Sto E:Magini

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MaRomer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 424
Sv: Sto E:Magini

Jag hade väldigt dålig erfarenhet av både Ceylon och Jovial på den tiden, men tack och lov har jag träffat många fler Ceylonavkommor nu, och uppskattar dem för deras känslighet, spänst och mångsidighet.

Denna dam var den första jag träffade med Dawson till morfar, och jag tror att Ceylon ovanpå blev lite för mycket. Har sett mer av Dawson efteråt och det har varit mycket temperament i de hästarna, även fast jag hört om de som har andra erfarenheter än jag. Men så är det ju alltid;)

Nej det vet man inte men samtidigt så kankse han inte passar detta sto så det får man också ha med i tabken och inte bara ta honom för att hankanske inte finns kvar i sverige så länge=/

Tack för din åsikt! Men skulle gärna vilja veta varför han skulle passa med detta stoet=)

Det var ju inte riktigt därför jag tipsade om honom.....
Tycker han gett bra avkommor på de två säsonger han var i avel innan han lämnade Sverige. Han gjorde ett mycket bra bruksprov och det var det jag utgick ifrån....
Tycker han verkar stabil i temperamentet, kommer själv att använda han i år på mitt stressiga fullblod. Tror det kan bli en bra hoppavkomma eller fälttävlan. Lite temperament vill man ju ha på sin tävlingshäst för att lyckas ta sig till toppen;)

Den jävligaste hästen jag någonsin träffat var Ceylon - Dawson så jag skulle inte våga göra kombinationen med Chirlon.

Norsk jente her som vurderer å bruke Chilon på min sto Celine (f3) Nactus u.e Guiness. Men har ingen kjennskap til ceylon og hans temperament. Selv stoet det beste temperamentet jeg har hadd hos en hest.
Bilder av hestene mine ligger på blupen Celine og Orbea:love:

takk for svar :bump:

Den jävligaste hästen jag någonsin träffat var Ceylon - Dawson så jag skulle inte våga göra kombinationen med Chirlon.

Görel! Mitt sto e. Napoleon - Dawson var en superhäst.... med tyvärr inte tillräckligt god ryttare. Många klagade på Dawson - men i Joja Lewenhaupts bok har Dawson fått beröm för att lämna snälla avkommor.

Margareta Sturesson var hingsthållare för Dawson och använde honom mycket till sina ston. Enligt en jag träffat kunde Dawson sopa stallgången... intelligent häst mao.

Brukar bli problem med såna hästar på ridskolor osv....

*rätt ska vara rätt*

Ceylon gav dubbelbegåvade hästar som både hoppade bra och rörde sig bra, framförallt är de väldigt spänstiga. Mycket känsliga, om man får dem med sig gör de sitt bästa för en och kan komma långt på tävlingsbanan. Om man inte får dem med sig kan de förvandlas till monster (som stoet jag skrev om innan). Jag har fått höra från flera håll att Ceylons avkommor är modiga, men det stämmer inte in på min;) Deras största nackdel är att de kan vara inkorrekta i benen, Ceylon själv var hjulig i bak och det är min också.

Jag har som sagt alltid trott att temperamentet på ovan nämnda häst berodde på henne pappa och inte morfar, vars avkommor jag saknar erfarenhet av. Däremot hade jag erfarenhet av Ceylons far Jovial:crazy:
Hästen var inte en ridskolehäst utan en som en kompis var medryttare på.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 429
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund

Hästrelaterat