Sto e: Schwadroneur, hur hade ni tänkt?

Sv: Sto e: Schwadroneur, hur hade ni tänkt?

Självklart är det som du skriver. Alla kan inte vara bara toppen eller botten heller.
Men jag har verkligen fått en bra uppfattning om hans avkommor.
Sedan är det ju också jätteviktigt hurdan uppväxt unghästen får, om den visats med de rätta förutsättningarna osv. En det kanske inte visats alls. Saigon har väl haft ett par i championaten förra året och även ett par i år.
Jag kan lite blygsamt känna att dessa hästarna jag ser framför mig kanske inte är "stjärnor" men med rätt ryttare på gör dom vad som helst och där hämtar man det sista. Jag är ju över öronen nöjd med min och ingen av de andra skulle jag gömma heller. Så jag ser bara att hästarna e: Saigon har varit positiva.
Kanske inte Totilas men den risken är inte överhängande för en annan hingst heller ;-)

Jag har inte läst alla siffror-statistik, men verkligeheten och goda rykten säger mig mycket gott.

Jag har sett ett fåtal avkommor efter Saigon och de har tyvärr inte alls varit imponerande. Har bara sett en på kvalitets (eller var det 3-års) och den fick formligen usla siffror. Så för mig smäller han inte speciellt högt men jag kanske har haft otur?

Vad tråkigt, jag måste hoppas att du verkligen haft otur!!

DSC00284.JPG

DSC08934.JPG

Bilder på min Saigon-Amiral valack f.04

Nu har jag hittat fler hingstar som får mig att tänka, men sen är det ju hur de skulle passa med min dam. Jag vill ju gärna ha en som ger fölet lite kortare kropp då hon är ngt lång (har inte fattat om det går att visa kort på henne utan att ha en hemsida att hänvisa till :angel:) men nya namn, vad tycker alla om: Wladimir? Sir Oldenburg? Maserati? Skulle de funka på en dam som min tror ni?

Hon rör ju sig bra men som sagt har haft problem i frambenen som jag tror vi hittat källan till nu. Fölet måste upp fram och kortas av lite hehe... går det att specialbeställa dem?

Nu har jag hittat fler hingstar som får mig att tänka, men sen är det ju hur de skulle passa med min dam. Jag vill ju gärna ha en som ger fölet lite kortare kropp då hon är ngt lång (har inte fattat om det går att visa kort på henne utan att ha en hemsida att hänvisa till :angel:) men nya namn, vad tycker alla om: Wladimir? Sir Oldenburg? Maserati? Skulle de funka på en dam som min tror ni?

Hon rör ju sig bra men som sagt har haft problem i frambenen som jag tror vi hittat källan till nu. Fölet måste upp fram och kortas av lite hehe... går det att specialbeställa dem?

Av de där tre gillar jag Maserati mest, därefter Wladimir OA. M. är luftig och kvadratisk, men är enligt uppgift rätt svår att sitta på. Wladimir är rörlig och kortlinjerad.

(Sir Oldenburg har jag inte mycket till övers för - faller isär, stel rygg, uppvisar ingen samling, bara ökad trav. Tyvärr verkar väldigt många falla för just en stor svart hingst med frambensshowig trav, men det är egentligen det minst viktiga på en dressyrhäst, anser jag. Och i synnerhet på en äldre hingst som borde kunna uppvisa alla svårklassrörelser. )

Å va synd. Sir Oldeburg som ser så snygg ut... snyft.. Jag är fullt medveten om jag är all over the place med hingstar men har precis hittat Don Henrico oxå. Verkar lovande i min värld, Vad tycks om honom?

Blev väldigt fundersam när jag började titta igenom stamtavlor lite längre bak i leden. Hur nära får hingstar vara innan det inte blir så bra? Soya har ju både Cor de la Bayère och Arogno i 3-4 ledet på mor resp fars sida. Alla de snyggast jag tittat på har ju dessa två :-( Alla Hohensteins avkommor, så där rök Hohenstaufen o. Istenburg. Wladimir har CdlB i 4:e led, Johnson (som är en ny stjärna, vad tycks om honom?) i 5:e led. :-( Även Imperio som har Flaneru och Ibikus i 4:e led, Soya har dem tror i 4:e led. Hur illa är det? Hade ju helst haft helt fint blod i henne men så kankse man inte ska tänka? Blev lite föräslkad i Zuidenwind men tja, måste ju klart ta en riktig turne å kolla på alla, hålla koll på avkommor.

Men har börjat kolla mer å mer på Skovens Rafael! Han ser verkligen fin ut! Kan dock inget hitta om hur det är med hans riktning... Behöver ju en som går riktigt uppåt!

Har hört att fulllblod på UE ska vara en lovande grej för att få lätthet i hästen, är det samma med anglo? De noir har ju Matcho x, ex, han är ju inte ful.

Tacksam som alltid

Blev väldigt fundersam när jag började titta igenom stamtavlor lite längre bak i leden. Hur nära får hingstar vara innan det inte blir så bra? Soya har ju både Cor de la Bayère och Arogno i 3-4 ledet på mor resp fars sida. Alla de snyggast jag tittat på har ju dessa två :-( Alla Hohensteins avkommor, så där rök Hohenstaufen o. Istenburg. Wladimir har CdlB i 4:e led, Johnson (som är en ny stjärna, vad tycks om honom?) i 5:e led. :-( Även Imperio som har Flaneru och Ibikus i 4:e led, Soya har dem tror i 4:e led. Hur illa är det?

Det är inget problem. Alla trakehnare är släkt med varandra, och Arogno finns överallt, det är en fullt okej korsning.

Skovens rafael också en mycket fin hingst.

Det är inget problem. Alla trakehnare är släkt med varandra, och Arogno finns överallt, det är en fullt okej korsning.

Skovens rafael också en mycket fin hingst.

Tack, tack för att du orkar med mig :-) JO, börjar bli lite smått kär i Rafael men sen måste jag ju verkligen ha en med ordentligt uppförsbacke, kan inget hitta om just det på honom. Vet du?

Tack, tack för att du orkar med mig :-) JO, börjar bli lite smått kär i Rafael men sen måste jag ju verkligen ha en med ordentligt uppförsbacke, kan inget hitta om just det på honom. Vet du?

Det beror på vad du menar. Han kanske inte har de längsta frambenen, men röra sig kan han ju bevisligen.

Har du kikat på Rafaels hemsida (den danska)? Han har ju toppat alla årgångschampionaten,och är utagen till UVM i Tyska Verden,igen......

Är detta uppåt nog :d

Nog är Rafael läcker allt. Får följa hans avkommor nu framöver ordenligt! Är ju några hingstar jag vill hålla ett extra öga på. Min fokus ändras ju lite efter dagsformen..hehe, idag kan jag säga att det är mentaliteten på hingsten som är absolut viktigast, puh!...hehe. Nu har jag ändrat lite igen, hoppas ni hänger med: de hingstar jag för tillfället ska hålla koll på är, håll i er ;)
Imperio, Dalwhinnie, Wladimir, Hohenstaufen, Rafael, Johnson (fortfarande ingen som vet ngt om honom?), Tuschinksi, Don henrico och De noir. Haha.. ingen liten lista men jag har ju tid. Jäkligt dåligt med befästa, äldre hingstar, och min lilla som är förstföderska, kan väl bli hur som helst...

Fast Tuschinski, Johnson, Imperio och De Noir har väl använts ett tag så helt färska är de ju inte. ;) Fast de avkommorna finns ju inte i Sverige.

Det var en sto e: Johnson som kom trea i Kungakannan i år. Hon var inte så stor men riktigt snygg. Har för mig att det var Bernstein på mödernet på henne.

Fast Tuschinski, Johnson, Imperio och De Noir har väl använts ett tag så helt färska är de ju inte. ;) Fast de avkommorna finns ju inte i Sverige.

Det var en sto e: Johnson som kom trea i Kungakannan i år. Hon var inte så stor men riktigt snygg. Har för mig att det var Bernstein på mödernet på henne.

:-) ne, kanske inte..haha, allt är nytt för mig men jag förösker mig på matte och fundera ut vilka som har avkommor under ryttare att titta på- men det kankse inte gick så bra...haha.

Äntligen lite om Johnson! Så då finns hans avkommor i Sverige? Fiint. Löjligt svag för Flemmingh, vet dock så lite om hans huvud och som sagt så hade tösen en riktig urladdning häromdagen så nu är det mentaliteten som är på tapeten. Ger han fina ridbara hästar? Måste hålla ett öga på Johnsons avkomors storlek, mindre får de inte bli än damen är nu! Johnsons fars stam är riktig trlig i mina ögon, sen kan jag ju inget om hur det ser ut med blandningen, men Furioso II är ju farfar till FLorestan I, en hingst man mer eller mindre vuxit upp med och drömt om :-)

Senast ändrad:

Jag maler på så får vi se om det är någon som orkar med mig längre. Har självklart "hittat" fler hingstar, nu några som faktiskt är väl beprövade.
Kostolany
Gribaldi
Jazz
Blue Hors Hotline (läste dock på buke at hans avkommor är "beiga")
Hofrat
Herzensdieb
Sistnämnda blev jag störtkär i och ju mer jag läste desto mer tänkte jag, självklart honom en gång! Men sen kolade jag stamtavlan! Brrrr.... är inte förtjust i linjeavel. Vad tycker ni om det? Hur illa är det? Vad kan man förvänta sig av dessa hästar? Finns det något som skilljer dem åt från hästar som ej är linjeavlade?

tacksam

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka