Sto e: Schwadroneur, hur hade ni tänkt?

Sv: Sto e: Schwadroneur, hur hade ni tänkt?

Hiddeous, vet du något om skillnaden på far och son? Alltså Tuschinski och Tailormade Temptation? Tacksam!

Bortsett från en bättre inskening bak är den skillnad som jag fäster mest vikt vid att T. är uppstallad i Danmark, vilket underlättar skick. De vi fått från Holland har inte varit av bra kvalitet pga långa transporter. Här kan du hitta några föl efter honom:
http://www.warmblood.dk/auction/elite-foal-auction-09/forside/elitefoelauktion-5.-september-2009

På ett så litet sto som behöver få upp framdelen hade jag tagit Damino SD. Hans absolut starkaste drag är den fina fronten som han nedärver väldigt väl. Han lämnar dessutom bra storlek. Jag har föl efter honom i år, och jag är såklart jättenöjd. Han är inte så gammal än och jag har svårt att vara objektiv-men fin front och bra balans har han iaf:). Om du kollar i föltråden finns där ett annat Daminoföl som är toppen och även i 09-tråden är där ett otroligt fin sto e honom.

På ett så litet sto som behöver få upp framdelen hade jag tagit Damino SD. Hans absolut starkaste drag är den fina fronten som han nedärver väldigt väl. Han lämnar dessutom bra storlek. Jag har föl efter honom i år, och jag är såklart jättenöjd. Han är inte så gammal än och jag har svårt att vara objektiv-men fin front och bra balans har han iaf:). Om du kollar i föltråden finns där ett annat Daminoföl som är toppen och även i 09-tråden är där ett otroligt fin sto e honom.

Problemet som jag ser med Damino är att man inte vet något om ridbarheten. Jag tycker inte alls att han ser lättriden ut. Någon som vet hur han presterar under Andreas?

Tja 8-8 resp 9-9 av testryttarna, så så hemskt svårriden kan han inte vara:).

..
Dalwhinnie har knappt några avkommor ännu, så svårt att utvärdera. Trevlig individ, snygg, verkar ridbar utan supergångarter. Med tanke på att stoet verkar tufft i humöret skulle jag nog gå på mer säkra alternativ (alltså hingstar som fått fler avkommor).

Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt tror att Dalwhinnie kan bli en typförbättrare, men inte en förädlare. Jag har sett tillräckligt många nära släktingar för att tro att Hanssons har en speciell superfin men hemlig form som de stöper sina uppfödningar i ;). Dalwhinnie själv är utan tvekan den grövsta av de som jag sett och jag vet inte om det är för att han är hingst och de andra jag har sett är ston och valacker. Kollade lite på fölbilderna som kommit in på Flyinges hemsida och de ser ut att komma från samma form de med :). Ingen av dem ser ut att vara grova utan snarare hyfsat ädla, med kanonfin front.
Roade mig att kolla hans stam på blup.se för ett tag sedan och vandrade runt i stammen, kollade syskon etc. Jag får intrycket av att det är en riktigt solid stam med ett tydligt mål att producera rörliga och snygga hästar. Får han samma blup som helsyrran så är det ju inte illa.
Eftersom jag inte har annat än beundrat på avstånd (någon meter) så kan jag inte yttra mig om temperamentet, men ryktet säger att det ska vara bra.
/U

Jag slår ett slag för Saigon!!
Jag har en tävlingshäst e.Saigon-Amiral som är så fantastisk i tempramentet att bättre inte finns. Och en till i stallet som är e. Saigon-Hertigen som är toppen toppen!! Båda våra (och en till på gång) går högvakter och korteger. Min tävlar med bra resultat och den andra skulle kunna ha gjort. Istället går den som musikhäst och går som en klocka!!
Polisen har numera 3 Saigon hästar och är lyckliga och önskar sig inget annat.
Dessutom har jag sett några till och alla ser superfina ut!
Överlag otroligt snygga hästar, vackra. Tempramentet är perfekt. Snälla, arbetsvilliga och kloka!!
Gångarterna är bra på samtliga. För att ge en bedömning så är ju alla jag sett klara 7och och de flesta 8 mässiga. Klart inga begränsade hästar där inte.
Storleken är på de jag sett blandad. Min är 174 och den minsta 162, men då har jag dålig koll på mödernet.
Min häst är klar för Falsterbo och Saigon har haft avkommor med i unghästklasser förut med bra betyg.
Jag önskar mig ett helt stall med Saigonhästar!! Schwung, huvud, balans och ridbarhet. Och stiliga hästar dessutom!!

Jag har bara hört gott om Saigons avkommor. Troligen inget dåligt förslag.
/U

Jag måste bara få fråga...

Nu har jag sett massor med inlägg som fullkomligt lovordar Saigonavkommorna. Jag tycker också att det är en fantastiskt vacker hingst men blev lite nyfiken på hur hans nedärvning ser ut egentligen...särskilt efter att man läst inlägg som Ditt om att de flesta har 8-mässiga gångarter.

Hingsten har ju A-premierats det är inget snack om det men jag var ändå nyfiken och roade mig nu på morgonen med att gå igenom samtliga resultat från treårstest för hans avkommor födda 2006 - och resultatet är långt ifrån det som ni som sett många avkommor beskriver.

46 avkommor finns registrerade födda det året. Jag har inte räknat hur många som visats men i mina ögon är resultaten inte alls de som beskrivs här.

Två avkommor står ut med sina gångarter då det fått 8 8 8. Utöver det finns det ytterligare en som fått en 8 på galopp. Skritten verkar nedärvas bäst då det utöver de två genomgående åttorna finns ytterligare tre 8or och en 9.

Att i en hel årskull endast ha två 8or på trav och tre på galopp känns inte som att förärvningen av gången är speciellt säker.

För att Saigon skulle bli A-premierad måste ju avkommorna med bra resultat finnas - men uppbarligen finns de inte som treåringar. Ni som sett många - ser de annorlunda ut som äldre? eller finns resultaten på tävlingsbanorna istället?

Jag har sett en 7 avkommor på kvaliten, ingen på treårstest. Majoriteten har varit ädla och moderna i typen med rörelser över genomsnittet. Jag kommer inte ihåg några poäng, och jag vet inte hur de hoppar eftersom jag skrivit åt exteriördomaren.

Däremot har jag inte sett några på tävlingar för jag har inte varit på så många de senaste åren.

hmm, måste nog kolla in denna Damino... Kul att få lite feedback på Dalwhinnie, tycker ju han är så snygg! Och går ryktet om en snäll hingst så lyssnar jag! Saigo har jag helt klart haft på tapeten då jag alltid tyckt hans far Sack verkar vara en goding men nu avrådde mitt stos uppfödare mig från honom, tror det va det hon gjorde iallfall... Hon pratade istället om Hohenstaufer (rätt?, gammal hingst? Trakhener i alla fall), han var fin och nån avkomma efter honom. Jag och namn.... Nån som vet vad jag pratar om och vad jag kan hitta honom?

Hon tyckte inte heller jag skulle ta på Don Romantic, för huvudet... hon vet ju sin stam så jag lyssnar på henne. :-)

ska imorgon försöka ta en bild på min dam så ni vet hur hon ser ut.

Senast ändrad:

De där fölen efter Temptation rörde ju sig riktigt väl! Och snygga också. Jätteroligt att se.

Jag måste bara få fråga...

Nu har jag sett massor med inlägg som fullkomligt lovordar Saigonavkommorna. Jag tycker också att det är en fantastiskt vacker hingst men blev lite nyfiken på hur hans nedärvning ser ut egentligen...särskilt efter att man läst inlägg som Ditt om att de flesta har 8-mässiga gångarter.

Hingsten har ju A-premierats det är inget snack om det men jag var ändå nyfiken och roade mig nu på morgonen med att gå igenom samtliga resultat från treårstest för hans avkommor födda 2006 - och resultatet är långt ifrån det som ni som sett många avkommor beskriver.

46 avkommor finns registrerade födda det året. Jag har inte räknat hur många som visats men i mina ögon är resultaten inte alls de som beskrivs här.

Två avkommor står ut med sina gångarter då det fått 8 8 8. Utöver det finns det ytterligare en som fått en 8 på galopp. Skritten verkar nedärvas bäst då det utöver de två genomgående åttorna finns ytterligare tre 8or och en 9.

Att i en hel årskull endast ha två 8or på trav och tre på galopp känns inte som att förärvningen av gången är speciellt säker.

För att Saigon skulle bli A-premierad måste ju avkommorna med bra resultat finnas - men uppbarligen finns de inte som treåringar. Ni som sett många - ser de annorlunda ut som äldre? eller finns resultaten på tävlingsbanorna istället?

Detta gör att jag vill fortsätta att fråga, ser du ASVHs öppenhet med BLUP-sidan där alla resultat och bedömningar finns med som en nackdel för de svenska hingstarna. Det är ju helt klart att det inte är lika lätt att få fram resultat från andra förbund, DWB är väl de som kommer närmast i tillgänglighet. Fast där måste man väl betala för att få se allt.
Ingen hingst är ju någonsin så bra så att alla avkommor blir stjärnor, en hingstägare framhåller ju endast de bra avkommorna, men här är det ju lätt att hitta allt. Jag tycker det är utmärkt och fantastiskt hjälpmedel som ASVH ger, men ibland verkar det som stoägarna hellre tar en hingst man inte vet så mycket om (ej stående i Sverige) än en som man kan gräva fram något dåligt om.

Jag tror dock att det Pisan menar är att Saigon inte verkar ge några glänsare till avkommor direkt. Är tdligen bara en enda avkomma som fått en 9, på gångarterna och då på skritten. Jag håller med om att för att vara en dressyrförärvarae av dignitet bör hingsten ha lämnat en och annan riktig glänsare med lite fler 9or och gärna nån 10a också.

Jag har sett ett fåtal avkommor efter Saigon och de har tyvärr inte alls varit imponerande. Har bara sett en på kvalitets (eller var det 3-års) och den fick formligen usla siffror. Så för mig smäller han inte speciellt högt men jag kanske har haft otur?

Ja det är precis så jag menar..

Nu hade jag när jag skrev förra inlägget tittat bara på avkommorna födda 2006 så den där enda 9an gällde den årgången.

Nu har jag dock - i ambitionen att hålla mig vaken under fölvaket - även gått igenom någon ytterligare årgång och hittade inte heller topparna där - och då är de årgångarna rätt ordentligt stora.

Men någonstans måste ju de framgångsrika avkommorna finnas? De jag hittar på blupen visar en för en gångartshingst stor överrepresentation av 6or och tyvärr heller ingen stark nedärvning för hans egen fantastiska typ.

Lite nyfiken är jag på var jag hittar avkommorna som givit honom A? Eller är det helt enkelt så att det för att erhålla A räcker att man har en räcka avkommor som precis når klass I (eftersom klass I och diplom räknas ihop i statistiken)? I så fall räcker det ju ganska bra med 7or på gångarterna rakt igenom?

Dark Ronald - Självklart är det bra med öppenheten och det är någonting jag uppskattar. Min fråga grundar sig snarare på att jag här på forumet sett många inlägg som lovordar hingstens betydelse både som typ- och gångartsförärvare . Detta parat med att han blev A-premierad 2010 och att de avkommor jag sett som hållit bra klass undantagslöst kommer från fantastiskt bra mödernen gjorde att jag letade lite vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka