sto med föl.......

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 140
R

rosita

en fråga.

ett fullblodssto som fölar nu i april, behöver hon extre kraftfoder, dagligen om hon ska då med fölet på bete i sommar,?
betet är ganska magert.

en fråga till:) kan man ha en valack på bete hos sto med föl, tänker att en valack kanske är agressiv mot fölet, de känner inte varandra.

Tacksam för svar.
Rosita

Sv: sto med föl.......

Troligtvis behöver stoet ganska mycket tillskottsfoder utöver bete om det är ett fullblod och dessutom ger di.

En valack skulle jag inte släppa in.

Troligtvis behöver stoet ganska mycket tillskottsfoder utöver bete om det är ett fullblod och dessutom ger di.

En valack skulle jag inte släppa in.

tack för svar, bara undrar, är det så att en valack är agressiv mot fölet,

Om stoet känner valacken sedan innan hade jag gladeligen stoppat in det med lite äldre föl. Inte nyfödda med andra ord, men föl som är ett par månader gamla hade jag inte varit orolig för.

Om betet är magert kan ditt sto behöva tillskottsfoder. Det märker du dock snabbt. Är det en varm och bra sommar där det regnar ibland behöver hon nog inte så mycket foder, men om det blir som förra sommaren med massor av regn och tråkigt väder så behöver hon mer.

Kl

Frågan är hur ungen klarar ett magert bete...
Den lever ju inte på mammas mjölk enbart, fram till hösten.

AM

Är det du som ska ha ansvaret för sto + föl så tycker jag att du tar och skaffar dig lite böcker om uppfödning och lär dig mer, för det är ett stort ansvar att ta hand om.

Jag hade utgått ifrån att stoet behöver mkt kraftfoder, öst till en skyffel om dagen och blir hon fet så minska:angel:.

När dom redan börjat falla ur så är det för sent och tar lång tid att åtgärda.

Mitt eget sto tappade lite väl mkt i sommras trots ordentlig kraftfodergiva troligen orkade hon inte äta tillräckligt av det regnvåta gräset.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka