Sto E:Magini

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MaRomer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 424

MaRomer

Trådstartare
Var och tittade på Tullstprps hingstar i helgen.

Vem skulle ni välja till ett sto E:Magini UE:Dawson
155 i mkh med temperament! Tävlad 120-130 med placering.

Tyvärr kan jag inte ge er mer fakta än detta då jag inte vet mer om hästen (Ej min häst).

Sv: Sto E:Magini

ska det vara en dressyr eller hopphäst??

oavsett skulle jag ta nåt som lämnar stort. 155 är nästan en ponny... :p

Om det ska vara Tullstorps hingst så kanske Roosevelt eller Chirlon (om det ej blir för mkt temperament med Ceylon bakom).
Chirlon tyckte jag var helt underbar ,rörlig och fin ,trots sina 19 år och han hoppade ju bra i bruksprovet med!

Alla kanske inte vill ha jättehästar!
Finns ju olika storlek på ryttare med.
Själv väljer jag helst hästar under 160cm!

Tror vi kom överrens om att inte ta roosevelt då han var väldigt kompact, och detta stoet också är det. Men har en Cortez avkomma som vi är lite sugna på att betäcka med honom!

Någon mer som har något förslag? Kom med för och nackdelar!

Kom på detta: Det ska bli en "dressyr" avkomma men hög ridbarhet och gärna en lite större häst. D.v.s hingsten ska gärna vara lite större.

//Malin

Tyvärr kan jag inte ge er mer fakta än detta då jag inte vet mer om hästen (Ej min häst).

Jag tycker Chirlon 870, vet ju inte hur länge han stannar i sverige:)

Nej det vet man inte men samtidigt så kankse han inte passar detta sto så det får man också ha med i tabken och inte bara ta honom för att hankanske inte finns kvar i sverige så länge=/

Tack för din åsikt! Men skulle gärna vilja veta varför han skulle passa med detta stoet=)

Ingen av dem, tror jag. Gissar att stoet heter Malou, f 1995?

Hon själv tycks mest hoppbegåvad, så det kan vara dumt att lägga en ren dressyrhingst på henne. Såvitt jag vet så är det Briar, Biggles, Okeanos och Chirlon som visat hoppbegåvning av Tullstorps hingstar, men de första tre går bort eftersom stoet är e: Magini, och Chirlon är visserligen fin, men lägga en hingst e Ceylon på ett sto med mycket temperament?

Du har helt rätt. Hon är nu dräktig med hingsten Hip Hop och detta året skall hon betäckas med dressyr hingst! Hon har även mycket fint steg!

Temperament behövs det inte för det har den lilla damen så det räcket och blir över!

Känner du Malou?

Blup är en fingervisning... som dock ska tas med en nypa salt.

Överbyggd för dagen=kan ge rejäla avdrag på rörelser o även hoppförmåga.

Läs inte Blup som bibeln...

Nej, fast nu var det ju inte det jag hade använt databasen till, utan för att se efter vilket sto det var frågan om. Numer kan man ju söka på stammar också.

Att stoets egen begåvning verkar ligga åt hoppning syns på hennes tävlingsresultat, om inte annat.

jag känner ett sto efter magini.. hon heter manilla är 8 år hon bör här i torsåker hon hopptränas mest lite dressyr .

jo men det är betydligt lättare att sälja en häst som är över 160 än under. och stoet är ju redan så litet.

Har hört att hästar som är ue. Dawson är mkt skarpa och vet en som dom fick ta bort av lynnesskäl efter många års slit. Det var problem både i ridningen och i hanteringen. Men Flyinge har några fina dressyrhingstar. Någon av dem kanske? Kolla deras hemsida och besök gärna en hingstvisning, vilket jag gjorde förra året.

Varför inte välja en multitalang som Looping eller Lambourgini?

Den jävligaste hästen jag någonsin träffat var Ceylon - Dawson så jag skulle inte våga göra kombinationen med Chirlon.

Den jävligaste hästen jag någonsin träffat var Ceylon - Dawson så jag skulle inte våga göra kombinationen med Chirlon.

Den jag skrev om var e. Ciceron-Dawson, en fuxvalack. Han högg och sparkade folk och i ridhuset gick det inte ens att få honom runt fyrkantsspåret utan problem, han gick på sidan o backade ända till väggen där han stod och sparkade tills ryttaren gav upp.

Hur betedde sig den hästen du skrev om ovan?

Intressant eftersom jag har väldigt god erfarenhet av avkommor till Ciceron.

Hästen jag kände var elak och gick till anfall mot människor, trampades med flit o s v. Det var 25 år sen så jag minns inte detaljer, bara att det gjorde att jag höll mig så långt borta från Ceylon-hästar som jag bara kunde (fast idag har jag en egen, så kan det gå;))

Men dom trodde att humöret kom från hans mors sida via Dawson vet jag, ingen trodde att det kom från Ciceron. Det var 15-20 år sedan. Apropå Ceylon så vet jag flera hästar efter honom som varit framstående tävlingshästar, både dressyr, hoppning o fälttävlan. En av dem hade lite skarpare humör minns jag, ägaren fick sitt ben avsparkat...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 429
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat