter två otäcka incidenter så har vi numera särat på flockarna.

Första incidenten var ett sto som inte blev dräktig och fick behålla sina föl, det visade sig sen att hon smittat av herpes som en vallack bar på och därför blivit kastrerad på Island.

Det andra fallet handlade om en vallack som inte tidigare hade betäckt, hade ett tidigare förflutet i blandflock och ansågs genomsnäll. Han tog sig för att betäcka en eller flera ston, fick en kotkompression i ryggen pga det och ägaren tvingades avliva sin fina häst.

Där jag har min isis så går dom i separata flockar, för att det inte ska bli något mellan hästarna. Min häst har aldrig gått med ett sto så jag skulle inte vilja riskera något heller och släppa honom med ston. Det funkar jätte bra och det är lugnt i hagarna också.

*KL*
I "mitt" förra stall gick de uppdelade. Där var stoflocken (6 hästar) ganska stökig, de gick runt och var sura på varandra och så. Valackerna (8 hästar) busade mycket men annars var det lugnt.
Nu går de i blandflock (3 ston och 2 valacker) och det går hur bra som helst. Det är inga problem med betäckningar eller tjuriga ston eller så *peppar peppar ta i trä*, bara lugnt och skönt och hästarna älskar det :)

Vi har inga valackar med stona förrut, det var bara valackar som var födda på gården som gick med dom.. Vi hade en valack utifrån i samma hage. Han bara bråkade med de andra valackarna och ville betäcka stona. Hela flocken tröttnade på honom och stängde honom ute, men han lyckades betäcka ett av våra ston. Förra hösten när vi skulle betäcka henne visade det sig att hon hade en ganska allvarlig infektion, blev som tur var dräktig efter typ 2 månader. Men inga mer okända valackar till stona längre!

Jag har också en mix i min hage på ston och valacker vilket jag tycker fungerar utmärkt. Hade en ungvalack för ett år sedan som flirtade med min tjej och försökte betäcka, vilket han sent glömde... :grin: Efter det fungerade det också utan problem.

Nu när jag äntligen har hittat min drömhäst, så blev det ett sto, och i hagen som hon går i är det också 2 st sto. Det gick även bra att blanda min isis med de andra "stora" hästarna. Än så länge....
Tack för alla Era erfarenheter!!

Nej inga blandflockar av hänsyn till stona, men även av hänsyn till vallackägare. I begynnelsen hade vi blandflock, men efter två otäcka incidenter så har vi numera särat på flockarna.

Första incidenten var ett sto som inte blev dräktig och fick behålla sina föl, det visade sig sen att hon smittat av herpes som en vallack bar på och därför blivit kastrerad på Island.

Det andra fallet handlade om en vallack som inte tidigare hade betäckt, hade ett tidigare förflutet i blandflock och ansågs genomsnäll. Han tog sig för att betäcka en eller flera ston, fick en kotkompression i ryggen pga det och ägaren tvingades avliva sin fina häst.

jaså är det valacken som kan få problem med ryggen? borde det inte vara stoet?
hur är det med hingstar som betäcker då, har aldrig hört att de skulle skada ryggen.

En vallack som klänger på ett sto timme ut och timme in dag efter dag, ska inte jämställas med betäckande hingst. Även hingstar får ryggproblem, speciellt om det handlar om hingstar med många ston. Det är dessvärre inte ovanligt, och även jag har en bekant som tvingats ta bort sin fina valack pga detta.:crazy:

Men självklart har man en överhängande risk för ryggproblem och infektioner på stoet i en blandflock, det går aldrig att frånse. Skulle aldrig drömma om att sätta mitt sto i en blandflock pga dessa risker.

Jag vill ha så naturligt som möjligt så blandat både kön och åldrar.. ston valacker, föl, unghästar äldre ja hela kittet=)

Om man ska utgå från det naturliga, så är det INTE naturligt. 1 hingst har i regel en flock med ett antal ston och deras föl, hingstfölen drivs ur flocken i ett relativt tidigt skede medan stofölen får vara kvar.

Jag blandar inte utom i nödfall, med hästar jag känner väl. Men ALDRIG en valack med ett sto man någon gång vill betäcka, det är att kraftigt försämra fertiliteten.

Mycket onödigt.

Många är så spiksäkra på att deras valacker inte betäcker. Men de behöver bara komma upp och peta in lite bakterier, inte en riktig betäckning. Det är tusen ggr värre för det utlöser inte livmoderns reningsprocess utan infektionen kan bara spridas ohämmat.

MÅÅÅÅÅÅÅÅNGA ston med fertilitetsproblem vi haft på station har haft långvariga eller tidigare endometriter orsakade av blandflockar. Obs att du märker INGENTING av detta, utom att stoet inte blir dräktigt senare när det ska betäckas.

Min 25-åriga tidigt kastrerade valack som aldrig setts intresserad av ett sto i hela sitt liv blev för övrigt tagen på bar gärning kl 04,30 med mitt pensionerade avelssto en natt innan jag hade valackhagen klar.

Tro inte att du vet allt om dina eller andras hästar :cool:

Min 25-åriga tidigt kastrerade valack som aldrig setts intresserad av ett sto i hela sitt liv blev för övrigt tagen på bar gärning kl 04,30 med mitt pensionerade avelssto en natt innan jag hade valackhagen klar.

Precis vad min fd stallvärd envisas med att hävda, "de som påstår att deras valacker inte betäcker stona i flocken ska ligga på vakt i gryningen, då brukar aktiviteten vara som störst..."

Hon har därför alltid delade flockar, och därför vågade jag inte skaffa ett sto nu när vi har flyttat till egen gård och skulle ha sällskap till mitt skrälle...

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar