Sto hingst eller vallack?

Sv: Sto hingst eller vallack?

Vem föredrar vad och varför`? Vid hästköp ridning hantering? intressant att veta:)

Ston är nåt speciellt, framförallt när man träffar på de som är hyfsat stabila i sin hormonnivå:angel:. Den jag har nu är helt underbar...jag får verkligen använda mig av all min intuition och känsla för att komma på rätt spår med henne. Just nu är hon en uppkäftig tonåring (3,5 år) med allt vad det innebär...:cool:

Har också ett hingstföl som ska bli valack om ett år. Som regel är valacker rätt stabila och mer lättformade än ston...Vill man som jag, mest rida och tävla, är valack att föredra. Ston startar alltid tankar om betäckning - föl o.s.v....

Hingstar är väl ok men jag har inte haft någon själv, bortsett från unghingstar. Känns inte som om det är nåt för mig om jag nu inte stöter på en som är en mycket god representant för sin ras då...hålles kvar som hingst endast om avel är aktuellt då...

Valacker är generellt trevligast anser jag. Jämna i humöret och ingen könsdrift... Hingstar har mer att ge, men kräver också mer. Själv skulle jag vilja ha en hingst, men jag har varken tid eller ork att engegera mig i en.

ridmässigt spelar det ingen roll, men jag skulle aldrig ville äga ett sto, då jag inte tycker om hästar som är sura och griniga mot andra hästar och sparkar sönder boxar för att snygga valacken tillfälligtvis gick förbi...

gillar överlag handjur. :p

Vid hantering skulle jag lätt säga Vallack, efter som de oftast är mycket lugna o jämna i personlighet. Ridning....Hingst för att dom har mer krut i sig utan att vara envisa( av MINA erfarenheter :smirk:)

jag skulle aldrig ville äga ett sto, då jag inte tycker om hästar som är sura och griniga mot andra hästar och sparkar sönder boxar för att snygga valacken tillfälligtvis gick förbi...

Det är så individuellt. Inget av mina ston är grinig eller sur, vare sig mot hästar eller människor. Besten, som jag har ägt i sex år nu, är precis som vanligt även när hon brunstar - det enda man märker det på är att hon kissar ovanligt mycket.
Ungstoet, Valpen, har säkert varit brunstig flera gånger i sommar men vi har då inte märkt någonting.

Immer

Jag har haft 3 egna hästar(hittils), alla ston:love:

Jag tycker att ston har ett underbart temperament:) Visst när de brunstar och gnäggar och sprallar runt för att "en kille" går förbi då kanske man hade önskat en aning mindre temperament, men det är ju mycket från individ till individ..:) Men när man har fått över ett sto till ens egen sida, då är de där och gör allt för en, det är iallafall min erfarenhet av ston:)

Ta inte illa upp nu, men jag tycker att vallacker kan vara en aning tråkiga att ha att göra med, de gör ofta precis som man vill utan att visa sin egen vilja (jag gillar hästar med temerament). Men dock skönt att de ofta inte bråkar/ tjafsar lika mycket som vissa ston (men detta gäller ju också från individ till individ).

Men det ända jag kan säga är att man inte kan dra alla hästar över en kam. Man kan inte välja häst efter kön för alla Hästar har sina positiva men dock även negativa sidor.

Ston. Jag gillar hästar med egen vilja, men samtidigt så blir dem mycket mycket tillgivna om man väl lyckas.

Mitt sto var en plåga när hon kom hit, brunstade hela tiden, sparkade i väggarna och sprang ifrån mig i hagen. Men nu, efter mycket slit och jobbiga dagar, så skulle hon ALDRIG göra något ont emot mig eller springa ifrån mig. Det är härligt när man verkligen MÄRKER skillnad!

Senast ändrad:

Åh Valack eller hingst.
De absolut bästa och alltid helt ärliga.

Ston är sura och bitchiga, iaf de jag har.

Tidigare skulle jag absolut ha svarat hingst eller valack utan att blinka...
men går man och köper sig en MÄRR så få man ta det som ev. följer med :p
Nu måste jag nog instämma att det är underbart när det funkar och man har dem "med" sig....
Men vad pratar ni om... kan de ha andra sidor??? :angel::D
menar ni nåt sånt här då?? :p

Inte det bästa humöret

(efter en stunds träning var hela långsidan i ridhuset, där hon tränat flera gånger tidigare fullkomligt livsfarligt...och en skottkärra i ett hörn som damen passerat 70 ggr innan helt plötsligt HÄSTÄTANDE!)

Men det är ju onekligen ett äventyr att äga ett egensinnigt sto...man får fantastiskt bra tålamod och lär sig att inte ta saker för givet ;)
Numer kan jag nog inte ha något annat i framtiden :love:

Senast ändrad av en moderator:

Hingstar och ston. Det är ofta mer go i dem. Är man väl vän med sitt sto så ställer de ju verkligen upp för en.

Vallacker kan ibland vara lite tråkigare tycker jag. (Säkert för att man inte har någon nytta av de på stuteri :D).

Har aldrig haft någon hingst.

Har haft en valack och han var underbar! :love:
Nu har jag ett sto som är en riktig pissråtta ibland.

har haft alla sorter och gillar hingstar bäst.. men nästa häst blir ett sto då ja vill kunna ta föl.
valacker blit ofta lite väl tama/tråkiga.

Vem föredrar vad och varför`? Vid hästköp ridning hantering? intressant att veta:)

Jag tycker man ska se till individen. Antingen passar hästen och jag ihop eller så gör vi det inte. Då spelar det ingen roll vad det är för kön. Sen tycker jag personligen att det inte finns någon anledning att hålla en hingst om man inte ägnar sig åt avel.

Det spelar mig ingen större roll. Vad som spelar roll är hur dom är som individer.
Hyrde ett ponnysto när jag var yngre, som var envis och tjurig men älskade henne ändå.
Min första egna ponny var en valack och han var verkligen hästen för mig!
Har också haft en connemarahingst ett tag, även han har en stor plats i mitt hjärta.
Slutsats, individen har som sagt mer betydelse än könet.

Jag har valack nu, han är en riktig tjänare i ridningen, inomhus inte alltid den bästa men de börjar släppa nu också när vi börjar närma oss 20 = ).

Men nästa häst/hästar, blir garanterat ston! Jag personligen behöver jämt nya utmaningar, så ett sto som har lite hormonbesvär gör mig inte för mycket:P Jag är envis jag med, och ngn måste jag ju få tjabba lite me d:D

Ston!
Det är en större utmaning.
Samtidigt som man vet hur det är liksom.. deras perioder.
Man är ju brud själv, vi är mkt känsligare än killar ^_^

ridmässigt så spelar inte könet någon roll utan ridbarheten i största allmänhet.

vid hantering så är ston och vallacker lättare då man inte behöver tänka på alla andra hästar, ta hänsyn till sina stallkamrater vart man ställler sin hästa osv.

sen kan det ju vara att tänka på att alla stall inte tar emot hingstar, så det kan bli porblem för dig.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama