Sto e: Schwadroneur, hur hade ni tänkt?

skorpannorpan

Trådstartare
Drömmer om att i framtiden betäcka min lilla dam, men är helt vilse i hur man ska tänka. Hon är E: Schwadroneur UE: Cortez UUE: Pontus. Hon är bara 161, lite väl neråt i framvagnen och har ett satans humör efter sin kära mor. Så hur hade ni tänkt? Jag inser ju att jag bara sitter å tittar på sånt som jag tycker är vackert, vilket kankse inte skapar ett bra föl. Hingstar jag har ett gott öga till är Imperio, Grafenholtz (hade varit kul att ha kvar lite hopning i henne då hon hoppar som en katt), Connery, Dalwhinnie... Saigon (kankse ännu hellre Sack..) är inte ful och inte heller JJRay Ban... Rosseau... Finns ju en del...hehe..men kanske först och främst de fyra första. Men det absolut viktigaste är ju att fölet ska födas men lite bättre attityd än sin mor, gärna resning i uppförsbacke och kankse lite större...

Hur skulle ni tänka? Vad vet ni om dessa hingstars avkommor? Får de trevliga föl? Försöker läsa mig till någon form av "betäckningsförstånd" men alla "C-linjer" och "d-linjer" och allt vad det heter förvirrar mig. Sen läser man om hingstblandade linjer och... what the... fattar ingenting!

Iallfall. Hur skulle ni tänka runt min lilla brud? Hade varit så spännande att få lite infallsvinklar av människor som kan :bow:

Tacksam
Caroline

Sv: Sto e: Schwadroneur, hur hade ni tänkt?

Jag har ett sto med liknande stam, och liknande egenskaper. Så här tänker jag spontant:
Sch. är ju en utpräglad gångartshäst, som brukar förmedla bra trav ffa, hur rör sig stoet? Om hon är rörlig skulle jag absolut prioritera gångartsstam.
Hur är hon byggd i övrigt? Är hon överbyggd? Benställning?
Imperio är rejält stor, 174 cm, och har bevisat gott psyke med enorm lösgjordhet (jag har bevittnat det i typ full storm). Han lär lämna ädelt, men ser lite vinklad ut bak och överbyggd, åtminstone som ung. Insterburg är ett annat bra alternativ tror jag, verkar ha bra go och fin exteriör. Själv har jag fallit för holländskt blod, för att få go-andan som de verkligen besitter. En ädel sådan hingst är inte heller fel! (synd att inte Vivaldi ips finns tillgänglig, han ser så vacker ut!) Ex. Temptation, som verkligen är i ropet i Danmark.
Hur är hon att rida? Har hon presterat något på dressyr- eller hoppbanan? Ska du avla för egen del eller försäljning?
Jag tycker inte att trakehner låter fel alls, men se till att den (med tanke på att du redan har trakehnerinslag) inte fördubblar eventuella icke-önskvärda egenskaper, som överdrivet gracila ben, tex.

Tack för svaret. Mycket jag inte alls tänkt på. Min tjej är inte överbyggd men är byggd i lite väl nedförskbacke. Inte jättegracila ben men hela hon är jättepetit! Fin rygg ( blev kallad "engelsk rygg" av en sadelimprovade). Hon är tävlad upp till LA:6 i dressyr men har kapacitet för mer. Hon har aldrig hoppat på annat än km å då kankse bara 80 cm men hon äslar det och Cortez har gett henne hopphuvud. Väldigt rörlig och fina gångarter. Ett rejält övertramp i skritten. Så gångarterna är ju klart ngt jag vill ha kvar. Men sen är det ju jätteviktigt att hingsten har och för vidare rätt attityd så gått det går då min lilla dam inte är den lättaste och absolut inte någon som accepterar "provryttare". En gång på henne ger ingen stjärnögon... Vet inte vad jag avlar för. Behålla eller sälja. Beror helt på vad det blir för föl. Men ett föl efter henne vill jag ha om det blir avel av henne. Går hennes gener igenom för mycket så lär jag väl inte lbi av med första fölet heller :angel:

Vad är det för holländare? Vad är Donnerhall?

Väldigt rörlig och fina gångarter. Ett rejält övertramp i skritten. Så gångarterna är ju klart ngt jag vill ha kvar.
Men sen är det ju jätteviktigt att hingsten har och för vidare rätt attityd så gått det går då min lilla dam inte är den lättaste och absolut inte någon som accepterar "provryttare". En gång på henne ger ingen stjärnögon... Vet inte vad jag avlar för. Behålla eller sälja. Beror helt på vad det blir för föl. Men ett föl efter henne vill jag ha om det blir avel av henne. Går hennes gener igenom för mycket så lär jag väl inte lbi av med första fölet heller :angel:

Vad är det för holländare? Vad är Donnerhall?

Ok, om du vill behålla en stor skritt går nog de flesta holländare bort. Om du vill satsa på rörlighet, vilket verkar klokt, skulle jag fundera på Don Romantic, Skovens Rafael och Tailormade Temptation. Imperio ser ut att ha långa bakben så han kanske inte matchar ditt sto perfekt. Av Sverigestationerade hingstar tycker jag att Bellagio ser fin ut.

Jag skulle prioritera ett bra huvud och mjukhet, och välja bort hoppningen. Jag tror det är svårt att få både och utan att stamtavlan blir för rörig.

Har också ett sto e: Schwadroneur! Sorayas stam http://www.blup.se/sv-SE/horses/163394-soraya-swb

Hon är seminerad med Belamour. Gjordes även förra året med det blev tyvärr tvillingar som hon kastade en månad innan det var beräknat. Funderade ett tag på Connery denna gång men det blev Belamour, han verkar ha ett bra temperament. Soraya har mycket temperament, fast jag tror att det skulle vara bättre om hon var i mer arbete. Har inte blivit så mycket med det då jag fått barn. Hon är inriden som 3 åring, lite riden efter det ej tävlad. Skulle behöva mer uppförsbacke, vilket kanske inte Belamour bidrar med...

Andra hingstar som var i tankarna: Don Romantic, Damino, JJ Rayban.

Detta kanske inte är till mycket hjälp, men jag kunde inte låta bli att skriva lite när det var ett sto e: Schwadroneur. Det finns väl inte så många?

MVH
Carolina

Intressant, jag gissar att ditt sto har bra typ i så fall. Belamour är ju lite traktor, skulle nog inte använda den hingsten till TS sto. På vad sätt visar hon humör?

Jag har ett sto e BH Hertug(e Schwadroneur) med mkt god typ o gångarter, betäckte henne 06 med Bocelli o fick ett kanonfint föl som utvecklats ännu bättre.

Tack Hiddeous! Nu fick jag att tänka på. Du tycker inte alls om Dalwhinnie? Du verkar veta vad du snakcar om så du kankse vet mer om honom?

Tack Blicken! va kul att höra från någon med Schwadroneur! Jasså, det kankse inte bara är modernesidan på min morrhoppa som har ett huvud fyllt av annat ;) Va din oxå lite i nedförsbacke? Huh... intressant... har sagt till mig själv att det måste vara ngn med en rejäl uppförsbacke och nu fock jag lite vatten på min kvarn. JJ ray Ban har jag också tänkte på, men fuxälskare som jag är var det nog mest för färgen, hehe. Kanske ska ta en seriös koll på honom, Vet du ngt om hans föl? Eller hans temperament? jag kan intehitta något om hur stor din dam är? Min blev så himla liten, bara 161. Hur stor är din? Om man kankse ska lägga ett kol till på höjden oxå ifall Shcwadroneur ger små föl... himla kul att höra från dig! Du kan väl berätta mer om du tänkte!?

Caroline

Hiddeous, nu är jag säkert otroligt trög men.. vad menar du med traktor? TS? Vet du något om Don Romantics temperament, har fått tipset från flera stycken nu. :-)

Soraya är inte heller så stor, har inte blivit av att jag mätt henne, gissar på 160-165 cm. Tycker inte att hon är byggd i nedförsbacke mera plant om man säger så, men det skulle behövas uppförsbacke i hingsten egentligen. Vi valde Belamour mycket för temperamentet. Var även inne på att seminera med Connery (flyinge har han i sitt program), en trakhener då vi gärna hade forsatt i trakhener spåret men backade i sista stund, tyckte det blev för mycket pengar på första fölet. Tanken med att betäcka henne är att se lite vad det blir av det och jag ska själv ha barn i höst... Sen ska hon utblidas lite mer innan det blir fler föl.
Soraya blir lätt virrig och lite okontaktbar när hon blir stressad. Behöver en lugn ryttare som har tålamod att förklara. Har dock blivit mycket bättre med åren, så jag tror det blir ännu bättre när hon kommer i ordentlig träning. Vill helst ha koll på alla kompisarna. Trevlig att hantera i stallet. Ska man ha en tävlingshäst att komma nånstans med behövs ju en massa energi... bara den går att hantera.

Tyvärr har jag ingen mer info ang. JJ.

Jag skulle nog ha koll på höjden också.

(mailar bild på mitt sto till dig)

/Carolina

mitt sto har mkt trakhener i sig, o mkt uppförsbacke! Jag tror mkt kommer från hennes far Krack C, han finns ju tillgänglig i sverige nu. Kanske de kan vara nåt, de avkommor jag sett till han har alla samma skritt o trav.. Höga benlyft, markvinnande, bra balans.

ÅÅh, en efter Krack C din lyckost, han är inte dåligt snygg. Lite dyr till första fölet bara :-( Men den hade jag gärna haft! Hur är din? Är din häst? Raket eller lite mer sansad? Dock finns ju Tuschinski oxå, Krack Cs avkomma. Undra hur hans föl blir i huvudet... Någon som vet?

Blicken, jag har oxå funderat på Connery, lite mindre fullblod än i Imperio + att om jag inte misstar mig nu så är väl Imperio Connerys son? Min dam är absolut inte stressig eller okoncentrerad, hon går i of s fullt ut i stort sett, däremot är det långt ifrån säkert att alla fyra är på marken. Gärna lite skutt och bus när man minst anar det...Ganska överladdad hur mycket hon än går, lite ofrivilliga levader och liknande ;). Så mycket fullblod kankse inte är min väg att gå. Hade gärna sett att Zack fanns kvar i Sverige, har väldigt bra erfarenheter av hans föl...

När du tänkte trakhener, hur tänkte du då? Vad var din viktigaste grej hos hingsten? Kan väldigt lite om trakehener utöver att de ska ha hög ridbarhet.

Trakehner är vackra och intelligenta:love:

Har en 25% och en 62.5%.

Hiddeous, nu är jag säkert otroligt trög men.. vad menar du med traktor? TS? Vet du något om Don Romantics temperament, har fått tipset från flera stycken nu. :-)

Traktor = lågställd, lite tung i frampartiet. Säga vad man vill om Belamour, men typstark är han inte, och om ditt sto har samma svaghet skulle jag genast välja bort honom. Don Romantic lämnar så vitt jag vet mycket bra temperament, Don Schufro (farfar) är också känd för att lämna bra, energiska avkommor.

Dalwhinnie har knappt några avkommor ännu, så svårt att utvärdera. Trevlig individ, snygg, verkar ridbar utan supergångarter. Med tanke på att stoet verkar tufft i humöret skulle jag nog gå på mer säkra alternativ (alltså hingstar som fått fler avkommor).

ÅÅh, en efter Krack C din lyckost, han är inte dåligt snygg. Lite dyr till första fölet bara :-( Men den hade jag gärna haft! Hur är din? Är din häst? Raket eller lite mer sansad? Dock finns ju Tuschinski oxå, Krack Cs avkomma. Undra hur hans föl blir i huvudet... Någon som vet?

Kan inte ge dig ett riktigt uttömmande svar då jag träffat min donna 1-2 timmar på snart två månader... Hon står på flyinge..

MEn hon är VÄLDIGT ödmjuk, försiktigt, tillitsfull, men vaken, alert, men inte de minsta dum! Hon har mkt luft i sina gångarter o mkt bakben. Modern o fin i typen, väldigt ädel. hon har gribaldi i andra led å amor i tredje, så de är mkt trakhener i henne.

Pratar väldigt mkt med IPS, o de säger likadant om Vivaldi, united, o de andra hästarna de har efter Krack C. Han typar dem väldigt väl.

Tuschinski har rätt mkt gemensamt med mitt sto, hans morfar är pion o inte gribaldi, men sen har bägge amor i tredje led. Han är en väldigt trevlig hingst som rör sig väldigt bra. mkt likheter med mitt sto där med, väldigt bra balans, takt, o mekanik. Om han passar stoet för övrigt kan de vara nåt o tänka på? Hans bakkotor är något veka, vet inte om de står nånstans. Men de sa nämnden o man kunde se lite av det med.

Jasså, svaga bakkotor, vette hundan om jag vill ha då Soya har väldigt fina ben men haft lite problem där fram ett tag... vill ha så bra ben som det bara går även om jag inte vet varför hon haft återkommande problem. Fick ju ett tips från Hiddeous om Tailormade Temptation som är en avkomma till Tuschinski. Hur är det med hans kotor? Om han för dem vidare eller inte menar jag...?

Någon traktor kan jag inte ta, då min dam har lite av de själv även om hon inte är tung, Högställd, lätt, bra balans, bra huvud, gärna lite kort i kroppen, uppförsbacke... det är vår drömman :-)

jag tror hans veka bakkotor e en slump, jag hade kanske inte tagit honom till ett sto med vek bakkärra, men gott o väl till en med normal bakdel.

Hiddeous, vet du något om skillnaden på far och son? Alltså Tuschinski och Tailormade Temptation? Tacksam!

Kom igen nu, en liten bild på damen;)! Stostammen på henne går ju inte av för hackor heller då mamman är en avkomma till Saffran.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka