sto å valack i samma hage?

U

uppsala_tjejen

Hej! Jag har en fråga..kan man ha en stor valack och ett litet shettis sto i samma hage utan att det blir bråk eller så??:confused:
Måste få veta..=)

Sv: sto å valack i samma hage?

sto/vallack brukr funka mycket bättre än sto/sto i de flesta fall enligt erfarenhet!
alla hästar funkar inte ihop såklart, men varför inte?
prova du, det kommer alldeles säkert gå bra :)

Jag har mitt sto och min valack ihop i hagen, självklart inga problem, vet inte varför så många särar på ston ock valacker.. de är ju inga hingstar längre..

Har inte häller haft några problem med att blanda sto/valacker och små/stora hästar... tvärrt om tycker också det fungerar bättre än sto/sto t.ex. Om det funkar eller ej beror nog mer på hästarnas personlighet! Lycka till!!!

jah har en minishettis 85 cm, en shettis/welskmountain 1 meter, två knastrupperponnyer 124 och 139 cm och ett belgisk varmblod 162 cm i samma hage. ALla är ston utom mitt belgiska varmblod. Absolut inga problem men om man har en minishettis ihop med en större häst gäller det nog att en av hästarna är ganska ranglåg, annars kan det nog hända att den stora hästen skadar den lilla ganska illa...men som sagt så har det aldrig varit några problem med mina hästar. Och sto och valack brukar funka bra. Däremot kan det bli bråk om stona om det är flera valacker i samma hage som ston.

Det beror ju på varje specifik "ihopsättning" om det funkar eller inte, men de inte är hingstar så riskerar man ju inga oönskade föl iaf :p Dock hade vi en valack i stallet som betäckte ett sto på sommaren då de gick i samma hage, så det är väl det som kan hända, utöver "vanliga" bråk osv.

Hej!
Testa och se! Min erfarenhet av fallet är enbart god. Min kallblodsvalack går i lag med ett shettissto, och han har blivit en gentleman. Kallblodsstoet han gick med tidigare ville han gärna styra och ställa med, även om det fungerade riktigt bra ändå, men med shettisen går det ännu bättre. Kanske stora hästar har "överseende" med dom små busarna och rentav känner ansvar och vill ta hand om dom tro? Tycker han överlag blivit mjukare till sättet av att gå med shettisstoet. Men detta är säkert också en personlighetsfråga hos hästarna. Men ston och valacker i samma hage tror jag i dom flesta fall är helt ok;) Lycka till!

Den största anledningen till att man delar på ston och valacker i hagen är risken för att valacken betäcker stona.
Det blir ju inget föl så det är inte därför. Men en valack håller sig inte lika ren som hingst så risken för infektioner på stona är mycket stor. De kan i värsta fall leda till att stoet blir sterilt. Plus att det inte är helt ovanligt med skador vid betäckningar på ston heller. Har man otur kan t ex ändtarmen perforeras och det lrukar vara samma sak som en säker död eller avlivning av stoet om man hinner.

Det är inte alla valacker som kan betäcka men de som kan göra det kan ställa till det ordentligt.

Jag anser oxå att sto/valck fungerar bäst att tillsammans i hage.
två ston blir så grinit (kan bli)

Vi har tre valacker och ett sto i samma hage och det går jätte bra.
Jag tror också att det beror mer på individerna.

Jag har ett 3årigt sto och en 15årig vallack tillsammans. Visst kivas dom ibland men för det mesta står dom och myser. :)

En del stoägare har jag hört inte vill ha en valack i hagen för att det blir "tjaffs" om honom när de är brunstiga.

Jodå,jag vet många kombinationer med sto och valack men man måste ju kolla så att allt funkar.

Mitt sto står tillsammans med en valack! :)
Ibland går det ett till sto med dem, går bra! Däremot tror jag inte det skulle gå att ha en till valack med dem. Mitt sto får alla grabbar att slåss om henne...! :crazy:

Just nu är det två ston och två valacker hos oss, det går jättebra.

Mitt sto mår som bäst om hon är ensamt sto med fler valacker, kommer det in ett sto i flocken så brunstar de om varandra hla tiden och hon blir helt ohanterbar!

I år har jag inte märkt nått, trots att hon fått nya hagkompisar (valacker) de vet att det är hon som bestämmer och det trivs hon med :D

Hon gick själv hela vintern med sin "man", fullblodskorsning på 10 år. Sen kom det en 4a årig valack och först fick han inte vara med, men nu är han accepterad. Efter det flyttade hennes man till en annan hage med 2 sommargäster, oj vad de tittade efter varandra. Och det kom ett 24 årigt varmblodsvalack till hennes flock.

Hon mår hur bra som helst och uppfostrar 4 åringne som ser upp till henne otroligt. De är så söta! När hon lessnar på honom går hon och softar med 24 åringen.

Min valack går med 6 ston och dom kan brunsta hur mycket som helst, han bryr sig icke. Han går bara undan för han tycker nog att dom är bara för jobbiga.

Hejsan!
Jag är precis i tagen att släppa ihop mina "minisar", två hingstar på 72 respektive 87 cm, men en halvblodsvalack på 165... Den äldsta hingsten är ca 15 år och leder just nu den otroligt stora flocken på honom om den yngre hingsten på 3 år.. :)..

Har någon erfarenhet av denna kombinationen. Jag vet inte hur halvblodet har varit hos sin tidigare ägaren, med rangen osv, men det känns ju lite otäckt om han skulle gå på de små grabbarna...

Tror ni att vi ska låta dom upptäcka varandra i grimskaft innan eller så? Behöver lite tips på vägen så att ingen av mina sötisar skadar sig..eller någon annan.. :(

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 304
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar