Sto e. Pine Chip

Sv: Sto e. Pine Chip

Tackar :)
Följdfråga:
När man gör urval på härstammning går man då efter föräldrarnas avelsindex eller något annat?

Vad sker vid besiktningen? Vad tittar ni på då?

Det är en grupp som är sammansatt av Trottex som gör selektionen. Det brukar gå till så att var och en i den gruppen bedömer hästarna för sig och delar i dem i olika kategorier efter förväntad prisklass. Sedan träffas gruppen och jämför bedömningarna, vilka brukar vara väldigt väl överensstämmande mellan gruppens medlemmar. De hästar som förväntas bli dyrast tas ut till auktionen.

Det finns inget bestämt om att man ska titta på avelsindex och jag vet inte i vilken utsträckning det används vid uttagning till auktionen. Man ska komma ihåg att hästarna tas ut efter bedömt marknadsvärde medan avelsindex skattar avelsvärde, och dessa två behöver inte alltid sammanfalla.

Besiktningen tror jag mest handlar om att få bort hästar med direkta exteriöra defekter.

Hej.

Jag tänkte bara skriva ett litet inlägg eftersom jag tidigare skrivit att jag var besviken på asvt för att jag inte fick med min häst på Elitauktionen i år(se inlägg 17/3). Tyckte jag hade en häst som hade platsat på den auktionen.
Men det var bara att bita i det sura äpplet, och anmäla till kriterieauktionen i stället. Får då brev i mitten av sommaren att min häst inte heller har blivit uttagen att få vara med på kriterieauktionen heller, då blev jag ännu mer besviken. Allt måste bero på att man är en liten uppfödare.
Hingsten har blivit nekad två auktioner, och ingen har ens sett på hästen. Men tack vare att menhammar och boko fick en ensam dag så fick vi en reservplats met vår fine hingst.
Hur det slutade på auktionen igår vet ni redan säkert, Hinsten blev fredag kvällens dyraste sålda häst 560.000:- Jag önskar självklart de nya ägarna Courant AB ett jättelycka till med den fina hingsten. Jag är jättenöjd med försäljningen, men ändå lite besviken på ASVTs nonchalans.

Mer finns att läsa på: http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=34890

Stort grattis!
Vad kul!
Du kommer helt säkert med på nästa års auktioner from nu! ;)
Njut av den här framgången länge nu!
mvh

Stort grattis! :bump::bump::bump:

Vad bra att du fick reservplatsen, men som sagt man kan ju undra hur de väljer...

Och du hade uppenbarligen en häst som "dög" på auktionen! :D

Hej.

Jag tänkte bara skriva ett litet inlägg eftersom jag tidigare skrivit att jag var besviken på asvt för att jag inte fick med min häst på Elitauktionen i år(se inlägg 17/3). Tyckte jag hade en häst som hade platsat på den auktionen.
Men det var bara att bita i det sura äpplet, och anmäla till kriterieauktionen i stället. Får då brev i mitten av sommaren att min häst inte heller har blivit uttagen att få vara med på kriterieauktionen heller, då blev jag ännu mer besviken. Allt måste bero på att man är en liten uppfödare.
Hingsten har blivit nekad två auktioner, och ingen har ens sett på hästen. Men tack vare att menhammar och boko fick en ensam dag så fick vi en reservplats met vår fine hingst.
Hur det slutade på auktionen igår vet ni redan säkert, Hinsten blev fredag kvällens dyraste sålda häst 560.000:- Jag önskar självklart de nya ägarna Courant AB ett jättelycka till med den fina hingsten. Jag är jättenöjd med försäljningen, men ändå lite besviken på ASVTs nonchalans.

Mer finns att läsa på: http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=34890

Stort grattis och det var välförtjänt för det var en otroligt fin häst! Ändå är det väl lite så att det är lätt att säga i efterhand vilka hästar som kommer att bli dyra. Vid tidpunkten för uttagningen fanns väl inte en enda svenskfödd Goetmals Wood-avkomma som presterat något (egentligen inte någon utanför Frankrike som lyckats?). Sedan dyker Zola Boko upp och då lämpligtvis med samma morfar som din. Jag vidhåller att små uppfödare inte diskrimineras, det är snarare tuffare för stora uppfödare att komma med på select med de uttagningsregler som finns.

Super grattis!!!!!:bow:

För några år sedan stod vi i valet och kvalet på GW,
På den tiden kostade han enbart kring 20.

Ångrar oss bittert att vi inte tog honom då

AM

Liknande trådar

Avel Hej. Jag och min mamma går i banorna att köpa ett sto e. Niveau - Carismo. Ägaren vet inte vilka papper hon har (stoet är SWB men...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: PantheraL
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 368
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar