sto och valack tillsammans?

Sote

Trådstartare
Hjälp mig med en fråga som jag får sååå många olika svar på!!
Blandar Ni sto och valack i samma hage? Hur funkar det? Snälla svara snarast, då jag är på gång att köpa en isis??:confused:

Sv: sto och valack tillsammans?

Jag tycker att det fungerar bäst när man blandar, blir oftast mindre tjaffs i hagen tycker jag

Det beror nog på vad man har för hästar i flocken ...
Vi har en valack som blev sent kastrerad. Han kan inte gå med ston, dels för att han ger sig på dom andra valackarna och dels för att han betäcker.

I "mitt stall" går alla hästar tillsammans. 2 ston och 3 vallackar. Inga problem!

Vi har alla hästar hemma i samma hage.. just nu är det 2 ston och 4 valacker.. Har haft så i alla år och har aldrig haft några problem. :)

Det beror nog på vad man har för hästar i flocken ...

Håller helt med! det är svårt det där.
Min förra häst var kastrerads väldigt sent och när jag skickade iväg han placerade de nya fodervärdarna honom i en valackhage bredvid stona (jag hade haft honom med en valack här och det hade aldrig varit några problem) vilket slutade med att sikill skulle slås om "sina ston" så på 10 minuter hade allvarligt skadat 4 hästar var av en hade han tagit en stor tugga från en hästmule:crazy:. Detta hade tydligen hänt hos den förra ägaren också fick jag höra.

Men när han flyttade igen (första var en turridningsfirma och de kunde juh inte ha en häst som inte gick att ha med andra hästar) så gjorde den nya fodervärden samma sak in med honom i en av hagarna (fast där gick det både ston och valacker) och det var helt lugnt inga som helst problem och nu är det 4 år sedan och fortfarande har de inte haft några problem.

Min egna häst som jag har nu vet jag inte var jag ska stoppa för även han är sent kastrerad (eller ja åtminstone väldigt hingstig det där med kastreringen vet vi inte något om) så med valacker slåss han bara (fast det går ofta bra på hösten och vintern men på våren börjar han slåss) och ston betäcker han bara, väldigt frustrerande. Blandar man ston och valacker så slåss han med valackerna och betäcker stona så det gör värken från eller till.

Tack snälla för dessa svar, känner mig lite tryggare i mitt köp. Ska bara fråga när ev. kastreringen har skett om det blir en valack. Tack än en gång!

Vi har 2 ston, och 4 valacker ihop, stona går undan och "små" pojkarna leker ihop...
MEN vi har 3 ston som inte går i den hagen, dels för att äldsta valacken och äldsta stoet inte går att ha ihop, samma med yttligare en valack och sto, stoet gillar absolut inte valacken...

Men pröva du, det går jätte bra i de blandade hagen:)

Vi blev tvungna att bygga separata sto-/valackhagar förra sommaren då våran valack började betäcka. Han har gått bra i blandflock tidigare, men förra sommaren gick han ensam med två ston som turades om att brunsta hela tiden och då kunde han till slut inte hålla sig...

Men... Inget ont som inte har något gott med sig. Han har fått en riktig hingstutstrålning på köpet - framför allt i ridningen. Första gången jag red för våran instruktör fick jag frågan om det verkligen var en valack jag red på...:devil:

Nej, inga blandflockar. Vi är rädda om både ston och valacker. Infektionsrisken är stor för stona, skadade ryggar, perforerade analöppningar.

Valacker, bit och sparkskador. Dessvärre även här ryggskador så kraftiga att hästen fick avlivas, då skadan blev av neurologisk natur.

Vi har tidigare haft alla hästarna i blandflock, men när det i samma vända kom tre nya valacker och två ston, så delade vi på dem. Nu går stona och en valack i en hage, och resten av valackerna i en annan.
Anledningen till att en valack går med stona är för att det inte gick att ha honom och en av valackerna i samma hage. Dock håller vi på och ska förändra en massa nu troligtvis.
Jag är ju egentligen för blandflock/storflock, tycker det är bra, så länge det fungerar. Nu fungerade det ju inte, och då får man ju bara acceptera det.

kl

Jag har varit med om många olika flocksammansättningar genom åren, och måste nog säga att jag tycker att det fungerar bäst när vallacker går för sig och ston för sig. Det blir färre skador och lugnare hästar är min erfarenhet (men naturligtvis beror det ju på vilka hästar det handlar om, vissa fungerar utmärkt i blandflockar). Jag tycker faktiskt inte alltid det är hingstiga vallacker som är problemet, utan det är minst lika ofta väldigt brunstiga, påstridiga ston som kan orsaka oroligheter.

//Julia

*kl*
En del av stridiga sättet är ärftligt. Så håll koll på stona och hingstarna. Hiskliga stridisar är inget att avla på.

Det är bra om man minskar skaderisken ;)

Kl

Bland flockar funkar säkert ypperligt på vintern men kanske inte när stona brunstar och det finns hingstiga valacker..

Har bara valacker så jag har inga bekymer..Men hon som hade hästar innan där jag har hade en hingstig valack som betäckte stoet....

kl

Jag har varit med om många olika flocksammansättningar genom åren, och måste nog säga att jag tycker att det fungerar bäst när vallacker går för sig och ston för sig. Det blir färre skador och lugnare hästar är min erfarenhet (men naturligtvis beror det ju på vilka hästar det handlar om, vissa fungerar utmärkt i blandflockar). Jag tycker faktiskt inte alltid det är hingstiga vallacker som är problemet, utan det är minst lika ofta väldigt brunstiga, påstridiga ston som kan orsaka oroligheter.

//Julia

Kan hålla med om sista meningen. Men jag har erfarenheten att blandflock med icke-betäckande valacker med ston ger en lugn flock. Vi delade vår stoflock för det var för mycket skador. De fick var sina valacker med sig och det har varit lugnt nu. Men vem vet om lugnet håller i sig.

Vi har delat på våra. Framförallt i och med unghingstar och använjning, men här är det också otroligt hormonstinna ston som skapar kaos vid varje brunst. Vallackerna håller sig på sin kant och är fromma som vanligt, men stona gör flocken väldigt orolig med sitt tjaffsande. Så hos oss blir det lugnare och trevligare med var kön för sig!

Så där håller jag absolut med dig Freyja_bus

det beror helt på valacken, speciellt vår och sommar.
min valack tycker att brunstiga ston är pinsamma och skulle aldrig försöka betäcka.

Sådär är min också, han blev praktiskt taget våldtagen av ett brunstigt sto en gång och vi skrattar fortfarande åt det. Men han skrattade inte, var så säker.

ja det är klart! Men våra valacker tittar bara konstigt på dem iafll.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar