Sto med ej gröna papper, vad får...

kopparberg

Trådstartare
... avkomman för färg på sina papper?
Jag äger ett sto som är stamboksfört i utländskt avelsförbund (Brandenburger). Har hört att hennes avkommor den dagen hon får föl då inte kommer få gröna papper. Stämmer det?
Eller stämmer det som jag hörde att fölet får gröna papper om jag "registrerar om" stoet i ASVH?

Sv: Sto med ej gröna papper, vad får...

Jag har inte koll på just Brandenburger, men om det är godkänt av ASVH så är det plättlätt att få en ASVH stämpel i passet. Det står på ASVH's sida hur man gör den registreringen. Jag gjorde till det på mitt KWPN sto för ett par år sen. Då krävdes att en id-kontrollant verifierade att det var rätt häst, och sen skickade jag in passet till ASVH.

Hennes föl får gröna papper i ASVH men det var inte därför jag stämplade passet, det hade fölunngen fått ändå utan det var för att jag ville att stoet skulle få vara med på kvalitetstävlan.

Är ditt sto inregistrerat i Berlin-Brandenburgs hauptstutbuch är den erkänd av ASVH.

Jag snor tråden och frågar om mitt sto :)
Hon är registrerad i Mecklemburg förbundet. Får hon och hennes avkommor "gröna pass"?
Måste man regga stoet i ASVH för att kunna regga fölet där? och får fölet då grönt pass?

Mecklenburgförbundet är inte erkänt av ASVH, utan varje häst bedöms individuellt.

Jag äger ett sto som är stamboksfört i utländskt avelsförbund (Brandenburger). Har hört att hennes avkommor den dagen hon får föl då inte kommer få gröna papper. Stämmer det?
Eller stämmer det som jag hörde att fölet får gröna papper om jag "registrerar om" stoet i ASVH?

Fölen till ditt sto kommer att få gröna papper eftersom Brandenburg är godkänt i ASVH.

Jag snor tråden och frågar om mitt sto :)
Hon är registrerad i Mecklemburg förbundet. Får hon och hennes avkommor "gröna pass"?
[*]Måste man regga stoet i ASVH för att
[/LIST]kunna regga fölet där? och får fölet då grönt pass?

Nej hon får inte grönt pass = huvudstamboken iom att förbundet ej är godkänt. Men det finns en chans, om ditt sto har 3 led av hästar som godkänns i ASVH så får ditt sto gröna papper.

Fast för att förtydliga så får inte ditt sto gröna papper i praktiken utan hon behåller sitt mecklenburger pass (rosa antagligen) och får en stämpel i passet med ett svenskt reg nummer. Reg numret visar vilket register stoet hamnar i. Är hon berättigad till att hamna i huduvregistret får hon ett reg nummer som är uppbyggt på samma sätt som de grönpapprades.

Nej man behöver inte regga stoet i ASVH för att få regga fölet, utan man behöver bara skicka med en kopia på moderns stamtavla ihop med fölet registrerings underlag.
Stoet behöver man enbart regga om man vill stamboksföra eller som någon annan skrev vara med på 3 års test eller 4 års championat.

Om ditt sto är reggat i huvud stamboken (oftast rosa papper) hamnar ditt sto i samma register som de grön-papprade, om hon inte är i huvudstamboken kan hon få vita eller gråa beroende på hur stammen ser ut.

Det ska inte göra någon skillnad på fölets papper om du reggar stoet i ASVH, utan den får papper efter hur moderns stam ser ut ändå.

Mitt sto är reg i mecklenburgerförbundet och hon hade fått visas på 3 års om jag hade velat, i alla fall om jag uppfattade asvh rätt när jag ringde o pratade med dem. Hon har en asvh stämpel i sitt pass och är reg i asvh med nr 04054085. Någon som vet vilket register hon hamnat i egentligen? Och om hennes avkommor får gröna papper?

Hennes registreringsnummer visa att hon är registrerad som ett renrasigt halvblod med godkänd stam=gröna papper.

Tack för infon. Vet du om hon har rätt att starta i 4 års championat? Tänkte försöka kvala henne nästa år, om hon får. Får hon gå kvaliteten annars?

Hon har precis samma rättigheter som alla hästar med gröna papper:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 326
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka